Foto: Sintija Zandersone/LETA

Valdībai lemjot par vakcinēšanas jautājumiem, ierēdņi to maldinājuši par “Pfizer” vakcīnu 25

Ziņa papildināta plkts. 10.47 ar ZVA skaidrojumu raksta beigās

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Kad decembrī valdībā spriests par vakcinēšanas jautājumiem, premjers Krišjānis Kariņš (JV) interesējies, kurš konkrēti būs atbildīgs par vakcinēšanas organizēšanu. Veselības ministrijas (VM) valsts sekretāre Daina Mūrmane-Umbraško atbildējusi, ka Latvijā par visu procesu atbildot Zāļu valsts aģentūras (ZVA) direktors Svens Henkuzens.

Kā vērtē “Re:Baltica”, Henkuzena loma “vakcīnu iepirkuma fiasko līdz šim nav novērtēta”, ieskaitot to, ka viņš 17.novembrī valdībai esot sniedzis maldinošu informāciju par “BioNTech/Pfizer” vakcīnas sarežģītību iepretim pārējām.
CITI ŠOBRĪD LASA

Salīdzinot viņa teikto ar publiski pieejamo ražotāja, ASV regulatoru un Eiropas Medicīnas aģentūras dokumentāciju, “Re:Baltica” secinājusi, ka vismaz seši no astoņiem apgalvojumiem bijuši nepatiesi, maldinoši vai pārspīlējuši vakcīnas sarežģītību.

Piemēram, patiesībai neatbilstot prezentācijā valdībai rakstītais, ka vakcīnu pasūtījums jāveic no ražotnes uz vakcinācijas kabinetu bez lieltirgotavas starpniecības, ka vakcinācijas kabinetos nepieciešamas -80 grādu saldētavas, ka iespējami zudumi līdz 20% u.c.

Vakcīnas ražotāji komentēt tabulas patiesumu atteikušies, un “Re:Baltica” vēl neesot pārbaudījusi, tieši kādas instrukcijas Henkuzena prezentācijas dienā bija pieejamas Eiropas zāļu aģentūrai un Veselības ministrijai, jo pašlaik tās jau ir atjaunotas, bet novembrī tās varēja būt nepilnīgākas.

Henkuzens pārmetumiem par maldināšanu nepiekrīt. Viņš norādījis, ka 17.novembrī VM pēdējā brīdī neesot varējusi nodrošināt pārstāvi valdības sēdē un palūgusi viņu.

Prezentāciju esot gatavojusi ministrijas pārstāve Jana Feldmane, kura savukārt norāda, ka tikai apkopojusi ZVA un Nacionālā veselības dienesta (NVD) sniegto ierobežotas pieejamības informāciju, nevis to analizējusi vai meklējusi.

Informāciju par vakcīnas īpašībām esot sniedzis NVD darbinieks Ainārs Lācbergs, kurš pārstāv Latviju Eiropas Komisijas koordinācijas vienībā, kurai to esot sniedzis ražotājs. Esot normāli, ka informācija par uzglabāšanas nosacījumiem mainās vakcīnas pirmsreģistrācijas laikā.

Aplēses par vakcīnas zudumiem esot no Lācberga pieredzes. Lācbergs uz jautājumiem žurnālistiem neesot atbildējis, jo arvien notiek pret viņu ierosinātās dienesta pārbaudes izmeklēšana.

“Šis slaids veidots, lai ilustrētu VM organizēto plānošanu dažādajos procesa soļos vakcinācijas stratēģijas ieviešanā, ko ir nepieciešams nodrošināt. Tā mērķis nav detalizēti apskatīt “Pfizer” vakcīnu un saņemt viedokli par to,” atzīmējis Henkuzens.

“Re:Baltica” gan atzīmē, ka valdības sēdes ierakstā bijis dzirdams pilnīgi pretējais.

“Es gribētu dažas nianses pateikt par “BioNTech/Pfizer” vakcīnu, ņemot vērā, ka viņi ir izvēlējušies, es nosaukšu, diezgan agresīvu komunikāciju, kas izdara zināmu spiedienu arī uz lēmumu pieņēmējiem, bet dažas lietas, kuras mēs šobrīd rūpīgi skatāmies, lai mēs spētu nodrošināt, jo šī vakcīna nedaudz, varbūt es pat teikšu, stipri atšķiras no pārējām vakcīnām,” valdības sēdē teicis ZVA direktors, “šis slaids neattiecas uz pārējām vakcīnām. Šis slaids attiecās tikai uz “BioNTech/Pfizer” vakcīnām.”

Reklāma
Reklāma

Henkuzens uzsvēris, ka par vakcīnu iepirkumu vai loģistiku neesot atbildējis – viņa loma esot bijusi konsultatīva, piedalījies sanāksmēs un iekļauts vakcinācijas darba grupā, kas tikusi izveidota dienu pēc tam, kad Mūrmane-Umbraško viņu valdībai nosauca par atbildīgo, taču esot neformāli darbojusies jau pirms tam.

Iepriekšējā veselības ministre Ilze Viņķele (AP) Henkuzenu raksturojusi kā neformālās vakcinācijas darba grupas vadītāju.

“Vakcinācijas darba grupas vai Svena Henkuzena atbildībā nav bijusi lēmuma pieņemšana par iepirkumiem, vakcīnu izvēli vai daudzumiem,” savukārt uzsvērts Henkuzena atbildē.

VM pēc dienesta pārbaudes par šo vakcīnu iegādes apstākļiem ierosināja disciplinārlietu pret diviem ierēdņiem – VM valsts sekretāri Mūrmani-Umbraško un Lācbergu.

Zāļu valsts aģentūras skaidrojums

Zāļu valsts aģentūra (ZVA) vērš uzmanību, ka “Re:Baltica” 2. martā publicētā žurnāliste iekļāvusi vienpusēju viedokli, nav ņēmusi vērā ZVA sniegto informāciju un rakstā atspoguļo tikai šodien zināmo un pēc reģistrācijas pieejamo informāciju, nevis ņem vērā tobrīd, pērnā gada novembrī, pieejamo informāciju par “Pfizer” vakcīnu. Tādēļ Zāļu valsts aģentūra publicē atbildi uz minētā “Re:Baltica” rakstā pausto.

Visā vakcinācijas stratēģijas procesa īstenošanā, arī šobrīd, VM un padotības iestādes (Nacionālā veselības dienests (NVD), Zāļu valsts aģentūra (ZVA), Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC)) katra ir atbildīga par savu attiecīgo jomu.
Svarīgi norādīt, ka zāļu reģistrācija un iegāde ir divi neatkarīgi procesi.

ZVA ir regulatora iestāde un nav atbildīga par vakcīnu iegādi. Tas nozīmē, ka ne ZVA kā iestādes, ne ZVA direktora pilnvarās nav nevienu zāļu, un arī ne Covid-19 vai citu vakcīnu iegāde vai pasūtīšana, ne ārstniecības – vakcinācijas pakalpojuma iegāde, ne nodrošināšana, kā arī ne citu epidemioloģisko pasākumu plānošana. Vakcīnu iepirkumi ir NVD kompetence.

2020. gada novembrī un līdz 2. decembrim ZVA direktors piedalījās atsevišķās Ministru kabineta sanāksmēs, kurās tika izskatīta Veselības ministrijas Covid-19 vakcinācijas stratēģija, un prezentēja visu iestāžu (NVD, VM, ZVA un SPKC) viedokli un to kompetencē esošus jautājumus.

Kā skaidri norāda rakstā minētā 2020. gada 17. novembra prezentācija un Ministru kabineta sanāksmes darba kārtība, ar šo prezentāciju tika pārstāvēts VM un tās padotības iestāžu viedoklis.

Prezentāciju sagatavoja, informāciju apkopoja no iestādēm – NVD, ZVA, SPKC – VM pārstāve (redzams prezentācijas meta datos). Prezentēja ZVA direktors, jo īsi pirms sanāksmes VM atbildīgais Sabiedrības veselības departaments nevarēja nodrošināt VM pārstāvi un lūdza to izdarīt ZVA direktoram.

Informācijas skaidrojums 17.novembra prezentācijā:

Pirms tam jāuzsver, ka prezentācijas brīdī “Pfizer-BiNTech” vakcīna nebija reģistrēta un attiecīgi lietošanas instrukcija nebija pieejama.

Jānorāda, ka virkne jautājumu novembrī bija nezināmi vai reģistrācijas procesā vēl nepārbaudīti, piemēram, kad vakcīnas būs pieejamas, cik daudz vakcīnas būs pieejamas, vai vakcīnas drīkstēs pārvest atsaldētas (mRNA vakcīnu kratīšana nav atļauta), kāda būs faktiskā vakcinācijas kabinetu masveida vakcinācijas kapacitāte un cik ātrā laikā varēs izlietot vienu pilnu transportēšanas kasti, kura vakcīna būs efektīvākā, drošākā.

• Par vakcīnu piegādi notiek no ražotāja līdz vakcinācijas kabinetiem bez lieltirgotavas starpmiencības

Informācijas par “Pfizer-BioNtech” Covid-19 vakcīnu piegādēm tieši uz vakcinācijas kabinetiem avots ir “Pfizer” kompānija, un “Pfizer” šādu informācija norādīja Eiropas Komisijas iepirkumu steering board, kur piedalījās un Latviju pārstāvēja NVD.

Līdz ar to piegāde bez lieltirgotavas starpniecības bija kompānijas Pfizer kompānijas rekomendētais, piedāvātais loģistikas modelis. Latvijas Vakcinācijas darba grupa vēlākā stadijā no šī modeļa atteicās, balstot to īslaicīgu uzglabāšanu centrālā noliktavā.

Rakstā norādīts uz vakcīnu piegādes loģistiku, kāda tā tika izstrādāta Vakcinācijas darba grupā vēlāk, pēc 2020. gada 17. novembra. Vakcinācijas darba grupā tika pieņemts lēmums “Pfizer-BioNTech” vakcīnas uzglabāt Valsts asinsdonoru centrā (VADC) tām nepieciešamajās saldēšanas iekārtās.

• Vakcinācijas kabinetiem vajag saldētavas, lai gan vakcīnas līdz 5 dienām var uzglabāt ledusskapī 2°C-8°C.

Slaids veidots, lai ilustrētu VM organizēto plānošanu dažādajos procesa soļos vakcinācijas stratēģijas ieviešanā, ko ir nepieciešams nodrošināt. Tā mērķis nav detalizēti apskatīt “Pfizer” vakcīnu un saņemt viedokli par to.

Tas ir veselības resora uzdevums izvērtēt konkrētas vakcīnas masveida vakcinācijai. Līdz ar to NVD sniedza pieejamo informāciju no iepirkumu Steering board iesaistītajām iestādēm, kas attiecīgi, iepazīstoties ar šo ražotāja sniegto informāciju (tajā skaitā regulatora nepārbaudīto informāciju par uzglabāšanas apstākļiem), sniedza viedokli par iegādi.

• Sausais ledus jānomaina 5 dienās

“Pfizer” kompānija sniedza informāciju Eiropas Komisija iepirkumu steering board, ka sausais ledus katru dienu ir jāpapildina, 5 dienās nomainoties visam saturam.

Pēc ražotāja sniegtās informācijas arī, transporta konteinerus nepieciešams katras 24h atjaunot ar sauso ledu.

• Prasības, kas ņemamas vērā par Pfizer vakcīnas uzglabāšanu un vakcinācijas kabinetos nepieciešams aprīkojumu un personāla apmācībām

Vakcīnai pastāv konkrētās vakcīnas īpašības, kas to objektīvi atšķir no citām vakcīnām un ir jāņem vērā pie plānošanas. Tas ir atbilstoši norādīts prezentācijas slaida virsrakstā.

• Līdz 100 000 tūkstošiem “Pfizer” devu – vai šīs ir viss piedāvātais šīs vakcīnas decembra apjoms

Jautājums ir NVD kā par iepirkumu veikšanu atbildīgās iestādes, kas pārstāv Latviju EK steering board, kompetencē.

Citas sanāksmes

• 17.11.2020. VM sanāksmē sākotnēji tika nolemts “Pfizer” nepirkt vispār, bet lēmums tika mainīts

Sanāksmē tika izteikti dažādi viedokļi, taču sanāksmes dalībnieki nenonāca pie rekomendācijas vakcīnas nepirkt vispār.

• 22.decembra valdības sanāksme par “Pfizer” vakcīnu iegādi

Sabiedrības vakcinācijas pret Covid-19 darba grupa ir dibināta kopš 2020. gada 2. decembra. Atbilstoši rīkojumam par šīs darba grupas dibināšanu šai darba grupai nav deleģētas funkcijas veikt centralizētos zāļu un vakcīnu iepirkumus vai veikt to pasūtīšanu.

Vienlaikus, gan ZVA, gan citi šīs Vakcinācijas darba grupas locekļi sniedz viedokli par izvēlēto vakcīnu riskiem un ieguvumiem masveida vakcinācijā. Izstrādātais loģistikas mehānisms Latvijā darbojas vēl joprojām, nodrošinot drošu vakcīnu piegādi vakcinācijas kabinetiem, efektīvu vakcīnu izmantošanu mazāk aizsargātajām grupām.

Vakcīnu sadali vakcinācijas kabinetiem vēl joprojām nodrošina SPKC, loģistiku ārpakalpojuma sniedzējs – zāļu lieltirgotava.

Līdz ar to Ministru kabineta sanāksmē ir sniegts Vakcinācijas darba grupas viedoklis, ņemot vērā, ka konkrētās papildu devas piedāvā piegādāt, sākot ar otro ceturksni, ne pirmajā ceturksnī. Kā zināms, 2.ceturksnī plānotas ievērojamas visu ražotāju piegādes. Kā arī iegādātais vakcīnu apjoms pārsniedz vakcinējamo iedzīvotāju skaitu.

“Re:Baltica” publicētā rakstā veikta nepareiza atsaukšanās uz informāciju, kas ir zināma šobrīd, maldinot, ka tā informācija bija pieejama 2020. gada 17. novembrī.


Papildu informācija:

Līdz 2020. gada 21. decembriem (kad tiks reģistrēta pirmā vakcīna ES, proti, “Pfizer-BioNTech” izstrādātā vakcīna) un pērn novembrī vēl nebija sākts nevienas Covid-19 vakcīnas reģistrācijas process.

Tolaik visas vakcīnas pret Covid-19, kuras šobrīd ir reģistrētas, vēl bija kādā no pētījumu fāzēm, nevienai no vakcīnām Eiropas Zāļu aģentūrā vērtēšanai nebija iesniegti III fāzes klīnisko pētījumu rezultāti (pētījumi ar cilvēkiem).

Informācijai: Eiropas Zāļu aģentūra tikai 1. decembrī saņēma pieteikumu no “BioNTech-Pfizer” šo uzņēmumu izstrādātās Covid-19 vakcīnas reģistrācijai.

Savukārt EZA vērsa uzmanību, ka arī plānotais laika grafiks vakcīnu reģistrācijai var mainīties atkarībā no reģistrācijas procesa, ja iesniegtie dati nebūs pietiekami, lai izdarītu pamatotus secinājumus par vakcīnu kvalitāti, drošumu un iedarbīgumu, un uzņēmumiem būs jāsniedz papildu informācija par vakcīnām.

Svarīgs priekšnosacījums jebkurai piegādes plānošanai, kas tika ņemts vērā, ir vakcīnu reģistrācija un arī tas, ka vakcīnu reģistrācija var nenotikt plānotajā termiņā.

Jānorāda, ka vakcīnas pret Covid-19 tiek apstiprināta tikai gadījumā, ja Eiropas Zāļu aģentūra saņem pārliecinošus zinātniskus pierādījumus, ka vakcīnu sniegtie guvumi pārsniedz riskus.

Veselības ministrija ir veikusi Covid-19 vakcīnu iepirkuma dienesta pārbaudi, un šīs dienesta pārbaudes rezultāts – ziņojums ir publiski pieejams un ikvienam lasāms Veselības ministrijas tīmekļvietnē – šeit. Lēmumu par centralizētajiem iepirkumiem veselības aprūpes jomā, atbilstoši tā reglamentam, pieņem NVD.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.