Vajadzīga jauna autobusu pietura. Vai to var ierosināt paši iedzīvotāji? 12
Madara Briede, “Praktiskais Latvietis”, AS “Latvijas Mediji”
“Pēc kādiem kritērijiem tiek lemts par jaunas starppilsētu autobusu pieturvietas izveidi? Vai noteicošais ir iedzīvotāju skaits, kam pietura varētu būt potenciāli nepieciešama? Vai un kā pieturas izveidi var ierosināt paši iedzīvotāji? Cik ilgs šis process varētu būt līdz jaunas pieturas ieviešanai?” – jautā Ilze Vidzemē.
Pieprasījums – viens no kritērijiem
Valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) pārstāve Sanita Heinsberga skaidro, ka jaunas pieturas izveidē pamatā ir pieprasījums no iedzīvotājiem jeb pasažieriem: “Kā fiziskas personas viņi var Autotransporta direkcijai atsūtīt iesniegumu ar konstruktīvu pamatojumu par jaunas pieturas izveidi vai jau dabā esošas pieturvietas iekļaušanu kustību sarakstos.
Pamatojums var būt gan nokļūšana uz izglītības iestādēm, gan došanās uz darbu un atpakaļ mājās, kā arī citi pārvietošanās iemesli. Iesniegumus izskatot, tiek ņemts vērā, cik regulāri nepieciešams izmantot reģionālo sabiedrisko transportu, piemēram, katru dienu vai retāk.”
Likumdošana nosaka – ārpus valstspilsētām pieturu izvietojums jāsaskaņo ar plānošanas reģioniem, savukārt valstspilsētās – ar konkrētajām pašvaldībām. Analizējot iespējas izveidot pieturu, tiekot ņemts vērā, cik liels pieprasījums plānots šajā pieturā, vai tā jau ir aprīkota ar pasažieriem nepieciešamo (stabs un ceļa zīme, soliņš utt.), cik tālu ir nākamās pieturas (ārpus apdzīvotām vietām distance ir divi kilometri).
Iesniegums ar pamatojumu
ATD pieprasījumus vērtē sadarbībā gan ar konkrēto plānošanas reģionu, gan nepieciešamības gadījumā ar pašvaldību. Protams, analīzē iekļauj arī potenciālo pasažieru apjomu, kas varētu izmantot konkrēto pieturu. Ja jāizveido jauna pietura vietā, kur tāda nav bijusi, nepieciešams arī VSIA Latvijas Valsts ceļi atzinums par iespējām tādu ierīkot.
Ikviena fiziska persona var rakstīt iesniegumu ATD, pamatojot nepieciešamību iekļaut konkrēto pieturvietu jau esošu maršrutu kustību sarakstos vai izveidot jaunu pieturvietu.
Atkarībā no iesaistīto pušu daudzuma jau esošas pieturvietas iekļaušana kustību sarakstos var aizņemt no viena līdz vairākiem mēnešiem vai pat ilgāk.