Vai Tev pienākas 600 eiro kompensācija no aviokompānijas? Pārbaudi to! 0
Ja lidojums kavējas, tiek atcelts vai pasažierim tiek liegta iekāpšana, bieži vien pienākas kompensācija no aviokompānijas. Tā nosaka Eiropas Savienības regula Nr. 261/2004. Šie noteikumi ir spēkā jau vairāk nekā 10 gadus, un attiecas uz visām aviokompānijām, kas strādā Eiropas Savienībā, taču joprojām līdz galam tos izprot tikai retais.
Kā saprast vai Tev pienākas kompensācija no aviokomānijas? Cik liela tā varētu būt un kā to iegūt? Par to plašāk šajā rakstā, kurā mēs atbildēsim uz visiem populārākajiem jautājumiem par kompensācijām.
Vēlies to visu vienkāršot? Latviešu kompānija “Refundor” var pieprasīt kompensāciju Tavā vietā. Ja izrādīsies, ka kompensācija nepienākas, nekas nebūs jāmaksā.
1. Uz kādiem lidojumiem tas attiecas?
Šie noteikumi attiecas uz visām aviokompānijām.
Ja aviokompānija ir no Eiropas, tas attiecas uz visiem tās lidojumiem uz un no Eiropas. Jā, arī teiksim lidojums no Bangkokas uz Rīgu caur Kijevu skaitās.
Ja aviokompānija nav no Eiropas, tas attiecas uz visiem tās lidojumiem Eiropā un no Eiropas uz citām valstīm. Šajā gadījumā tas neattiecas uz šīs aviokompānijas lidojumiem no citām valstīm uz Eiropu.
Tas attiecas arī uz čārterlidojumiem.
2. Kādos gadījumos ir iespējams saņemt kompensāciju?
Ir daži izņēmuma gadījumi, taču kopumā noteikumi ir ļoti vienkārši.
Ja tā ir aviokompānijas vaina un lidojums kavējas 3 vai vairāk stundas vai arī tiek atcelts mazāk nekā 2 nedēļas pirms paredzētā izlidošanas laika, Tev pienākas kompensācija. Tāpat arī kompensācija pienākas tad, ja ir sanācis tā, ka aviokompānija ir pārdevusi pārāk daudz biļetes, un Tev tagad vienkārši nav vietas lidmašīnā. Šajā gadījumā pienākas gan jauna biļete, gan kompensācija.
3. No kā ir atkarīgs kompensācijas apjoms?
Kompensāciju apjomi ir fiksēti. Tie ir vienādi visām aviokompānijām. Un tie nav atkarīgi no biļetes cenas. Pat, ja Tava biļete maksāja tikai 50 eiro, ir iespējams iespējams saņemt arī 400 vai 600 eiro kompensāciju.
Vairumā gadījumu paredzamo kompensācijas apjomu var aprēķināt šādi:
€250 – ja lidojums ir īss (līdz 1500 kilometriem, pārsvarā 1-2 stundas);
€400 – ja lidojums ir vidēji garš (no 1500 – 3500 kilometriem, pārsvarā 3-5 stundas);
€600 – ja lidojums ir garš (3500 un vairāk kilometri).
Tāda pat kompensācija pienākas pilnīgi visiem pasažieriem, arī zīdaiņiem, kam nav iegādāta atsevišķa sēdvieta. Ja lidojat divatā vai lielākā grupā, kompensāciju ir iespējams iegūt par katru jūsu grupas dalībnieku. Viss, kas ir vajadzīgs – vismaz vienam ir jāpiesakās kompensācijai.
4. Par cik veciem lidojumiem ir iespējams saņemt kompensāciju?
Kompensāciju var saņemt par visiem lidojumiem, kas nav vecāki par 3 gadiem.
Tomēr noteikti nav ieteicams atlikt pieteikšanos uz vēlāku. Atliekot uz vēlāku, ir iespējams, ka lietas izskatīšana aizņem ilgāku laiku. Tāpat arī vajadzīgo pierādījumu iegūšana – ja rodas tāda vajadzība – vēlāk noteikti būs sarežģītāka nekā uzreiz.
Esi pēkšņi atcerējies, ka arī Tev bija tāds sliktais lidojums? Bija atcelšana vai vairāk nekā 3 stundu kavējums? Tas bija pirms gada vai diviem. Tomēr neatceries, kas tieši bija tam par iemeslu? Nekas. Pieteikties tik un tā ir tā vērts. Vieglākais variants – izmantot starpnieka pakalpojumus, kas ar to nodarbojas ikdienā un spēs visu procesu krietni vienkāršot. Tāpat ir iespējams to mēģināt darīt pašam, dodoties uz aviokompānijas mājas lapu un aizpildot pieteikumu.
Vienīgi jāņem vērā, ka, piesakoties pašam, var sanākt krietni iesvīst, lai pierādītu savu taisnību. Ir iespējams, ka kādā brīdī būs nepieciešama jurista palīdzība.
5. Vai tas attiecas arī uz mani?
Tas attiecas uz pilnīgi visiem, kam ir iegādāta biļete.
Neatkarīgi no pilsonības, vecuma un ir vai nav iegādāta ceļojuma apdrošināšana. Tas attiecas gan uz Latvijas pilsoņiem, gan nepilsoņiem. Tieši tā – Tev nav pat jābūt Eiropas Savienības pilsonim, lai iegūtu Eiropas Savienības regulā noteikto kompensāciju. Tāpēc, ja gadās, ka kādam Tavam draugam vai radiniekam no ārzemēm ilgi kavējas vai tiek atcelts lidojums – pastāsti, lai piesakās kompensācijai. To ir iespējams izdarīt internetā. Savukārt naudu var saņemt ar pārskaitījumu uz bankas kontu.
6. Es tiku nogādāts galamērķī. Vai man joprojām pienākas kompensācija?
Jā, bieži vien joprojām pienākas 250, 400 vai 600 eiro kompensācija.
Ja aviokompānijas vainas dēļ lidojums tiek atcelts vai kavējas vairāk nekā 3 stundas, pasažieri ir tiesīgi pieprasīt līdz pat 600 eiro kompensāciju (atkarībā no galamērķa). Tā nosaka ES regula Nr. 261/2004. Tāpat arī šī regula nosaka to, kāda veida aprūpe pienākas pasažieriem. Trīs un vairāk stundu gaidīšanas gadījumā pienākas ēdiens, dzēriens un 2 telefona zvani. Ja jāgaida visu nakti – viesnīcas istaba un ēdiens.
Bieži vien var saņemt gan jaunu lidojumu, apmaksātu nakti viesnīcā un ēdienu, kā arī kompensāciju no aviokompānijas.
7. Vai ir nepieciešama ceļojumu apdrošināšana?
Nē. Augstāk minētajos gadījumos kompensāciju no aviokompānijas ir iespējams iegūt arī tad, ja Tev nav ceļojumu apdrošināšanas.
Svarīgākais, kas jāatceras – lai saņemtu kompensāciju, tā ir jāpieprasa. Citādāk neviens neko nemaksās.