Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto-Shutterstock

Valmieras pilsētas sabiedrisko pārvadājumu iepirkums – spilgts nekārtīgas sistēmas paraugs 15

Politisko spēku centieniem sakārtot sabiedrisko pasažieru pārvadājumu nozari traucē nepietiekamas zināšanas par jomu un izaicinājumiem, kas tajā pastāv jau gadiem un ko spilgti ilustrē pēdējie nozares notikumi un Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumi. Politiķi ir šķietami apņēmības pilni situāciju risināt, bet realitātē tas izskatās tikai pēc vainīgā meklēšanas un atbildības uzvelšanas pārvadātājiem, “paslaukot” lielu daļu citu nozares problēmu zem tepiķa.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Pēdējos mēnešus ilgušais politiskais spiediens ir rezultējies ar Autotransporta direkcijas (ATD) valdes atkāpšanos un ar Satiksmes ministrijas (SM) izvērtējumu par ATD bijušās valdes atbildību reģionālo pārvadājumu iepirkuma organizēšanā un līgumu slēgšanā. Tajā pat laikā 11. aprīļa IUB lēmums par Valmieras novada pašvaldības rīkoto atklāto konkursu “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšana ar autobusiem Valmieras pilsētā”, liek Valmieras pašvaldībai nu jau otro reizi izbeigt iepirkuma procedūru. IUB secina, ka šis konkrētais iepirkuma nolikums tā vairākos punktos dod nepamatotas priekšrocības konkrētam pārvadātājam – pašai pašvaldībai piederošajam transporta uzņēmumam “VTU Valmiera”, un nevienam citam pretendentam šādu iespēju nav. Tas nav balstīts godīgas konkurences apstākļu veicināšanā, turklāt vairāki noteikumi citiem pretendentiem ir vērtējami kā nesamērīgi, nepamatoti ierobežojoši un ar pārlieku apgrūtinošu slogu.

Sāk izskatīties, ka sabiedrisko pārvadājumu nozarē draud nopietna krīze.

CITI ŠOBRĪD LASA

Valmieras novada pašvaldība 2022. gada 4. novembrī izsludināja iepirkumu (Nr.VNP2022/154AK) par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem Valmieras pilsētā. Iemesli iespējamajiem konkurences un diskriminācijas aizlieguma pārkāpumiem bija acīmredzami. To atsevišķi pārvadātāji norādīja savās sūdzībās IUB. Birojs atzina, ka Valmieras novada pašvaldība iepirkuma dokumentācijā ir ietvērusi vērtēšanas kritērijus, kas nav tieši saistīti ar konkursa priekšmetā ietilpstošo pakalpojumu, ietvērusi pārmērīgas prasības, kas var atturēt citus pretendentus no dalības iepirkumā, pārkāpjot samērīguma un pārredzamības principus. IUB ar 2022. gada 29. decembra lēmumu aizliedza pasūtītājam Valmieras novada pašvaldībai bez grozījumu veikšanas turpināt iepirkuma procedūru un slēgt iepirkuma līgumu.

Valmieras novada pašvaldība 2023. gada 3. februārī izsludināja jaunu iepirkumu “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšana ar autobusiem Valmieras pilsētā”, taču iepirkuma dokumentācijā ir atstājusi iepriekš IUB lēmumā konstatētās kaites un neizdarības, ko liek nepārprotami noprast nu jau jaunais 2023. gada 11. aprīļa IUB lēmums. Valmieras novada pašvaldība, izsludinot konkrēto atkārtoto iepirkumu, nav ievērojusi publiskā iepirkuma pamatprincipus un nav radījusi labvēlīgus nosacījumus piegādātāju brīvai konkurencei, kā arī nav izrādījusi vienlīdzīgu attieksmi pret tirgus spēlētājiem, kavējot privātu investīciju piesaisti pakalpojuma nodrošināšanā. Tādējādi iepirkuma izsludinātājs nesasniedza publiskā iepirkuma regulējuma galvenos mērķus – pašvaldības līdzekļu efektīvu izlietojumu un piegādātāju brīvu konkurenci, kā arī vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi pret tiem.

Šobrīd IUB otro reizi aizliedz Valmieras novada pašvaldībai turpināt iepirkumu un liek atcelt vairākas vienam pašvaldībai piederošam pretendentam izdevīgas nolikuma prasības, bet kur konkrētā iepirkuma izsludināšanas laikā skatījās Satiksmes ministrija, VARAM, bet vēl jo vairāk – Konkurences padome (KP)?

Izskatās, ka sabiedriskā pasažieru pārvadājumu nozarē tikai pārvadātāji ir tie, kuriem ir jāievēro godīga konkurence, bet pašvaldības var rīkoties kā vēlas, radot ērtus apstākļus pašu uzņēmumiem, tērējot nodokļu maksātāju naudu neefektīvu uzņēmumu uzturēšanā un stutēšanā, tā vietā, lai konkursa rezultātā piesaistītu privātā kapitāla investīcijas. Līdz ar šo situāciju šķiet interesanti vērot pašlaik skaļos, populistiskos apgalvojumus saistībā ar KP lēmumu par trim pārvadātājiem, ATD rīkoto konkursu “90.gadu stilu” un Igaunijā gan tā nenotiek.

18. aprīlī notika iknedēļas Ministru kabineta sēde, kuras laikā Ministru kabinets raidīja nepārprotamus signālus un arī reālus uzdevumus izvērtēt ATD darbību. Kādas iestādes vai valsts kapitālsabiedrības darbības izvērtējums pēc būtības nav nekas neordinārs vai pārsteidzošs, bet kontekstā ar iepriekš izskanējušajiem politiķu prettiesiskajiem aicinājumiem rīkoties, ATD valde atkāpās no amatiem. Neraugoties uz atkāpšanos, SM izvērtēs ATD bijušās valdes atbildību reģionālo pasažieru pārvadājumu iepirkuma organizēšanā un līgumu slēgšanā. Vainīgais ir jāatrod. Paskaidrojot situāciju, KP savā lēmumā par trim pārvadātājiem jau tolaik publiski paziņoja, ka ATD iesaiste nav konstatēta.

Reklāma
Reklāma

ATD nav likumīga pamata līgumu laušanai ar KP lēmumā nosauktajiem pārvadātājiem, kā tikai tad, ja pārvadātāji paši piekritīs iepriekš ATD izsūtītajam aicinājumam atkāpties no pakalpojumu izpildes ar brīdi, kad tiks atrasti citi pārvadātāji. Acīmredzami politiskā vara vēlas steidzami pārtraukt līgumus ar “Nordeku”, “Liepājas autobusu parku” un “Latvijas sabiedrisko autobusu”, bet, tā kā ATD nevarēja atrast tiesisku pamatu, arī viņu darbs ir zem lupas.

Visi trīs pārvadātāji ir pārsūdzējuši KP lēmumu un gatavojas tiesvedībai. Tomēr pašlaik ir novērojama acīmredzama situācija, ka valdība grib situāciju atrisināt vēl pirms tiesu sistēma dara savu darbu un par katru cenu, citējot aizejošo ATD valdes priekšsēdētāju K. Godiņu – “iespējams, atsevišķi politiķi vēlas iet kāda pārvadātāja pavadā”. Var tikai minēt šo pārvadātāju, bet ar lielu varbūtību var apgalvot, ka tas ir kādai pašvaldībai piederošs uzņēmums, kura komercdarbības neveiksmes tiek risinātas nevis godīgas konkurences ceļā, bet gan partijas valdes sēdēs.

Nākas secināt, ka, publiskie iepirkumi šajā nozarē ir ar augstu sarežģītību, iepirkumu organizācijas kvalitāte ir neapmierinoša, un būtiskais jautājums – kādēļ pašvaldībām vispār būtu ar saviem uzņēmumiem jāpiedalās brīvajā tirgū, kur pakalpojumus pilnībā spēj nodrošināt privātā sektora kompānijas – paliek nediskutēts un neatbildēts. Šobrīd Latvijā pasažieru pārvadājumus tirgū piedāvā pašvaldībām piederoši 12 uzņēmumi – SIA “Daugavpils autobusu parks”, AS “CATA”, SIA “VTU Valmiera”, SIA “Ventspils Reiss”, “GULBENES AUTOBUSS”, SIA “Balvu autotransports”, SIA “Jelgavas autobusu parks”, “DOBELES AUTOBUSU PARKS”, SIA “Jēkabpils autobusu parks”, SIA “Daugavpils satiksme”, SIA “Rīgas satiksme”, SIA “Rēzeknes satiksme”. Tikmēr Igaunijā tas ir viens – Tallinna Linnatranspordi AS.

Tāpat jāsecina, ka KP, rosinot lietas par dažiem privātiem pārvadātājiem, nav spējusi atrisināt būtiskāko brīvas tirgus ekonomikas valsts pamatjautājumu – pašvaldību darbība biznesā, kurā kā pati KP ir secinājusi – pašvaldību līdzdalība nav saglabājama, un aiz kokiem palicis nepamanīts mežs – problēmas iepirkumos un nozarē ir sistēmiskas, un būtu jārisina atbildīgajām institūcijām, nevis nekvalitatīvu iepirkumu prasības jāliek interpretēt un izpildes risks jāpārliek uz pakalpojumu sniedzējiem.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.