Vai Vatikāns atcels celibātu? 7
Apspriedē Vatikānā katoļu bīskapu grupa no Amazones apgabala ierosinājusi atļaut iecelt precētus vīriešus par priesteriem šajā attālajā apgabalā, kur trūkst baznīcas kalpotāju.
Vatikāna Sinodes ierosinājums, kas tika apstiprināts ar 128 balsīm pret 41, varētu novest pie būtiskām izmaiņām katoļu baznīcas gadsimtiem ilgajā celibāta tradīcijā, atzīmē aģentūra “Reuters”.
Sinodes ieteikumus līdz ar citiem priekšlikumiem vides aizsardzības jomā un par sieviešu lomu izskatīs pāvests Francisks, savu viedokli formulējot apustuliskajā Pārliecināšanas dokumentā.
Aizvadītās nedēļas nogalē slēdzot Sinodes sesijas darbu, pāvests Francisks paziņoja, ka sasauks komisiju sieviešu diakonu vēstures izpētei katoļu baznīcas pirmajos gadsimtos, atbildot uz sieviešu aicinājumiem atļaut viņām uzņemties šo lomu mūsdienās.
Runājot Vatikānā notikušās Amazones reģionam veltītās bīskapu Sinodes noslēguma misē, pāvests brīdināja, ka “plēsonīgi attīstības modeļi apdraud trūcīgos pasaules iedzīvotājus”.
Sinodē piedalījās vairāk nekā 180 katoļu bīskapi, kas kopā ar Amazones reģiona pamatiedzīvotāju pārstāvjiem, ekspertiem un mūķenēm pārsprieda šā reģiona problēmas, tajā skaitā lietusmežu iznīcināšanu, globālos klimata izaicinājumus, pamatiedzīvotāju ekspluatāciju un zemju sagrābšanu.
Bīskapi vērsās pie pāvesta ar aicinājumu atzīt vides postīšanu par grēku un ļaut ordinēt garīdznieka amatā arī morāli noturīgus precētus vīriešus, jo mācītāju trūkuma dēļ nomaļās Amazones reģiona draudzēs nereti netiek noturēti dievkalpojumi.
Pretojas sieviešu ordinēšanai
Sinodes nobeiguma dokumenta visstrīdīgākā sadaļa bija par precētiem priesteriem Amazones apgabalā. Priekšlikums aicina iecelt par priesteriem precētus vīriešus, kas jau kalpo baznīcā kā diakoni, kuriem ir stabilas ģimenes attiecības un kuri ir pārbaudīti līderi savās kopienās.
Šādu risinājumu, lai mazinātu priesteru trūkumu, atbalsta daudzi Dienvidamerikas bīskapi, jo tas dotu iespēju katoļticīgajiem attālos apvidos apmeklēt dievkalpojumu un saņemt svēto sakramentu regulārāk.
Vismaz 85 procentos ciemu Amazones baseinā ticīgie nevar apmeklēt dievkalpojumu katru nedēļu un daži to nevar izdarīt gadiem. Katoļu baznīcas konservatīvajās aprindās šim priekšlikumam pretojas, jo bažījas, ka tas varētu novest pie precētu priesteru iecelšanas visā 1,3 miljardu ticīgo katoļu baznīcā. Viņi bažījas, ka tad, ja daļai baznīcas tiktu atļauts ordinēt precētus vīriešus kā izņēmumu, nekas nevarētu apturēt ticīgos citos rajonos, kur trūkst priesteru, rīkoties līdzīgi, pat attīstītajās valstīs.
Kā liecina raidsabiedrības “CBS” aptauja, gandrīz 70 procenti amerikāņu katoļu atbalsta atļauju priesteriem precēties. Vatikāna Sinodes dokumentā ir piebilde, ka daži bīskapi uzskata, ka šis jautājums būtu jāapspriež vispārējā diskusijā.
Konservatīvie arī pretojas sieviešu iecelšanai par diakonēm, apgalvojot, ka diakonāts esot saistīts ar vīriešu priesterību, lai gan daudzi diakoni mūsdienu baznīcā ir precēti vīrieši.
Diakoni līdzīgi priesteriem ir ordinēti mācītāji. Viņi nevar vadīt dievkalpojumu, bet var sludināt, mācīt dievvārdus, kristīt un vadīt laulību ceremoniju, izvadīt mirušos un pat vadīt draudzi ar bīskapa atļauju.
Vatikāna Sinodes nobeigumā pāvests Francisks atzina, ka “mēs joprojām neesam aptvēruši sieviešu svarīgumu baznīcā”, un solīja “palikt atvērtam izvirzītā izaicinājuma izvērtēšanai”.
Sievietes diakones agrīnajā baznīcā
Reliģijas pētnieki ir debatējuši par sieviešu diakonu lomu katoļu baznīcas agrīnajā posmā. Daži uzskata, ka viņas teica dievvārdus tikai citām sievietēm, piemēram, apskatot sieviešu ķermeņus gadījumos, kad kristiešu vīrieši ir apsūdzēti par vardarbību ģimenē un nogādāti baznīcas tribunālā.
Citi uzskata, ka sievietes diakones agrīnajā baznīcā bija ordinētas un darbojās līdzvērtīgi diakoniem vīriešiem. Vēlākajos gadsimtos baznīca atteicās no diakonēm sievietēm. Bīskapu komisijas ziņojums, kas šogad tika iesniegts pāvestam, nebija izsmeļošs.
Pāvests Francisks, kurš vakar noslēdza Sinodi ar dievkalpojumu Svētā Pētera bazilikā Vatikānā, nav paziņojis, kad darbu sāks jaunā komisija. Pāvests Francisks un viņa priekšgājēji ir lieguši sievietēm tikt ordinētām par priesterēm, taču sieviešu ordinēšanas aizstāvji uzskata, ka sieviešu diakonāts varētu atvieglot nākotnes pāvestam izskatīt iespēju sievietes iecelt par priesterēm.