Vairāk nekā 30 000 traktoru atļauts piedalīties satiksmē 0
Martā Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras (VTUA) inspektori sāks izbraukt uz pagastiem, lai veiktu ikgadējo traktortehnikas apskati. Ar tehnisko apskašu grafikiem iespējams iepazīties reģionālajā presē un mājas lapā www.vtua.gov.lv, teic VTUA Tehniskās uzraudzības daļas vadītājs Ģirts Skrīvelis.
– Cik traktoriem Latvijā ir derīga tehniskā apskate?
– 2011. gada beigās derīga tehniskā apskate bija 27,7% graudu kombainu, 41% traktoru un 35,7% piekabju. Tehnikas skaits, kurai ir tiesības piedalīties ceļu satiksmē, katru gadu palielinās. Traktoru ar derīgu tehnisko apskati, salīdzinot ar 2010. gadu, ir kļuvis par 9%, graudu kombainu par 2,7%, bet piekabju par 3,7% vairāk. Tendence ir pozitīva – lauksaimnieku tehnikas parks pieaudzis, atjaunojies un darba Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrai ir kļuvis vairāk.
– Vai, sākoties jaunajai tehnisko apskašu sezonai, traktoru īpašniekiem jārēķinās ar kādām pārmaiņām?
– Ir mainīti apmeklētāju pieņemšanas laiki VTUA birojos: otrdienās tradicionāli no plkst. 8.30 līdz 17, pārējās darba dienās (izņemot piektdienas) no plkst. 8.30 līdz 12. Aktīvajā apskašu periodā – no 1. marta līdz 30. jūnijam – apmeklētāji tiks pieņemti trešdienās un ceturtdienās no plkst. 8.30 līdz 12. Otrdienas tradicionāli strādāsim pilnu darba dienu – no plkst. 8.30 līdz 17. Ir jāseko līdzi informācijai reģionālajos laikrakstos, mūsu mājas lapā, arī pie informācijas dēļa mūsu birojos būs koriģētie pieņemšanas laiki.
Mainījusies Jelgavas biroja atrašanās vieta, turpmāk klienti tiks pieņemti jaunās telpās Dobeles ielā 41 a un atradīsies kopējā ēkā ar Lauku atbalsta dienestu, Valsts augu aizsardzības dienestu, Lauksaimniecības datu centru un LLKC.
No šī gada 1. janvāra stājušies spēkā jaunie grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas paredz, ka jaunajiem traktoriem un graudu kombainiem piešķir atļauju piedalīties ceļu satiksmē divus gadus pēc pirmās reģistrācijas. Tas nozīmē, ka traktori (graudu kombaini), kas reģistrēti pēc 1. janvāra, ir atbrīvoti no tehniskajām apskatēm divus gadus. Šis nosacījums neattiecas uz tehniku, kas reģistrēta līdz 1. janvārim.
Pozitīva ziņa ir arī tā, ka maksa, neskatoties uz degvielas cenu kāpumu, par tehniskajām apskatēm nav mainījusies. Par traktoru, graudu kombainu, zāles pļāvēju ikgadējo tehnisko apskati jāmaksā Ls 8,50 (par atkārtotu Ls 4,25), par piekabes – Ls 5,50 (atkārtota Ls 2,80). Par atļauju piedalīties ceļu satiksmē un uzlīmi vai talonu jāmaksā attiecīgi Ls 1,30 un Ls 0,65. Komisija par norēķināšanos skaidrā naudā Ls 0,40.
– Lai pārliecinātos par piekabes tehnisko stāvokli, to kontrolēs tikai sakabē ar traktortehniku?
– Arī līdz šim piekabi vērtēja tikai sakabē ar traktoru, bet tas nebija normatīvajos aktos nepārprotami noteikts, kas ļāva atsevišķiem piekabju īpašniekiem diskutēt. Tas vairāk attiecas uz mazas kravnesības piekabēm, kurām ražotājs neparedz darba bremzes. Šobrīd normatīvajos aktos ir uzsvērts, ka traktortehnikas piekabes tiek pārbaudītas tikai sakabē ar traktoru.
– Precizētas tehniskās prasības par motoru dūmošanu. Ko tas nozīmē?
– Ja ir stipra dūmošana, tad traktortehnikai nepiešķir atļauju piedalīties ceļu satiksmē. Proti, ja, darbinot traktoru brīvgaitā, tuvākajā apkārtnē ir tādi dūmi, ka nav iespējams uzturēties, skaidrs, ka motoram ir ievērojams defekts, kas jānovērš.
Traktoriem dūmgāzes novērtē inspektors ar atbilstošu pieredzi un izglītību bez papildu mēraparātu izmantošanas. Ja rodas strīdi, mūsu rīcībā ir četras dūmgāzu mērīšanas iekārtas, kas izvērtēs, vai inspektors ir kļūdījies vai ne.
– Vai tas ir maksas pakalpojums?
– Jā. Jo šī iekārta ir jānogādā līdz attiecīgajam pagastam.
– Kam jāpievērš uzmanība, dodoties uz tehnisko apskati?
– Iepriekšējo gadu pieredze liecina, ka traktortehnikas īpašniekiem lielākā vērība jāvelta tehnikas elektrosistēmai. Bieži nedarbojas apgaismojums, tāpēc pirms izbraukšanas no pagalma jāpārbauda visas gaismas ierīces – numurzīmes apgaismojums, virzienrādītāji, bremžu lukturi, gabarītlukturi, tuvās, tālās gaismas, darba gaismas. Jāpārliecinās, vai strādā skaņu signāls un logu tīrītāji, vai stūres iekārtā kādam lodveida balstam nav brīvkustība.
Darba bremzēm jābūt pietiekoši efektīvām, lai pēc ieskrējiena traktors var strauji apstāties, nemainot taisnvirziena kustību. Arī smērvielas nedrīkst tecēt un pilēt. Sakabes ierīcei jābūt bez plīsumiem. Riepām nedrīkst būt bojājumi, kuri atsedz armatūru (korda slāņus).
– Ja tehniskās apskates protokolā kāds bojājums novērtēts ar 2, tad ar šo traktortehniku nedrīkst braukt?
– Ar 1 tiek apzīmēts sīks trūkums vai bojājums, kas tieši neietekmē satiksmes un darba drošību, savukārt ar 2 bīstams trūkums vai bojājums, kas apdraud apkārtējo vidi, cilvēku veselību, dzīvību vai satiksmes drošību. 2 nozīmē arī to, ka ir dots mēnesis laika atklātā defekta novēršanai, tāpēc šādai tehnikai tiek dota atļauja un atbilstoša uzlīme jeb talons vienu mēnesi piedalīties ceļu satiksmē.
Tehnisko apskašu grafikus plānojam tā, lai katrā pagastā inspektors būtu vismaz divas reizes sezonā. Ja pirmajā reizē apskate nav izieta, tad ir iespējams to izdarīt nākamajā reizē. Mēs to saucam par otro riņķi.
– Par ko protokolā tiek ierakstīts 2?
– Piemēram, ja nav iespējams ieslēgt tuvās gaismas, jo ceļu satiksmē var piedalīties tikai tā tehnika, kurai iespējams ieslēgt tuvās gaismas. Ja, vērtējot bremžu sistēmu, kas parasti notiek, traktortehnikai uzņemot ātrumu un tad strauji bremzējot, viens no riteņiem nebremzē nemaz.
Ja nav skaņas signāla, arī protokolā tiks ierakstīts 2. Uzgriežņi un skrūves nav atbilstošas konstrukcijas vai nav nospriegoti.
– Vai tehniskajā apskatē obligāti jāuzrāda OCTA polise un vadītāja apliecība?
– Vispirms inspektors pārliecinās, vai ir derīga attiecīgās kategorijas traktortehnikas vadītāja apliecība, sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšanas polise (OCTA), traktortehnikas reģistrācijas apliecība. Diemžēl nav iespējams tehniskās apskates laukumā pieslēgties VTUA on–line sistēmai, tāpēc ir jāuzrāda izdruka.
Ne visi apdrošinātāji ir sakārtojuši internetā datu bāzes tā, lai tur būtu atrodami dati par visu traktortehniku. Ne visiem apdrošinātājiem on–line režīmā var apdrošināt traktoru. Tas ir apdrošinātāju bizness, ja viņus neinteresē lauksaimniecības tehnika, tad viņi šādu pakalpojumu neattīsta.
– Kā mainījušās traktortehnikas pārbūves prasības?
– Ir atcelts traktortehnikas pārbūves aizliegums, ja mainās traktortehnikas gabarītizmēri (garums, augstums, platums un citi tehniskie parametri). Pirmās kategorijas pārbūve ar VTUA nav jāsaskaņo, ja traktortehnikai vai tās piekabei tiek veikta kabīnes, rāmja vai pusrāmja un degvielas tvertnes maiņa, kā arī kabīnes uzstādīšana traktortehnikai, ko ir paredzējis ražotājs attiecīgajai markai un modelim.
Par pārbūvi netiek uzskatīta ražotāja paredzētās modifikācijas jeb mezgla nomaiņa, ja tas izmaina tehniskos parametrus. Ja, piemēram, Belarus traktoram uzlikti Valmet riteņi, tā tiks uzskatīta par pārbūvi, ja Belarus traktoram tiks uzlikti Belarus papildu riteņi, tā netiks uzskatīta par pārbūvi.
– Kad sāksies smidzinātāju pārbaudes?
– Šobrīd tiek precizēts normatīvais akts, kas regulēs smidzinātāju tehniskās prasības. Eiropa paredz, ka līdz 2016. gada 26. novembrim visām iekārtām jābūt pārbaudītām vismaz vienu reizi. Iekārtām, kas pirmo reizi tiek pārbaudītas 2013. gadā, nākamās divas pārbaudes jāveic ik pēc pieciem gadiem, pēc tam ik pēc trim gadiem. Ja pirmā pārbaude veikta 2014. gadā, otrā pārbaude jāveic pēc pieciem gadiem, trešā pēc četriem gadiem, nākamās jau pēc trim gadiem.