Varbūtība, ka «CAF» vilcienu nebūs, pieaug 0
Līdz ar strauju 2. oktobra tuvošanos, līdz kuram Latvijas uzņēmumam “Pasažieru vilciens” (“PV”) un Spānijas kompānijai “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (“CAF”) būtu jāvienojas par vēl pavasarī noslēgtā līguma grozījumiem, spriedze starp abām pusēm tikai pieaug.
Neskatoties uz to, ka abas puses sarunas vēl turpina, tiek pieļauts, ka darījums vairāku simt miljonu latu vērtībā par jaunu vilcienu iegādi varētu arī nenotikt.
Tas, vai līgums jau ar grozījumiem tiks vai netiks parakstīts, visdrīzāk kļūs skaidrs tikai pašā oktobra sākumā. Jāpiebilst, ka pavasarī parakstītais līgums, iespējams, juridiski nemaz vēl nav stājies spēkā. Kā tolaik minēja kāda augsta amatpersona Finanšu ministrijā, lai tas stātos spēkā, ir jāizpildās vēl vairākiem priekšnosacījumiem, no kuriem divi būtiskākie – projekta kopējais finansējums ir pieejams pilnā apmērā, tajā skaitā arī no Kohēzijas fonda, un Satiksmes ministrija (SM) ir nosūtījusi spāņiem atbalsta vēstuli, kurā apliecina, ka šim projektam tiek sniegts atbalsts visaugstākā līmenī. Šiem papildu nosacījumiem bija jāizpildās sešu mēnešu laikā līdz 2. oktobrim.
Patlaban abas puses – “PV” un “CAF” – no sīkākiem komentāriem par sarunu gaitu atturas, vien norāda, ka tās turpinās. Tiesa, “CAF” Latvijas pusei ir piedraudējusi ar tiesvedību, ja līgums tomēr tiks lauzts.
Savukārt “PV” pārstāvji šonedēļ Berlīnē notiekošajā izstādē “Inno Trans 2012” ir tikušies ar vilcienu ražotājiem “Stadler”, “Bombardier”, “Alstom”, kā arī “Siemens”, tā publiski parādot, ka, iespējams, jau tiek izvērtētas arī jauna konkursa iespējas ar jauniem dalībniekiem.
Savukārt Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētājs Vjačeslavs Dombrovskis intervijā BNS atzina, ka līgums ar “CAF” par vilcienu piegādi, visticamāk, netiks parakstīts. Šādus secinājums viņš izdarījis pēc tikšanās ar “CAF” pārstāvjiem pirms vairākām nedēļām. “CAF” neesot pieņemams, ka sākotnējā konkursa nolikumā bijusi iekļauta nesaprātīga prasība par vilcienu atpakaļ atdošanu 30 gadu laikā. “Proti, uzņēmums ne tikai uzbūvē vilcienus, bet arī nodrošina to apkalpošanu turpmākos 30 gadus un šo gadu laikā jebkurā brīdī, kaut vai pēc 25 vai 29 gadiem, Latvijas puse var atdot atpakaļ vilcienus, ja kaut kādu iemeslu dēļ tie vairs to neapmierina,” norādīja Dombrovskis. Tieši šis esot tas līguma punkts, kas izņemts ārā, parakstot līgumu pavasarī un tagad atkal esot mēģinājumi ielikt šo prasību atpakaļ līgumā, kam “CAF” nekādi nevarot piekrist, jo šāda prasība esot nesaprātīga.
Tiesa, neoficiāli tiek minēti vēl vairāki citi iemesli, kāpēc līgums tā arī netiks līdz galam akceptēts. Viens no tiem – bažas par to, vai Latvijas uzņēmums “Rīgas vagonu rūpnīca” maz spēs izpildīt savas saistības kā “CAF” apakšuzņēmējs.
Uzziņa Sarunas starp “PV” un “CAF” notiek par 34 jaunu elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu piegādi, gan arī to apkalpošanu 30 gadu garumā. Projekta kopējās izmaksas ir ap 429 miljoniem latu, no kuriem vilcienu pirkumam varētu tikt piešķirti 100 miljoni latu no ES Kohēzijas fonda līdzekļiem. |