Varēsim rībināt motorus, nekaitējot dabai? Kad pie šoferiem nokļūs pirmais ekoloģiskais “benzīns” 11
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Vairāki mani sarunu biedri, izglītoti, kulturāli ļaudis, gan tādi, kuri paši aktīvi darbojas ekoloģisku nomas shēmu izveidē un darbībā, gan šo pakalpojumu lietotāji un slavētāji, klusītēm un ar vislielāko mīlestību tomēr stāsta par saviem dižmotoru un 200–600 zirgu jaudas auto.
Viens par M5 sērijas “bembi”, otrs par amerikāņu busiņu ar V8 dzinēju, trešais par savu lielo “džipu”. Par šo klasisko rīku gardo rūcienu, bez kura, viņuprāt, auto vairs nav īsts auto.
Un brauciens nav pilnvērtīgs īsta vīra prieks. Atzīšos – arī man šī nostalģija piemīt. Ik rītus, savu jauno trīscilindru “šujmašīnu” pie garāžas sildot, atceros, kā te kādreiz murrāja sešcilindru “Ford Scorpio”… Kā motoru meldiņu sagabāt, dabai nekaitējot?
Par vienu no iespējamajām glābšanas versijām pagājušajā nedēļā ziņoja “Porsche”. Šī neapšaubāmi viena no visskaistāk rūcošajām firmām kopā ar “Siemens” elektroniķiem un Vācijas valdības atbalstīta, ir ķērusies pie ekoloģiskas degvielas veida izstrādes.
Tā derēšot visiem rūcējiem benzīna vietā. Tās uzpildi varēšot veikt esošajās stacijās. Viss pa vecam. Vien CO2 izmešu braucienā būšot par 85 procentiem mazāk. Un, ņemot vērā, ka atkrīt akumulatoru ražošanas radītie sārņi, tas ekoloģiskajā piedziņas veidu sacīkstē nostādīšot veco, labo, dziedošo iekšdedzi līdzās elektrībai.
Par pirmās rūpnīcas vietu izvēlēta Čīle, kuras dienvidu daļa ir slavena ar stabiliem spēcīgiem vējiem, kuri ražos ūdeņraža sintēzei nepieciešamo elektrību. No ūdeņraža taps sintētiskais metanols.
Jau nākamgad vajadzētu būt gataviem pirmajiem 130 000 litriem jaunā produkta. Līdz 2026. gadam jaudai jāpieaug līdz 550 miljoniem. Jau pietiks “Porsche” un “F1” sporta aktivitātēm un ļaus arī vismaz daļai klasisko motoru ekoloģisko revolūciju pārdzīvot.
Jau vairākus gadus par iespēju un mēģinājumiem radīt sintētisku degvielu, kura varētu derēt vecajiem dīzeļiem, pienāk ziņas no “Audi”. Saka – varot izdoties. Par vienu gan neko pagaidām nedzird – cik šī jaunā barība maksās? Lai gan – nez vai īstā rūciena mīlestības vārdā kaut kas var būt par dārgu.
Turklāt visi lielo motoru mīlētāji cer, ka degvielas cenu un nodokļu jomā beidzot uzvarēs veselais saprāts un loģika – vairāk jāmaksā būs tam, kurš tiešām vairāk brauc (akcīze!), nevis jāsaņem sods pēc teorētiskām izmešu tabulām (pašreizējais transporta nodoklis).