Valdība piešķir 4,7 miljonus eiro PV zaudējumu segšanai par 2013.gadu 0
Valdība otrdien sēdē piešķīra Satiksmes ministrijas prasītos 4,7 miljonus eiro pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu “Pasažieru vilciens” (PV) zaudējumu segšanai par 2013.gadu, pavēstīja ministrijā.
“Dzelzceļa pārvadātājam būtisku izmaksu daļu (vismaz 50% no kopējām ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītajām izmaksām) veido maksa par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu. Ņemot vērā to, ka ir noteikts atšķirīgs finansēšanas modelis autoceļu un dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanai, tad atšķirībā no autopārvadātājiem PV 2014. gada kopējās pārvadājumu izmaksās infrastruktūras izmantošanas maksas sasniedz 56% jeb 36 miljonus eiro, kas nozīmē, ka 2014. gadā piešķirtā valsts dotācija ir nepietiekama pat, lai nosegtu infrastruktūras izmantošanas maksu. Turklāt aprēķināts, ka, neskaitot infrastruktūras izmaksas, kas nav jāmaksā autopārvadājumu gadījumā, izmaksas pārvadājumu finansēšanai uz vienu pasažieru kilometru vilcieniem un autobusiem ir līdzīgas,” klāstīja Satiksmes ministrijas pārstāvji, piebilstot, ka bez infrastruktūras izmaksu pieauguma objektīvi ir pieaugušas arī citas PV saimnieciskās darbības izmaksas, galvenokārt elektroenerģijas un dīzeļdegvielas izmaksas.
Ministrijā atzīmēja, ka, nesaņemot papildu finansējumu 2013.un 2014.gada zaudējumu segšanai un atbilstošu finansējumu nākamajos periodos, tiks būtiski apdraudēta gan finansējuma piesaiste dīzeļvilcienu projekta realizācijai (PV ir noslēdzis līgumu, un ir sākta 19 dīzeļvilcienu vagonu modernizācijas projekta realizācija ar Kohēzijas fonda līdzfinansējumu, kurā PV ir jānodrošina finansējums deviņu miljonu eiro apmērā), gan arī investīcijas elektrovilcienu ritošajā sastāvā. Tāpat pieaugs risks, ka PV nespēs veikt pasažieru pārvadājumus pietiekošā apmērā.
Satiksmes ministrijas pārstāvji uzsvēra, ka situācija prasa ilgtspējīgu risinājumu, jo dzelzceļa pasažieru pārvadājumos līdzsvars starp valstij objektīvi nepieciešamo pārvadājumu apmēru un valsts spēju nodrošināt šī apmēra pasūtījuma zaudējumu kompensāciju tika izjaukts ar valsts budžeta konsolidācijas pasākumiem. Laikā līdz 2014.gadam risinājumi tika rasti dzelzceļa sektora ietvaros, tomēr šogad tas vairs nav iespējams. Līdz ar to nepieciešams izskatīt jautājumu par pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu finansējuma atjaunošanu vismaz 2008.gada līmenī ar korekciju atbilstoši inflācijas līmenim.
“Paralēli tam šovasar ieceltā PV jaunā valde turpina darbu pie uzņēmuma esošās finanšu situācijas stabilizēšanas. Tās rezultātā 2014.gada prognozēto zaudējumu apmērs ticis samazināts par 5,4 miljoniem eiro. Zaudējumu samazināšanas pamatā ir galvenokārt izmaksu samazināšana, kas saistīta ar grāmatvedības politikas maiņu ritošā sastāva remontu un nolietojuma uzskaitē,” piebilda ministrijā.
Aģentūra BNS jau rakstīja, ka viens no PV jaunās valdes uzdevumiem ir rast risinājumu kompānijas finansiālajām problēmām – līdz 2024.gadam uzņēmuma budžetā ik gadu iztrūkst ap 14 miljoniem eiro.
PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošā “Latvijas Dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija “Latvijas Dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.