Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Andris Ameriks (no kreisās) un Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs piedalās preses brīfingā, kurā informē par 2014.gadā gaidāmo Rīgas sabiedriskā transporta cenu politikas reformu.
Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Andris Ameriks (no kreisās) un Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs piedalās preses brīfingā, kurā informē par 2014.gadā gaidāmo Rīgas sabiedriskā transporta cenu politikas reformu.
Foto: LETA

VARAM pieprasa atcelt “rīdzinieku biļetes” 7

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) atzinusi par prettiesiskām vairākas normas Rīgas domes noteikumos par diferencētu biļešu cenu sabiedriskajā transportā un pieprasa tās atcelt, informēja ministrijā.

Reklāma
Reklāma
“Latvija ir iegājusi Nāves spirālē! Ar čurainu lupatu jāpatriec!” Hermanis par politiķiem, kuri valsti ved uz “kapiem”
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
RAKSTA REDAKTORS
Bez vainas vainīgs? Mirklī, kad trīs bērnu tēva Artūra kontā ienāca 200 eiro, viņš kļuva par bīstamu krāpnieku! 44
Lasīt citas ziņas

VARAM secinājusi, ka, nosakot diferencētu maksu par sabiedrisko transportu, ir pārkāpts cilvēku vienlīdzības princips, kas ir viena no cilvēku pamattiesībām. Šis princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos apstākļos.

Tāpat secināts, ka saistošie noteikumi Nr.71 un Nr.93 pieļauj atsevišķu iedzīvotāju grupu diskrimināciju, proti, Rīgas pilsētas dome ir palielinājusi sabiedriskā transporta biļešu cenas un vienlaikus ar saistošajiem noteikumiem nosaka braukšanas maksas atvieglojumus Rīgā deklarētām personām. Tādējādi tas ir pretrunā samērīguma principam, kas nosaka, ka labumam, ko sabiedrība iegūst ar atšķirīgo attieksmi pret salīdzināmajām situācijām, ir jābūt lielākam nekā zaudējumam, ko cieš tās personas, kuras atrodas nelabvēlīgākajā no abām situācijām.

CITI ŠOBRĪD LASA

VARAM norāda, ka uzņēmuma “Rīgas satiksme” un Rīgas domes vadības iecerētajam cenu pieaugumam sabiedriskajā transportā Rīgas pilsētā, kas pārsniedz 60% no līdzšinējām brauciena cenām, ir grūti atrast līdzīgu precedentu. Jau patlaban “Rīgas satiksme” tiek dotēta apmēros, kas ir līdzvērtīgs Latvijas lielāko pašvaldību visa gada budžetam, piemēram, Daugavpils budžets 2013.gadā bija plānots 58 miljonu latu apmērā, bet Liepājas – 55 miljonu latu, norāda ministrijas pārstāvji. Turklāt dotācijas apmērs “Rīgas satiksmei”, kas tiek maksāts no nodokļu maksājumiem, nākamgad tiek saglabāts 2013.gada līmenī – vairāk nekā 85 miljonus eiro (59 miljonus latu) no Rīgas domes budžeta novirzot “Rīgas satiksmei”.

“Ir nepieciešams nepārprotams Rīgas domes skaidrojums iedzīvotājiem par pēdējos mēnešos pieņemtajiem pretrunīgajiem lēmumiem sabiedriskā transporta jomā, kā arī “Rīgas satiksmes” darbības izvērtējums, uz kuru ir uzstāts jau vairākkārtīgi,” norāda ministrija.

Vienlaikus VARAM uzsver, ka Rīgas domes noteikumi ir pretrunā ar vairākiem likumiem un Satversmes pantiem, kā arī starptautiskajām tiesību normām. Eiropas Savienības Tiesa līdzīgā lietā atzinusi, ka tikai ekonomiskie apsvērumi nevar būt par pamatu, lai nostādītu labvēlīgākā situācijā kādas noteiktas teritorijas iedzīvotājus.

Rīgas dome arī nav sniegusi detalizētu finansiālo izvērtējumu par saistošo noteikumu ietekmi uz galvaspilsētas budžetu, kas ir būtiski, ņemot vērā, ka Rīgas dome piešķir būtiskas atlaides ļoti plašai iedzīvotāju grupai, skaidro ministrijas speciālisti. Šādas normas ieviešana, VARAM ieskatā, ne tikai rada būtisku ietekmi uz Rīgas budžetu, bet arī atstās negatīvu ietekmi uz citu Latvijas pašvaldību budžeta ieņēmumiem, proti, citas pašvaldības šī iemesla dēļ zaudēs budžeta ieņēmumus no iedzīvotāju ienākuma nodokļa, savukārt Rīgas pašvaldībai vairāk būs jāiemaksā pašvaldību izlīdzināšanas fondā, kas tik un tā samazinās plānotos ienākumus, ko tā gūs no iedzīvotāju ienākuma nodokļa.

VARAM lūgusi precizēt prettiesiskās normas Rīgas domes 2013.gada 19.novembrī izdotajos saistošajos noteikumos Nr.71 un 2013.gada 17.decembrī izdotajos saistošajos noteikumos Nr.93 “Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā”.

Reklāma
Reklāma

Tāpat VARAM aicinās Rīgas pilsētas domi sniegt paskaidrojumu par sabiedrības maldināšanu. Ministrija norāda, ka sabiedrība maldināta, jo ne pašlaik spēkā esošajos Rīgas domes saistošajos noteikumos par braukšanas maksas atvieglojumiem pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, ne arī VARAM izvērtēšanai nosūtītajos saistošajos noteikumos nav normas, kas saturētu Rīgas domes publiski sniegto informāciju par pārejas periodu no 2014.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 1.martam, kad brauciens Rīgas sabiedriskajā transportā visiem pasažieriem – kā rīdziniekiem, tā arī pārējiem iedzīvotājiem – maksās 0,60 eiro, proti, 50% no iepriekš noteiktā tarifa.

“Nav saprotama Rīgas pilsētas pašvaldības domes rīcība vairākkārt iesniedzot un atceļot identiskus saistošos noteikumus par diferencētām biļešu cenām Rīgas sabiedriskajā transportā. Šāda pašvaldības pieeja neliecina par labas pārvaldības principu ievērošanu pašvaldības darbā. Tāpat neizprotama ir pašvaldības amatpersonu, iespējams, apzināta sabiedrības maldināšana, paziņojot par atvieglojumiem visiem pašvaldības sabiedriskā transporta pasažieriem laika periodā no 2014.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 1.martam, jo VARAM nav iesniegti grozījumi spēkā esošajos saistošajos noteikumos Nr.89 par atvieglojumu noteikšanu,” skaidro vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra biroja vadītāja Inga Antāne.

Vienlaikus VARAM aicina Rīgas domi “kārtējo reizi” steigā nepieņemt jaunus lēmumus par sabiedriskā transporta biļešu cenu nepamatotu paaugstināšanu no 2014.gada 1.janvāra. Vispirms domei būtu jāsniedz sabiedrībai detalizēta informācija par šāda soļa ekonomisko pamatojumu un “Rīgas satiksmes” saimnieciskās darbības izvērtējumu.

“Skaidrs, ka Rīgas domes destruktīvās rīcības pamatā nav bijuši mērķi risināt sabiedriskā transporta jautājumus, bet gan panākt, ka Rīgā deklarējas vairāk cilvēku. Tomēr šādi mērķi nav jārisina ar transporta biļešu cenām, diskriminējot Latvijas iedzīvotājus un arī citas Latvijas pašvaldības,” piebilst Antāne.

Kā ziņots, Rīgas dome septembra nogalē nolēma no nākamā gada vienas biļetes cenu palielināt no 50 santīmiem uz 84 santīmiem jeb 1,20 eiro, vienlaikus nosakot, ka Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem pienāksies 50% atlaide. Noteikumi par šiem atvieglojumiem vēl nav stājušies spēkā.

Lai atlaides varētu saņemt, rīdziniekiem jākļūst par “Rīdzinieka kartes” īpašniekiem – e-talonus no jauna jāsaņem vai jānomaina tūkstošiem sabiedriskā transporta lietotāju, tāpēc gada nogalē galvaspilsētas iedzīvotājiem ilgs laiks jāpavada milzīgās rindās pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” klientu apkalpošanas centros.

VARAM 8.novembrī, izvērtējot Rīgas domes pieņemtos grozījumus saistošajos noteikumos, kas nosaka diferencētas biļešu cenas pilsētas sabiedriskajā transportā, uzdeva pašvaldībai šo normu atcelt. Savukārt Saeima pieņēma grozījumus “Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā”, kas paredz aizliegt deklarēto dzīvesvietu izmantot kā vienīgo nosacījumu atlaižu piešķiršanai.

19.novembrī Rīgas domes valdošā koalīcija pieņēma jaunus noteikumus par diferencētām biļešu cenām, papildinot tos ar frāzi, ka atlaides Rīgas pilsētas sabiedriskajā transportā attieksies uz Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem “līdz 75 gadu vecumam”, taču VARAM savu atzinumu vēl nav sniegusi.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.