FOTO: KyivPost

Varēja būt arī daudz sliktāk… Somija, aizturot “Eagle S”, novērsa arī “EstLink 1” un “Balticconnector” bojāšanu 0

Somijas valdības lēmums aizturēt naftas tankkuģi “Eagle S” pēc tam, kad tas varēja būt sabojājis Somiju un Igauniju savienojošo elektrokabeli “EstLink 2” Baltijas jūrā, ļāva novērst bojājumus arī paralēlajam elektrokabelim “EstLink 1” un gāzes cauruļvadam “Balticconnector”, kuru pērn oktobrī sabojāja Ķīnas kravas kuģa “NewNew Polar Bear” enkurs.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
3 horoskopa zīmes, kuru pārstāvji lieto par daudz alkohola
RAKSTA REDAKTORS
Latviešu ģimenes, kas piedzīvoja trillera cienīgu bēgšanu no Zviedrijas, meita izsludināta starptautiskā meklēšanā. Mammai ir versija, kāpēc ar tādu sparu tiek mēģināts atņemt bērnu
Kokteilis
Pasaki savas automašīnas numuru, un mēs atklāsim tās “raksturu”! Kuri numuri nes veiksmi, bet ar kuriem uz ceļa jāuzmanās?
Lasīt citas ziņas

Ja Krievijas “ēnu flotes” tankkuģis “Eagle S”, kam ir Kuka salu karogs, būtu turpinājis ceļu, tas pusstundas laikā būtu sabojājis arī “EstLink 1” un stundas laikā – “Balticconnector”, vēsta Somijas laikraksts “Helsingin Sanomat”.

“EstLink 1” bojājums ievērojami vājinātu Igaunijas elektroapgādi.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Helsingin Sanomat” rekonstruēja notikumu gaitu, balstoties anonīmu avotu sniegtajā informācijā.

25.decembrī īsi pirms pulksten 13.00 Somijas līča krasta apsardzes kontroles centrā Helsinkos tika saņemta informācija no valsts elektrotīklu uzņēmuma “Fingrid”, ka plkst.12.26 ir pārtraukts elektrības kabeļu savienojums starp Somiju un Igauniju.

Kontroles centrā tika noskaidroti četri iespējamie kuģi, kas varētu būtu atradušies bojājuma vietā un laikā. Pēc tam uzmanība tika pievērsta vienam no tiem – kravas kuģim sliktā stāvoklī ar nosaukumu “Eagle S”.

Tas izbrauca plkst.5.30 no Krievijas Ustjlugas ostas. Laika apstākļi bija labvēlīgi un redzamība bija pietiekama, taču, kad kuģis tuvojās “EstLink 2”, tā ātrums ievērojami samazinājās. Šķita, ka tankkuģis ir nolaidis enkuru.

Somijas varasiestādes apzinājās, ka enkurs var radīt bojājumus. Novembrī Zviedrijas ekonomiskajā zonā tika bojāts “C-Lion-1” sakaru kabelis starp Somiju un Vāciju un Zviedriju un Lietuvu savienojošais telekomunikāciju kabelis “Arelion”. Ir aizdomas par Ķīnas kuģa “Yi Peng 3” iesaisti kabeļu bojāšanā.

Divi helikopteri 25.decembrī izlidoja no Vantas lidostas un devās Somu līča virzienā. Somijas teritoriālajos ūdeņos atradās vairāk nekā 200 metru garš kravas kuģis ar 35 000 tonnu benzīna.

Virs kuģa pacēlās Somijas Aizsardzības un robežsardzes spēku helikopteri ar bruņotiem policistiem no specvienības “Karhu” un Somu līča krasta apsardzes specvienībām. Aptuveni divdesmit vīru ar virves palīdzību nolaidās uz klāja.

Reklāma
Reklāma

Somijas varasiestādes lika pacelt enkuru, taču atklājās, ka tas ir norauts, tomēr arī tikai enkura ķēde, kas ir simtiem metru gara un sver tūkstošiem kilogramu var bojāt zemūdens infrastruktūru. Kuģis pakļāvās Somijas varasiestāžu rīkojumam doties uz Somijas teritoriālajiem ūdeņiem. 26.decembrī plkst.00.18 Somijas iestādes pārņēma kontroli pār kuģi.

Saskaņā ar “Helsingin Sanomat” informāciju atbildīgās iestādes bija gatavas rīkoties arī tad, ja kuģis nepakļautos un turpinātu vilkt enkura ķēdi pa Baltijas jūras dibenu. Kuģa apkalpes locekļi ir Gruzijas un Indijas pilsoņi.

Ir zināms, ka “Eagle S” pieder pie tā dēvētās ēnu flotes, ko Krievija izmanto, lai apietu sankcijas naftas eksportam. Oficiāli kravas kuģim ir Kuka salu karogs. Indijas kuģniecības reģistrā tā īpašnieks ir “Caravella LLC FZ”, kas ir Apvienotajos Arābu Emirātos bāzēts uzņēmums, kura vēsture lielā mērā ir slēpta. Uzņēmuma adrese sakrīt ar luksusa viesnīcas adresi Dubaijā.

Visu operācijas laiku Somijas varasiestādēm bija arī prezidenta Aleksandra Stuba un premjerministra Peteri Orpo politisks atbalsts.

Tikmēr jūras satiksmes ziņu portāls “Lloyd’s List”, atsaucoties uz anonīmiem avotiem, vēstīja, ka uz “Eagle S” bija daudz spiegošanas aprīkojuma.

“Uz kuģa esošās augsto tehnoloģiju iekārtas bija neparastas tirdzniecības kuģim, un tās patērēja vairāk enerģijas no kuģa ģeneratora, izraisot atkārtotus elektroenerģijas padeves pārtraukumus,” izdevumam sacīja kāds ar anonīms avots.

Avots norādīja, ka noklausīšanās un ierakstīšanas aprīkojums uz tankkuģa tika ievests “milzīgos pārnēsājamos čemodānos” kopā ar “daudziem klēpjdatoriem”, kuros bija turku un krievu valodas tastatūras, zvanot uz Turciju un Krieviju.

“Viņi uzraudzīja visus NATO jūras spēku kuģus un lidmašīnas,” noskaidroja “Lloyd’s List”.

Sestdienas rītā “Eagle S” ir nogādāts ostā Somijas Porkalas pussalā un tiek veiktas izmeklēšanas darbības. Kuģi tur aizdomās par “EstLink 2” un vēl četru sakaru kabeļu sabojāšanu Somu līcī.

Stubs piektdien sacīja, ka ir pāragri secināt, vai kabeļa bojājumus varētu saistīt ar Krievijas hibīduzbukumu. Viņš teica, ka no Krievijas puses pagaidām nav bijusi nekāda diplomātiska reakcija.

NATO ir piekritusi palielināt savu klātbūtni Baltijas jūrā pēc šī incidenta, kas ir pēdējais kabeļu un cauruļvadu virknē, ko reģionā pārrauj kuģi ar saitēm Krievijā un Ķīnā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.