Vasaras beigās rīdziniekiem būs pieejamas Saulrieta tribīnes romantiskiem vakariem 10
Ieva Ēvalde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Daugavas krastmalai Rīgas centra pusē nākotnē vajadzētu kļūt par iedzīvotājiem ērti pieejamu un izmantojamu pilsētas daļu, kas nodrošina loģisku savienojumu starp Vecrīgas apbūvi un upes ūdeņiem, ir pārliecināti urbānā hakatona “Mad City” rīkotāji, kas šoreiz iesaistījušies krastmalas attīstības ideju konkursā “Atlūzusī krastmala”.
Lai iekustinātu sabiedrisko domu un arī ierēdņu prātus Daugavas krastmalas cilvēciskošanas virzienā, konkurss tika orientēts galvenokārt uz ātri realizējamām idejām. Atsaucība bijusi ievērojama – kopumā konkursā “Atlūzusī krastmala” tikuši iesniegti 105 ideju projekti, bet uzvarētāja godā tikusi Ieva Vītola-Deusa ar projektu “Saulrieta vērošanas tribīnes”.
Šis projekts paredz vienkāršu koka tribīņu ierīkošanu Daugavas krastmalā. Pagaidām tas vēl atrodas saskaņošanas procesā pašvaldībā, bet konkursa organizētāji cer, ka jau augustā šādu tribīņu konstrukciju kā pagaidu risinājumu krastmalā varēs uzstādīt.
“Domājams, ka Saulrieta tribīnes rīdziniekiem būs pieejamas augustā un septembrī, bet pēc tam mēs apkoposim atsauksmes par to, cik populāras tās bijušas rīdzinieku vidū un, iespējams, gatavosim jau kādu dizainiskāku ilglaicīgu tribīņu risinājumu,” stāsta konkursa rīkotājs Neils Balgalis.
Jautāts, vai no iecerētās vietas Daugavas krastā vispār ir iespējams vērot sauli rietam, viņš atzīst, ka skats gan jāpavērš sānis, tomēr tas esot to vērts – debess un ūdeņi saulrietā krāsojas iespaidīgi.
Tāpat ideju konkursa organizatori cer, ka paralēli saulrieta vērošanas idejai jau šoruden tiks apstiprināts arī ūdens taksometru pilotprojekts. “Iesākumā esam iecerējuši nodrošināt nokļūšanu no Daugavas viena krasta otrā ar vienu laivu,” atklāj Neils Balgalis.
“Pārdaugavā tā varētu bāzēties Āgenskalna līcī, bet otrpus Daugavai – kādā no Vecrīgas piestātnēm. Tomēr pasažieru galamērķi, kā jau taksometram, tai varētu būt arī citviet Daugavas abos krastos.” Te gan jāteic, ka ideja par ūdens taksometriem Rīgā uzvirmo ar zināmu regularitāti jau teju kopš deviņdesmitajiem gadiem. Pagaidām tomēr neviens aktīvists tā īsti tālāk par runām nav ticis.
Konkursa “Atlūzusī krastmala” organizētāji apzinās, ka Daugavas krastmalas pārveide varētu prasīt ilgstošu ieguldījumu. “Lielākais bubulis ir krastmalas maģistrāle, šo problēmu mums, protams, neizdosies atrisināt jau šajā rudenī,” uzsver konkursa žūrijas pārstāve, arhitekte Dina Suhanova.
Krastmalas revitalizācijas idejas atbalstītāji tomēr uzskata, ka ar kaut ko būtu jāsāk arī te, un, viņuprāt, ja rastos visai sabiedrībai pievilcīga ideja par krastmalas izmantošanu, satiksmi maģistrālē varētu regulāri slēgt vismaz brīvdienās.
Jau šajā rudenī konkursa “Atlūzusī krastmala” organizētāji un projektu iesniedzēji ir apņēmības pilni sēsties pie sarunu galda ar Rīgas pašvaldības pārstāvjiem, nevalstiskajām organizācijām un citām sabiedrības grupām, lai kopīgi diskutētu par Daugavas krastmalas nākotni.