Vai Saskaņa pievilina vēlētājus ar vecām Apple datoru reklāmām? 0
Vēlētāju pievilināšanai “Saskaņa” piesavinājusies vairākus gadus vecas “Apple” datoru reklāmas, atzīst reklāmas speciālisti. Šķiet, nu jau ikviens interneta lietotājs Latvijā neizbēgami būs redzējis kādu no partijas “Saskaņa” interneta vietnes “You Tube” video klipiem.
Jāatzīst, ka tie sanākuši tik asprātīgi, ka par tiem publiski sajūsminās pat tādi cilvēki, kas galīgi neietilpst “Saskaņas” elektorātā. Tikai viena nelaime – pašu reklāmas ideju “saskaņieši” gluži vienkārši piesavinājušies no citiem radošajiem prātiem.
Politiskā partija internetā, īpaši vietnē “You Tube” izvietojusi videoklipu sēriju “Es esmu “Saskaņa”. Mēs esam koalīcija”. Šajos īsajos video jauns un labdabīgs puisis (“Saskaņa”) sarunājas ar trim blēdīga paskata tipiem (“koalīcija”), un sarunas laikā ar aizkustinoši bērnišķīgiem un naiviem jautājumiem atmasko “koalīcijas” viltības un divkosību.
Taču gandrīz identisku klipu sēriju jau kopš 2006. gada veido kompānija “Apple”. Šajās reklāmās jauns puisis (“Mac”) sarunājas ar padzīvojušu, neveselīga paskata kungu (“PC”), kurš mūžīgi iekuļas dažādās ķibelēs.
Latvijas televīzijas kanālos šī “Apple” reklāmu sērija nav rādīta, un šim uzņēmumam nav oficiālas pārstāvniecības mūsu valstī, tādēļ uzkrītošā līdzība sākotnēji netika pamanīta. Dialogu teksti protams ir atšķirīgi, bet pārējais reklāmas koncepts, tajā skaitā vizuālais noformējums, fons, muzikālais pavadījums, noskaņa, stilistika, aktieru izskats ir tik līdzīgs, ka par sagadīšanos nevar būt ne runas.
“Saskaņas” preses sekretārs Edgars Danenbergsons jautāts, kura aģentūras partijas priekšvēlēšanu kampaņas vajadzībām veidojusi klipu sēriju “Esmu “Saskaņa”, esam koalīcija”, atbildēja, ka to nav darījusi vis kāda profesionāla aģentūra, bet gan partijas jaunieši paši saviem spēkiem un brīvprātīgi.
“Mums ir pamatīgs brīvprātīgo jauniešu štābs, kas laika gaitā uzkrājuši pamatīgu pieredzi filmēšanā, producēšanā, plānošanā un video apstrādē. Tie ir jauni ģēniji, pie viņiem notiek enerģiska darbība kā aktīvā skudru pūznī. Labprāt jums parādītu, kā viņi darbojas, bet šobrīd tas ir konfidenciāli,” skaidroja E. Danenbergsons.
Uz aizrādījumu, ka “jaunie ģēniji” reklāmas ideju plaģiējuši no ārzemju kampaņas, E. Danenbergsons atbildēja: “Esam par šo sakritību partijā dzirdējuši, bet neņemamies spriest, cik pamatoti šie pārmetumi. Mums nav tādas analītiskās spējas, lai novērtētu katru toni un noti šajos videometriālos. Arī no konkrētajiem uzņēmējiem un viņu reklāmas aģentūrām nekādus pārmetumus neesam saņēmuši. Toties mēs redzam, ka ar šiem klipiem esam trāpījuši. Tie vairs skan ne tikai no jauniešu telefoniem, bet cilvēki citē šos tekstus un veido jaunus jokus”.
“Līdzība ir gandrīz viens pret vienu. Es neesmu jurists un nemāku teikt, vai šeit varam runāt par autortiesību pārkāpumu. Drīzāk tas ir ētiskas dabas jautājums. Sevi cienoša reklāmas aģentūra šādu risinājumu klientam nepiedāvātu, lai gan slinkuma, termiņu un ideju trūkuma apstākļos līdzīgi gadījumi mūsu reklāmas tirgū gadījušies arī iepriekš,” domā Reinis Traidās.
Aicinām arī mūsu lasītājus novērtēt abu klipu līdzības un izteikt savu viedokli komentāros.
“Saskaņas” video skatīt šeit:
“Apple” orģinālos video varat skatīt šeit: