Romans Vitkovskis: Bencu, van Gogu, Šaneli, Versači pazīst visi, bet kas pazīst Reiru? 0
Romans Vitkovskis, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Daudzi impresionisma aizsācēji nevarēja nopelnīt, un, pēc mūsu finanšu ministra Reira ieteiktā, mums varbūt nebūtu impresionisma un citu ģēniju, bet būtu kādi ierindas darbinieki vai pašnāvnieki. Ar ko šodienas situācija atšķiras no pagājušā gadsimta sākuma un aizpagājušā gadsimta beigām?
Pamatā šodiena ne ar ko neatšķiras – mākslu, zinātni un citu jaunradi tāpat mēģina pielīdzināt parastai strādāšanai vai vidusmēra uzņēmējdarbībai, kas atkal un atkal dzīvo un izmanto to pašu mākslinieku, izgudrotāju un zinātnieku iepriekš radīto. Skaistā budžeta vārdā ar aizmiglotu skatu nauda tiek vākta, kur vien var, un uz ātru roku praktiski tiek likvidēts tas radošais sabiedrības slānis, kurā, iespējams, jau tagad ir pašmāju nākotnes Van Gogs un Bencs.
Par radošiem cilvēkiem saskaņā ar statistiku piedzimst apmēram 5%, bet līdz tam, lai radītu ko jaunu, nonāk vēl mazāk. Arī uzņēmējdarbības talants pieder pie radīšanas varēšanas. Visa cilvēce dzīvo uz mazāk kā 5% radītā, bet tad, kad ar viņiem ir jārēķinās, tad parādās saukļi – ar ko viņi atšķiras, lai uz viņiem attiecas viss tāpat kā uz mums, pārējiem.
Praktiski ar talantu piedzimst tāpat kā, piemēram, albīni. Daudziem šādiem cilvēkiem radošs process ir dzīvesveids – eksistences veids – un tagad viņiem saka: lūdzu, pārcelieties uz pilnīgu diskomforta zonu tāpēc, ka valsts mašīna nespēj atdalīt radošumu no blēdīšanās. Šī ir valsts problēma, nevis radošo cilvēku problēma.
Veikli tiek vienā katlā sabāzta izpildītājmāksla, tīri radošā māksla un fundamentālā zinātne ar tās pielietojamām versijām, bet tās darbojas ar atšķirīgiem mērķiem, rezultātiem un dažādām prasībām pret pašu darbības procesu. Nu nevar ar dakšiņu ēst zupu!
Bencu, van Gogu, Šaneli, Versači pazīst visi, bet kas pazīst Reiru?