“Valsts budžeta iestādes cenšas nelietderīgi iztērēt to naudu, kas “sadegs” 31. decembrī!” Par ko Gailis runā? 0

Lielā problēma, ka budžeta iestādes cenšas nelietderīgi iztērēt to naudu, kas “sadegs” 31. decembrī, jo, sastādot nākamā gada budžetu, tik ņemts vērā, ka iepriekš nauda nav iztērēta, tad, iespējams, dos mazāk. Tā ir negatīvā puse, bet tā bijis vienmēr, tas ir asinīs jau no padomju laikiem,” TV24 raidījumā “Preses Klubs” saka Māris Gailis, uzņēmējs, ministru prezidents (1994-1995).

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Jau ziņots, ka Labklājības ministrija (LM) budžeta plānošanā vairāku gadu periodā pieprasījusi nepamatoti lielu finansējumu garantētā minimālā ienākuma (GMI) pabalsta izmaksai, revīzijā secinājusi Valsts kontrole (VK).

Kā aģentūru LETA informēja VK Sabiedrisko attiecību un iekšējās komunikācijas daļas vadītāja Gunta Krevica, veicot fokusēto atbilstības revīziju, VK secināja, ka LM pieprasītais papildu finansējums mērķdotācijai pašvaldībām GMI pabalsta izmaksai 2023. un 2024.gadā esot bijis nepamatoti liels.

CITI ŠOBRĪD LASA

Minētajām neatbilstībām par iemeslu esot gan nepareizi noteiktais pabalsta saņēmēju skaits, gan izmantotā aprēķina pieeja. Rezultātā gan pašvaldības piešķirto finansējumu kopumā izlietojušas atbilstoši normatīvajiem aktiem, secinājusi VK.

Lai gan jau 2022.gadā, salīdzinot ar 2021.gadu, GMI pabalstu saņēma par 10% mazāk personu, LM 2023.gada sākumā, izstrādājot valsts budžeta pieprasījumu 2023.-2025.gadam, neņemot vērā faktiskās tendences, GMI pabalsta saņēmēju skaitu plānoja ar būtiski pieaugošu tendenci katram nākamajam gadam. Turklāt, lai gan finansējuma palielinājums tika plānots, ņemot vērā jau plānoto GMI sliekšņu palielinājumu, aplēstais finansējums tika palielināts vēl par Finanšu ministrijas patēriņa cenu indeksa prognozēm 2022. un 2023.gadam – kopā par 25,8%, noskaidrojuši revidenti.

Finansējuma pieprasījumā tika iekļauts arī atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem, pieņemot, ka palīdzība būs jāsniedz 531 personai (1,33% no plānotā Ukrainas civiliedzīvotāju skaita – 40 000), lai gan finansējums GMI pabalsta izmaksai šai mērķgrupai tika plānots arī Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas budžetā, noskaidrojies revīzijā.

Arī 2023.gada jūlijā, izstrādājot valsts budžetu 2024.-2026.gadam, LM GMI pabalsta izdevumu līdzfinansēšanai nepieciešamā finansējuma aprēķinā izmantoja to pašu pieeju, aktualizējot to ar 2024.gadam un turpmākajiem gadiem plānotajiem GMI sliekšņiem un attiecīgajam gadam plānoto patēriņa cenu indeksu. Šoreiz finansējuma aprēķinā vairs netika iekļauts Ukrainas civiliedzīvotājiem nepieciešamais atbalsts.

Kā norāda Valsts kontroles padomes locekle Maija Āboliņa, laikā, kad attīstības izdevumiem pieejamie valsts budžeta līdzekļi ir ierobežoti, VK mudina LM un citas valsts pārvaldes iestādes atbildīgāk sekot līdzi katra pieprasītā papildu eiro attīstības izdevumiem pamatojumam un izlietojumam.

Reklāma
Reklāma

“Labklājības nozarei ir daudz vajadzību. Valsts budžeta 2023.gadam izstrādes laikā LM sagatavoja 27 nozares prioritāro pasākumu pieteikumus, taču Ministru kabinets atbalstīja tikai astoņus, tajā skaitā valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldībām GMI pabalsta izmaksai paaugstinātā apmērā no 2023.gada 1.jūlija. Revīzijā konstatējām, ka LM 2023.gadam GMI pabalsta līdzfinansēšanai nepieciešamo papildu finansējumu ir aprēķinājusi par 58% jeb 1,38 miljoniem eiro lielākā apmērā, nekā faktiski bija nepieciešams. Savukārt tikai 2024.gada pirmajā pusgadā finansējuma neizpilde ir jau 56% jeb 1,70 miljoni eiro,” norāda Āboliņa. Finansējuma neizpildi galvenokārt veidojot kļūdaini aplēstais GMI pabalsta saņēmēju skaits.

Valsts kontrole uzsver – ja līdz šim izmantotā pieeja finansējuma plānošanā netiks mainīta, 2025. un 2026.gadam finansējums mērķdotācijas izmaksai pašvaldībām GMI pabalsta izdevumu līdzfinansēšanai tiks piešķirts vismaz par 7,8 miljoniem eiro lielākā apmērā, nekā faktiski nepieciešams.

Revīzijā LM sniegti divi ieteikumi, kurus ieviešot, tiktu mainīta pieeja GMI pabalsta izdevumu aprēķinam, proti, tiktu ņemta vērā faktiskā izpilde, tā rodot iespēju finansēt citas aktuālas vajadzības. Tāpat, ieviešot ieteikumus, tiktu savlaicīgāk informēti un apmācīti pašvaldību sociālo dienestu speciālisti par izmaiņām tiesiskajā regulējumā un darbā ar lietojumprogrammu “SOPA”, šādi novēršot revīzijā konstatētās neatbilstības GMI pabalsta piešķiršanā, kas salīdzinājumā ar kopējo piešķirto finansējumu nebija būtiskas.

GMI pabalsts ir viens no likumā paredzētajiem pamata sociālās palīdzības pabalstiem – materiāls atbalsts naudas izteiksmē minimālo ikdienas izdevumu apmaksai, ko piešķir pašvaldību sociālais dienests zemu ienākumu mājsaimniecībām.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.