
Vairākiem desmitiem Latvijas skolēnu anulē olimpiādes rezultātus, jo radušās aizdomas par mākslīgā intelekta “gudrās galvas” izmantošanu 0
Šonedēļ vairāki desmiti skolēnu un viņu skolas saņēma ziņas par rezultātu anulēšanu kādā no novadu līmeņa olimpiādēm. Valsts izglītības attīstības aģentūrā (VIAA) ir pārliecība, ka skolēni attālināto darbu pildīšanā varētu būt izmantojuši mākslīgo intelektu, tā šovakar vēstīja LTV raidījums “Panorāma” un portāls “LSM.LV“.
Skolēniem ir iespēja šo lēmumu apstrīdēt, un tad darbus varētu atkārtoti pārskatīt. Tomēr ir visai skaidra pārliecība par krāpšanos, un olimpiāžu organizatori uzsver, ka turpmāk arvien vairāk jāpiedomā pie uzdevumu izstrādes, bet skolēniem – pie akadēmiskā godīguma.
Kā vēsta LTV, tad aizdomas par mākslīgā intelekta izmantošanu novadu līmeņa olimpiādēs VIAA pirmo reizi radušās pirms gada. Taču šogad jau ir pamatotas aizdomas par 36 dalībniekiem kādā olimpiādē, kas varētu būt uzdevumus pildījuši ne saviem spēkiem.
“Pastāv aizdomas, ka skolēni ir izmantojuši neatļautas palīgierīces, lai atbildētu uz dažiem jautājumiem. Jāteic, ka olimpiāžu uzdevumu autori ir ar milzu pieredzi olimpiāžu uzdevumu veidošanā. Jau pagājušajā olimpiāžu sezonā ir bijuši signāli, aizdomas par to,” skaidroja VIAA Izglītojamo izcilības veicināšanas nodaļas vadītāja Maija Butlere-Bērziņa.
Kas šī bijusi par olimpiādi, amatpersonas pagaidām neatklāj, sakot, ka skolēni, kuru rezultāti ir anulēti, vēl šo lēmumu drīkst apstrīdēt. Viņi par to uzzinājuši šīs nedēļas sākumā.
Valsts līmeņa olimpiādēs, kur visi skolēni uzdevumus pilda vienuviet Rīgā, risku nav, bet tos nevar izslēgt novadu līmeņa olimpiādēs, kuras arvien biežāk norit attālināti, pie datora. Runa ir par skolēniem visā valstī, vairākos novados, tos konkrēti nenosaucot.
Līdz ar tehnoloģiju attīstību arī skolām un eksaminētājiem jādomā par to, kā izskaust negodprātīgas rīcības riskus.
RTU Inženierzinātņu vidusskolas programmēšanas un datorzinātņu skolotājs Artūrs Ķempelis pauda, ka uzdevumiem jābūt tādiem, lai mākslīgais intelekts tos nevarētu izpildīt: “Sarežģītākus, varētu teikt, ar kaut kādiem papildu elementiem, kur bez cilvēka, teiksim, nevar tikt galā ar tādiem uzdevumiem. Es domāju, uz to arī visi mēs lēnām ejam. Nevajag varbūt stingri aizliegt.”
Un to jau dara, sacīja olimpiāžu organizatori. Tieši pateicoties šādai pieejai, šogad žūrijai bijis pamats pirmo reizi anulēt novadu posma rezultātus 36 dalībniekiem, balstoties uz žūrijas komisijas ļoti stingri izvērtētiem pierādījumiem, ka tiešām tas ir noticis.
Skolēniem arī jāapzinās, ka šādā veidā – nemācoties, bet prasot atbildi mākslīgajam intelektam – viņi apkrāpj arī paši sevi. Akadēmiskā godīguma jautājumi ir aktuāli vairs ne tikai augstskolās, bet jau skolas solā.
Plašāk skatieties pievienotajā LTV video šeit: