– Ja izrādīsies, ka tiešām vajag vairāk, nekā valdība sola, vai komisijas ietekme būs pietiekama, lai sagādātu vairāk naudas? 5
– Protams, mēs neesam Finanšu komisija, kas tieši atbildīga par valsts budžeta pieņemšanu. Taču mūsu komisijas deputātiem ir iespēja caur savu frakciju censties panākt nepieciešamās naudas piešķiršanu. Tas ir arī mūsu pienākums, taču, kā jau teicu, vispirms jāsaprot, cik vajag. Turklāt nepieciešams arī caurspīdīgums, lai ne tikai skolotājiem būtu skaidrs, cik viņiem maksā, bet arī sabiedrība būtu pārliecināta, ka skolotāju algošanas modelis ir korekts.
– Drīzumā Saeimā varētu nonākt valdības atbalstītās izmaiņas Izglītības likumā, kas paredz skolotāju algu publiskošanu internetā. Vai atbalstāt šādas izmaiņas likumā un vai vispār vajadzētu atvērt politiski jūtīgo Izglītības likumu?
– Šim likumam būtu jāķeras klāt jebkurā gadījumā, jo nepieciešamas izmaiņas attiecībā uz Akadēmiskās informācijas centru, kam mainās statuss. Savukārt jautājums par skolotāju algu publiskošanu ir strīdīgs. Komisija par šādu ministrijas ieceri uzzināja tikai īsi pirms lēmuma pieņemšanas valdībā. Cik zinu, arī valdošajā koalīcijā šādas izmaiņas Izglītības likumā netika apspriestas. Jāsecina, ka šo jautājumu mēģina tā ātri, “uz izbrīnu” iedabūt likumdošanas aktos. Ja priekšlikums par algu publiskošanu nāktu no pašu skolotāju vidus, ja viņi teiktu: mēs gribam papildu līdzekļus, esam gatavi uzlikt galdā visu, kas mums šobrīd ir, parādīt detalizēti, cik tad mēs pelnām, analizējiet un spriediet, vai algas vajag celt. Tādā gadījumā man nebūtu ne mazāko iebildumu pret algu publiskošanu. Par daudziem no valsts un pašvaldību budžeta algotajiem jau šobrīd šāda informācija ir pieejama. Un daudzas amatpersonas iesniedz arī ienākumu deklarācijas, kas ir pieejamas. Taču šobrīd no IZM puses tas izspēlēts tā, ka draudi publiskot algu tiek izmantoti kā pieklusināšanas līdzeklis pirms skolotāju protesta akcijām. Manuprāt, IZM un skolotāju arodbiedrībai jāstrādā ciešāk kopā un lēmumi jāsaskaņo savā starpā. Šāda algu publiskošana vēl jo vairāk šķeltu skolotājus.