Valodas centrs: reklāmās neprot locīt vārdus 7
Valsts valodas centrs ir izvērtējis reklāmas tekstus un atradis lielākās kļūdas – nepareizas gramatiskās formas.
Izvērtējot dažādu preču, produktu un pakalpojumu reklāmu tekstos lietotās latviešu valodas pareizību, centrs atgādina – ja preču, produktu vai pakalpojumu nosaukumus iesaista teikumā, tie lietojami attiecīgā locījumā.
Piemēram, baudīt saldējumu “Pols”, nogaršot sieriņus “Kārums” vai nopirkt cepumus “Selga”.
Valodnieki uzsver – ja raksturotājvārdu izlaiž, attiecīgā locījumā lietojams īpašvārdiskais nosaukums. Turpretī nav pieņemami šos nosaukumus iesaistīt teikumā, nesaskaņojot lietvārdu locījumu formas.
No latviešu valodas viedokļa nepareiza prakse ir veidot, piemēram, reklāmas tekstu: “Bērnība sākās ar Pols”, radot maldīgu iespaidu, ka šīs reklāmas ierunātājs pietiekami labi neprot latviešu valodu.
Šā gada sešos mēnešos Valsts valodas centra Valodas kontroles departamenta amatpersonas veikušas 1592 valsts valodas lietojuma pārbaudes.
Šajā periodā uzsāktas 249 lietvedības par administratīvajiem pārkāpumiem. Savukārt pie administratīvās atbildības sauktas 180 personas.
Raksturīgākie pārkāpumi joprojām ir valsts valodas nelietošana, pildot amata un profesionālos pienākumus. Par šo pārkāpumu pie administratīvās atbildības sauktas 139 personas.
Valsts valodas centra direktors Māris Baltiņš norāda, ka valsts valodas centra mērķis ir valsts valodas lietotāju tiesību nodrošināšana. Šo uzdevumu centram palīdz veikt sabiedriskie palīgi, kas veic preventīvo darbu.
Kopumā 2016.gada pirmajā pusgadā saņemtas un izskatītas 497 sūdzības par Valsts valodas likuma prasību pārkāpumiem.