Valdība pasažieru pārvadātājiem piešķir tikai pusi no prasītā 1
Lai gan Satiksmes ministrija iepriekš bija lūgusi pasažieru pārvadātājiem zaudējumu segšanai piešķirt 1,42 miljonus latu, šodien tika nolemts piešķirt tikai pusi – 706 360 latus.
Jau šodien iesniegtajos precizētajos dokumentos valdībā bija prasīta uz pusi mazāka summa, kas saniknoja pārvadātājus.
Kā šodien biznesa portālam “Nozare.lv” atzina Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas (LARPA) pārstāvis Uldis Kolužs, ir nepieciešami vismaz 1,42 miljoni latu, lai segtu vietējo reģionālo pārvadātāju zaudējumus šajā gadā. Ar 700 000 latu pārvadātāji nevarot sekmīgi pabeigt gadu.
Iepriekš Satiksmes ministrija (SM) lūdza papildus piešķirt 1,42 miljonus latu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, lai nodrošinātu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem ar autobusiem reģionālajos vietējās nozīmes maršrutu tīkla maršrutos.
Saskaņā ar precizēto pieprasījumu Vidzemes plānošanas reģionam paredzēti 421 255 lati un Zemgales plānošanas reģionam – 339 105 lati.
SM skaidro, ka minētie līdzekļi ir paredzēti tikai pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai atlikušajiem diviem mēnešiem. Satiksmes ministrs Anrijs Matīss valdības sēdē norādīja, ka vēl ir sagaidāma diskusija par izveidojušos parāda dzēšanu. Pret līdzekļu piešķiršanu iebilda finanšu ministrs Andris Vilks (V), kurš uzskata, ka nevar piešķirt papildu līdzekļus, ja tie netiek izmantoti racionāli.
Latvijas Pasažieru asociācijas vadītājs Pēteris Salkazanovs pēc valdības sēdes nevarēja precīzi pateikt, vai ar piešķirtajiem līdzekļiem būs pietiekami, lai divus mēnešus nodrošinātu pasažieru pārvadājumus Zemgalē un Vidzemē. Šodien paredzēta asociācijas sēde, kurā tiks izanalizēta konkrētu pārvadātāju finansiālā situācija, un sēdes laikā varētu tapt skaidra patiesā situācija.
Salkazanovs uzsvēra, ka jau vairākus gadus pārvadātāji dotē valsti, pēc tam prasot atlīdzināt parādu. Šī situācija atkārtojas gadu no gada.
Kā ziņots, sevišķi kritiska situācija esot izveidojusies gan Zemgales, gan Vidzemes plānošanas reģionā, kur finansējuma nepietiekamības dēļ draud sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana, kā arī atsevišķu uzņēmumu maksātnespēja. Līdz ar to iedzīvotājiem netikšot garantēti pieejami sabiedriskā transporta pakalpojumi un netiks nodrošināta iespēja apmeklēt vismaz izglītības un ārstniecības iestādes, valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī darbavietas.
Satiksmes ministrija gan arī norāda, ka Saeimā ir iesniegts izskatīšanai un tiek virzīts uz otro lasījumu likumprojekts “Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā”, kas paredz centralizēt sabiedriskā transporta pakalpojumu pārzināšanas un organizēšanas funkciju, reģionālo starppilsētu nozīmes maršrutu tīkla, reģionālo vietējās nozīmes maršrutu tīkla un visu dzelzceļa maršrutu pārzināšanas un organizēšanas funkciju nododot Sabiedriskā transporta padomei, izveidojot vienotu reģionālās nozīmes maršrutu tīklu.