Foto: Bogdan Vija/Shutterstock

Pandēmija ievērojami mainījusi iedzīvotāju paradumus – iepirkšanās tiešsaistē, visticamāk, pieaugs 0

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Pandēmija ievērojami mainījusi iedzīvotāju paradumus, un prognozes liecina – iepirkšanās tiešsaistē, visticamāk, pieaugs. Tomēr daļa pircēju joprojām dod priekšroku tradicionāliem iepirkšanās veidiem, apmeklējot bodes un tirgus klātienē.

Puse iepērkas reizi mēnesī

Vismaz reizi mēnesī internetā iepērkas vairāk nekā puse to Latvijas iedzīvotāju, kuri ikdienā lieto internetu. Turklāt visbiežāk tiešsaistē iepērkas sievietes, un iecienītākais laiks pirkumu izdarīšanai ir nedēļas nogales – secinājusi banka “Citadele” veiktajā Baltijas iedzīvotāju aptaujā.

CITI ŠOBRĪD LASA
Katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs atklājis, ka attālināti iepērkas vairākas reizes mēnesī, savukārt vēl 20% norāda, ka to dara vienreiz mēnesī.

Aptuveni 7% preces internetā iegādājas ik nedēļu, un vēl 5% – vairākas reizes nedēļā. To, ka pirkumi internetā strauji auguši pandēmijas laikā, rāda sūtījumu piegādes uzņēmuma SIA “DPD Latvija” dati – kopējais sūtījumu skaits paku skapju “Pickup” tīklā pagājušajā gadā palielinājies gandrīz 3,5 reizes salīdzinājumā ar gadu iepriekš.

Starp Baltijas valstu iedzīvotājiem visvairāk iepirkšanos tiešsaistē iecienījuši Lietuvā, kur pirkumus internetā vismaz vienu reizi mēnesī veic 67% respondentu, tikmēr Igaunijā “online” iepirkšanās ik mēnesi ir aktuāla 55% sabiedrības.

Tieši Latvijā un Lietuvā visbiežāk, proti, vairākas reizes nedēļā, pirkumus internetā veic sievietes vecumā no 30 līdz 39 gadiem, savukārt Igaunijā aktīvākās ir dāmas vecumā no 50 līdz 59 gadiem. Latvijas iedzīvotāji tiešsaistē visvairāk iepērkas nedēļas nogalēs – to dara gandrīz katrs piektais, savukārt katrs desmitais jeb 11% – darba laikā.

Zīmīgi, ka iepirkšanās darba laikā raksturīga tieši cilvēkiem vecumā no 18 līdz 39 gadiem.

“Citadeles” aptauja arī rāda – katrs piektais iedzīvotājs internetā iepērkas retāk nekā reizi pāris mēnešos. Latvijā un Lietuvā internetā retāk iepērkas vīrieši vecumā no 60 līdz 74 gadiem, savukārt Igaunijā mazāk aktīvas ir šīs vecuma grupas sievietes, noskaidrots aptaujā.

Uzņēmēji nepaplašinās e-tirdzniecību

Lai arī tā saucamā e-komercija plaukst un vairāk nekā puse uzņēmumu guvuši ieņēmumus no darbības tiešsaistē, uzņēmēji ir samērā piesardzīgi uz ieguldījumiem tiešsaistes tirdzniecībā. Banka “Luminor” aptaujā noskaidrojusi, ka no Baltijas valstu mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuri aizvadītajā gadā ir guvuši ienākumus no e-komercijas kanāliem, desmitajai daļai pārdošana tiešsaistē veido 16–30% no uzņēmuma apgrozījuma.

Tajā pašā laikā 5% aptaujāto Latvijas uzņēmēju apgalvo, ka e-komercijas ieņēmumi veido vairāk nekā 90% no viņu apgrozījuma.

Vislielāko daļu apgrozījuma pārdošana tiešsaistē veido informācijas un sakaru uzņēmumiem.

“Visticamāk, tuvākajā nākotnē e-veikali visās jomās neaizstās tradicionālos iepirkšanās pakalpojumus, taču prognozes liecina, ka daļa iedzīvotāju saglabās ieradumu iepirkties internetveikalos, turklāt šī klientu daļa turpinās pieaugt arī nākotnē,” komentē “Luminor” e-komercijas un karšu risinājumu nodaļas vadītājs Viktors Saulītis.

Reklāma
Reklāma

Tomēr uzņēmēji ir piesardzīgi un vien desmitā daļa aptaujāto uzņēmumu vadītāju sola šogad e-komercijas pakalpojumu paplašināt. Apdomīgi uzņēmējiem liek rīkoties strauji pieaugusī inflācija un nenoteiktība tirgos, kas arī ir galvenais iemesls investīciju daļējai apturēšanai.

SAISTĪTIE RAKSTI