Veidojas jauns režijas rokraksts 0
Lai arī atsevišķiem teātriem apmeklētāju skaits aizvadītajā gadā nedaudz samazinājies, kopumā iedzīvotāji teātri apmeklējuši ļoti aktīvi. Iecienītākie bijuši Dailes teātris, Nacionālais teātris un Jaunais Rīgas teātris (JRT) Rīgā, novados – Liepājas teātris.
Aizvadītajā gadā noslogotākais bija Dailes teātris ar 519 nospēlētām izrādēm, tam seko JRT ar 473 izrādēm. Nacionālā teātra aktieri uz skatuves kāpuši 458 reizes. No reģionu teātriem visvairāk izrāžu bijis Valmieras Drāmas teātrī – 328. Teātra un kino režisors Pēteris Krilovs norāda, ka bieži aktieru slodze ir pārāk liela: “Nereti pirmdienas mēģinājumā viņi nav sagatavojuši to, pie kā apstājāmies piektdien, jo nedēļas nogalē jāspēlē četrās un reizēm pat piecās izrādēs, kas jau ir par traku.” Šim viedoklim piekrīt arī Valmieras Drāmas teātra direktore Evita Sniedze – izrāžu skaits, aktieru un teātra darbinieku slodze pieaug, taču algas palielināt nevar, jo skatītāju pirktspēja nav tik liela, lai atbilstoši varētu celt biļešu cenas. Savukārt Nacionālā teātra direktors Ojārs Rubenis uzsver, ka “Ministru kabinetam jāsaprot, ka teātris ir pievienotā vērtība cilvēka gara attīstībai,” un tāpēc nepieciešams lielāks atbalsts.
Teātra zinātniece un kritiķe Maija Svarinska uzskata, ka 2012. gads īpašs arī ar to, ka spilgti un pārliecinoši sevi pieteikuši vairāki jaunie režisori, kuru izrādes bijušas iepriekšējās sezonas labāko “spēlmaņu” godam nominēto un apbalvoto vidū.
Kā norāda O. Rubenis, režisoru paaudzēs bijis liels pārtraukums, tāpēc ļoti apsveicami, ka jaunie aktīvi darbojas un ienes svaigas vēsmas gan projektu teātros, gan uz lielajām skatuvēm. Īpaši atzinīgi vērtējami viņu centieni interpretēt latviešu klasikas autoru darbus.
Trijos no Latvijas astoņiem valstiskajiem teātriem par gada apmeklētākajām kļuvušas izrādes, kas pirmizrādi piedzīvojušas tieši 2012. gadā (kopumā Latvijas teātros bija 101 pirmizrāde.) P. Krilovs norāda, ka Daugavpils teātrī režisora O. Šapošņikova vadībā vērojams māksliniecisks pacēlums. Ievērojami auditoriju kuplinājušas arī neatkarīgo teātru apvienības. M. Svarinska uzskata, ka “projektu teātri, kuros gandrīz katrs uzvedums tiek veidots jaunrades meklējumu vārdā, apliecina latviešu teātra dzīvīgumu”. Spilgtākie un pamanāmākie to vidū ir “Dirty Deal Teatro” (DDT) un Ģertrūdes ielas teātris (ĢIT). DDT apmeklētāko izrāžu virsotnē joprojām ir režisora Valtera Sīļa “Visi mani prezidenti” un Vladislava Nastavševa “Mitjas mīlestība”. Savukārt ĢIT skatītāju iemīļotākās bijušas Andreja Jarovoja “Āda” un Valtera Sīļa “Leģionāri”. Daļa no DDT un ĢIT režisoriem savus darbus iestudē arī uz lielajām skatuvēm.
Raugoties plašākās Latvijas teātra procesa attīstības kopsakarībās, M. Svarinska norāda, ka “mūsu teātra māksla pašreiz atjaunojas – veidojas jauns režijas rokraksts un jauns uzrunas stils, kuram ir vērts sekot līdzi un to iepazīt”.
Arī teātru direktori norāda uz attīstību un pacēlumu 2012. gadā gan savos teātros, gan latviešu teātra kultūrā kopumā. Savukārt P. Krilovs ir pārliecināts, ka apmeklētības rādītāji tomēr atkarīgi ne vien no pašu teātru aktivitātēm, bet arī sabiedrības vēlēšanās garīgi piepildīt savu dzīvi: “Teātris nav tikai izklaide – tas ir darbs ar dvēseli un jūtām, kas skatītājam sniedz jaunu emocionālo pieredzi.”
Apmeklētākās izrādes 2012. gadā
Teātri | Apmeklētāju skaits | Pirmizrāžu skaits | Režisors/gada apmeklētākā izrāde |
Dailes teātris | 210 931 | 17 |
I. Mičule, “Marlēna” |
Nacionālais teātris | 192 770 | 17 |
V. Lūriņš, “Latgola.lv” |
Jaunais Rīgas teātris | 101 920 | 8 |
A. Hermanis, “Oblomovs” |
M. Čehova Rīgas Krievu teātris | 101 001 | 7 |
I. Koņajevs, “Tango ar Stroku” |
Liepājas teātris | 81 742 | 10 |
Dž. Dž. Džilindžers, “Pūt vējiņi” |
Leļļu teātris | 77 637 | 6 |
P. Šenhofs, “Un atkal Pifs” |
Valmieras Drāmas teātris | 53 954 | 9 |
F. Deičs, “Advents Silmačos” |
Daugavpils teātris | 25 418 | 13 |
O. Šapošņikovs, “Dāmu paradīze” |
“Dirty Deal Teatro” | 15-20% pieaugums | 10 |
V. Sīlis, “Visi mani prezidenti” |
Ģertrūdes ielas teātris | 7263 | 4 |
A. Jarovojs, “Āda” |