Evelīna Sproģe, četru bērnu māmiņa: 1
Mani vecākie bērni gan pirmsskolas izglītību apguva mājās, gan tagad mājmācībā turpina skolas gaitas. Meita maijā pabeidza otro klasi, mācoties mājās. Dēls rudenī uzsāks pirmo klasi. Esmu daudz lasījusi par pedagoģijas tēmām un apmeklējusi arī, piemēram, Montesori pedagoģijas kursus, kas daudz ko salika pa plauktiņiem. Marija Montesori ir rakstījusi, ka bērni jau piedzimst ar matemātisko prātu un garu. Un tik tiešām, kad novērojam bērnu, varam redzēt, kā viņš ir loģiski izdomājis soļu secību, lai sasniegtu savu mērķi, piemēram, ieraudzījis kaut ko interesējošu uz galda, izdomās, ka jāpiestumj krēsls, jāuzlien uz tā, un kārotais būs rokā. Ļoti patika, kā Montesori kursos tika pasniegta matemātikas tēma, biju iedvesmota un turpinu apgūto īstenot ar saviem bērniem. Piemēram, man ļoti patīk dažādas matemātikas spēles, piemēram, garākos izbraucienos skaitot ciparus uz mašīnu numuriem. Kādā brīdī bērnam rodas interese par cipariem – viņš tos visur pamana, un tas jāizmanto, piemēram, jāpiedāvā ar bērnu skaitīt, cik banāni nopirkti, cik cepumi apēsti, cik mašīnas pagalmā. Vai rotaļas ar Lego – arī spēle un tajā pašā laikā matemātika. Ar meitu, izmantojot Lego, esam nostiprinājuši reizrēķinu. Mūsmājās nav tā, ka es nosēdinu bērnu un saku: “Tā, sēdi, šodien es tev iemācīšu visus ciparus no 0 līdz 9!” Mums viss notiek plūstoši, mācības iekļaujas mūsu ikdienā.
Kādreiz kaut ko paskaidroju un pamācu vai ierādu, atbildot uz bērnu jautājumu, citreiz atkal pati ar kādu savu rīcību vai skaļi izteiktu domu mēģinu bērnu iekustināt vienai vai otrai izzinošai lietai.
Attiecībā uz bērna valodas attīstību un lasītprasmi arī daudz izmantoju no Montesori pedagoģijas. Bagātināt bērna valodu varam, lasot priekšā grāmatas, skaitot skaitāmpantus, pārrunājot attēlos vai pastaigas laikā redzamo, piemēram, aplūkojot kokus un mācoties to nosaukumus, vai citās ikdienas situācijās, vienkārši runājot ar bērnu. Lai bērns vēlāk saklausītu burtu skaņas, mēs mācāmies ieklausīties skaņās mums apkārt. Burtu mācība tiek sākta ar skaņu apguvi. Nākamais solis pēc valodas krājuma paplašināšanas un skaņu saklausīšanas ir materiāls, ko Montesori pedagoģijā sauc par skaņu maisiņiem – katram alfabēta burtam ir savs maisiņš, tajā ir priekšmeti, kas sākas ar attiecīgo skaņu. Piemēram, maisiņā ar burtu A varētu ielikt atslēgu, akmeni, atstarotāju, adatu. Kad kopā ar bērnu aplūko maisiņa saturu, tad nosauc priekšmetus, īpaši izceļot vārda pirmo skaņu.
Interesanti, ka pēc Montesori pedagoģijas bērns sākumā iemācās rakstīt un tad tikai sāk lasīt. Bērnam ir vieglāk paust savas domas, nevis izlasīt un saprast kāda cita domas. Pie savas meitas gan novēroju, ka rakstīšanas un lasīšanas brīdis viens otram ir bijis tuvu.
Mūsu ģimenei ir sadarbība ar pamatskolu Universum, un skaitās, ka mūsu bērni pirmsskolas programmu un skolas programmu apgūst sadarbībā ar šo iestādi. Ģimenēm, kas vēlas praktizēt mājmācību, ir jābūt sadarbībai ar kādu no skolām, un mēs šo prasību ievērojam.
* Vairāk par Evelīnas pieredzi, pašai mācot bērnus facebook.com
Visu rakstu lasiet žurnāla “36,6°C” pielikumā “Bērna Attīstības Ceļvedis”!