Pandēmija ievērojami mainījusi iedzīvotāju paradumus – iepirkšanās tiešsaistē, visticamāk, pieaugs 0
Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pandēmija ievērojami mainījusi iedzīvotāju paradumus, un prognozes liecina – iepirkšanās tiešsaistē, visticamāk, pieaugs. Tomēr daļa pircēju joprojām dod priekšroku tradicionāliem iepirkšanās veidiem, apmeklējot bodes un tirgus klātienē.
Puse iepērkas reizi mēnesī
Vismaz reizi mēnesī internetā iepērkas vairāk nekā puse to Latvijas iedzīvotāju, kuri ikdienā lieto internetu. Turklāt visbiežāk tiešsaistē iepērkas sievietes, un iecienītākais laiks pirkumu izdarīšanai ir nedēļas nogales – secinājusi banka “Citadele” veiktajā Baltijas iedzīvotāju aptaujā.
Aptuveni 7% preces internetā iegādājas ik nedēļu, un vēl 5% – vairākas reizes nedēļā. To, ka pirkumi internetā strauji auguši pandēmijas laikā, rāda sūtījumu piegādes uzņēmuma SIA “DPD Latvija” dati – kopējais sūtījumu skaits paku skapju “Pickup” tīklā pagājušajā gadā palielinājies gandrīz 3,5 reizes salīdzinājumā ar gadu iepriekš.
Starp Baltijas valstu iedzīvotājiem visvairāk iepirkšanos tiešsaistē iecienījuši Lietuvā, kur pirkumus internetā vismaz vienu reizi mēnesī veic 67% respondentu, tikmēr Igaunijā “online” iepirkšanās ik mēnesi ir aktuāla 55% sabiedrības.
Tieši Latvijā un Lietuvā visbiežāk, proti, vairākas reizes nedēļā, pirkumus internetā veic sievietes vecumā no 30 līdz 39 gadiem, savukārt Igaunijā aktīvākās ir dāmas vecumā no 50 līdz 59 gadiem. Latvijas iedzīvotāji tiešsaistē visvairāk iepērkas nedēļas nogalēs – to dara gandrīz katrs piektais, savukārt katrs desmitais jeb 11% – darba laikā.
“Citadeles” aptauja arī rāda – katrs piektais iedzīvotājs internetā iepērkas retāk nekā reizi pāris mēnešos. Latvijā un Lietuvā internetā retāk iepērkas vīrieši vecumā no 60 līdz 74 gadiem, savukārt Igaunijā mazāk aktīvas ir šīs vecuma grupas sievietes, noskaidrots aptaujā.
Uzņēmēji nepaplašinās e-tirdzniecību
Lai arī tā saucamā e-komercija plaukst un vairāk nekā puse uzņēmumu guvuši ieņēmumus no darbības tiešsaistē, uzņēmēji ir samērā piesardzīgi uz ieguldījumiem tiešsaistes tirdzniecībā. Banka “Luminor” aptaujā noskaidrojusi, ka no Baltijas valstu mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuri aizvadītajā gadā ir guvuši ienākumus no e-komercijas kanāliem, desmitajai daļai pārdošana tiešsaistē veido 16–30% no uzņēmuma apgrozījuma.
Tajā pašā laikā 5% aptaujāto Latvijas uzņēmēju apgalvo, ka e-komercijas ieņēmumi veido vairāk nekā 90% no viņu apgrozījuma.
“Visticamāk, tuvākajā nākotnē e-veikali visās jomās neaizstās tradicionālos iepirkšanās pakalpojumus, taču prognozes liecina, ka daļa iedzīvotāju saglabās ieradumu iepirkties internetveikalos, turklāt šī klientu daļa turpinās pieaugt arī nākotnē,” komentē “Luminor” e-komercijas un karšu risinājumu nodaļas vadītājs Viktors Saulītis.
Tomēr uzņēmēji ir piesardzīgi un vien desmitā daļa aptaujāto uzņēmumu vadītāju sola šogad e-komercijas pakalpojumu paplašināt. Apdomīgi uzņēmējiem liek rīkoties strauji pieaugusī inflācija un nenoteiktība tirgos, kas arī ir galvenais iemesls investīciju daļējai apturēšanai.