Velorikšu darbību Rīgā turpmāk regulēs stingri noteikumi 0
Rīgas dome (RD) otrdien apstiprināja saistošos noteikumus, kas turpmāk regulēs velorikšu darbību pilsētā un paredz atļaut braukt tikai pa pašvaldības saskaņotiem maršrutiem dzīvojamajās zonās.
Saistošo noteikumu projekts paredz, ka ar pasažieru pārvadāšanas velosipēdu drīkstēs braukt pa maršrutiem, kurus apstiprinās Satiksmes departaments, izsniedzot attiecīgu kustības maršrutu atļauju uz vienu sezonu. Kustības maršrutu atļauja tiks izsniegta maršrutiem tikai dzīvojamās zonās un parku teritorijās, kā arī vēl vairākās Rīgas centra ielās – dažās pa ielu, citās pa ietvi. Kā arī velorikšām būs atļauts doties uz stāvvietu un remonta vietu, kas ir ārpus šīm teritorijām.
Lai saņemtu maršrutu atļauju, pakalpojumu sniedzējam būs jāiesniedz dokumenti, kas apliecina pasažieru velosipēda īpašuma vai turējuma tiesības, velosipēda tehnisko dokumentu kopijas, izziņu par nodokļu parādu neesamību, darba līguma kopiju ar velosipēda vadītāju un vadītāja apliecības kopiju.
Diennakts atļaujas paredzēts izsniegt maršrutiem, kas savieno netālu esošas dzīvojamo zonu vai parku teritorijas, kā arī tos ielu posmus, kas palīdzēs nokļūt līdz pasažieru ostai Eksporta ielā un ielu posmos jūgendstila ēku apskatei klusajā centrā. Diennakts atļaujas paredzēts izsniegt arī maršrutiem pa velosipēdu ceļu Skolas ielā un Ģertrūdes ielas posmā no Skolas ielas līdz Baznīcas ielai.
Brīvdienās un svētku dienās, bet darbdienās no plkst.21 līdz 6 diennakts kustības maršrutu atļauju varēs izsniegt papildu maršrutiem ielu posmos, ko ierobežo Daugavas krastmala, Hanzas iela, Stabu iela, Valmieras iela, Satekles iela, Marijas iela, 13.janvāra iela un Tērbatas iela posmā no Stabu ielas līdz Artilērijas ielai, tādējādi nodrošinot iespēju pakalpojumu sniedzējiem veikt pārvadājumus līdz izplatītākajiem galamērķiem pilsētas centrālajā daļā.
Savukārt Velorikšu pārvietošanās būs aizliegta ielās ar lielu satiksmes intensitāti, piemēram, Aleksandra Čaka, Brīvības, Krišjāņa Barona, Krišjāņa Valdemāra un citās ielās.
Velorikša būs jāreģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijā, un pakalpojuma sniedzējam būs pienākums apdrošināt savu civiltiesisko atbildību par trešajām personām nodarītajiem zaudējumiem velosipēda izmantošanas laikā.
Saistošo noteikumu projekts nosaka prasības pasažieru velosipēda aprīkojumam – tam ir jābūt piestiprinātai numurzīmei, vizītkartei un informācijai par komercpakalpojuma maksu –, kā arī prasības dokumentiem, kuriem jāatrodas pie pasažieru velosipēda vadītāja un kuri pēc kontrolējošo institūciju darbinieka pieprasījuma jāiesniedz pārbaudei, – vadītāja apliecība, maršrutu atļauja un darba līgums.
Apstipinātie noteikumi arī paredz, ka velosipēdiem būs jābūt aprīkotiem ar pasažieru drošības jostām, gaismas virzienrādītājiem, baltas gaismas lukturi priekšpusē un diviem sarkanas gaismas lukturiem aizmugurē, kā arī vismaz diviem baltas gaismas atstarotājiem, kas norāda pasažieru velosipēda gabarītus pretimbraucošajiem transportlīdzekļiem.
Plānots noteikt, ka pasažieru velosipēdus drīkstēs apstādināt un novietot stāvēšanai vienā rindā paralēli brauktuves malai.
Saistošo noteikumu ievērošanu kontrolēs Rīgas pašvaldības policija un Rīgas domes Satiksmes departamenta Kontroles dienests, kuri par saistošo noteikumu neievērošanu pakalpojuma sniedzējam vai pasažieru velosipēda vadītājam būs tiesīgi uzlikt administratīvo sodu no 10 līdz 250 latiem.
Latvijas Velorikšu apvienība, Rīgas Velorikšu biedrība un Latvijas Riteņbraucēju apvienība atzina, ka atbalsta RD apstiprinātos noteikumus, kas reglamentē velorikšu darbību Rīgā.