Vai skolās jāievieš finanšu mācība? 0
Inese Didžus, Dobeles Valsts ģimnāzijas direktore: “Ar dažādu jaunu mācību ieviešanu pēdējos pāris gados esam bijuši bagāti. Ieviesta kristīgā mācība, ētika, atsevišķi mācāma Latvijas vēsture… Domāju, ka finanšu jomā skolēni jāizglīto vairāk, taču nav nepieciešams ieviest jaunu mācību priekšmetu.
Finanšu mācība jāintegrē citos mācību priekšmetos. Lai to veiksmīgi izdarītu, ir nepieciešami mācību materiāli. Jau šobrīd ar skolēniem par finanšu lietām runā sociālo zinību blokā, taču daļu tēmu var integrēt arī matemātikā. Iespējams, vairāk vajag uzdevumu, kuros skolēniem jārēķina līzinga vai kredīta procentu apjoms. Jau patlaban vidusskolas klasēs, jo sevišķi ar komerczinību novirzienu, skolēni finanšu lietās ir zinoši. Gandrīz visur vidusskolas klasēs skolēni mācās arī ekonomiku. Mūsu ģimnāzijā skolēnus finanšu tēmas ļoti interesē. Ja nu tomēr atzīts, ka skolēnu zināšanas ir nepietiekamas, tad, iespējams, finanšu tēmām jāvelta vairāk laika, stundas jāpadara praktiskākas. Piemēram, skolēni varētu doties uz bankām, kur par finanšu lietām ar viņiem runātu banku speciālisti.”
Daiga Barkāne, Līvānu 1. vidusskolas sociālo zinību skolotāja: “Jau patlaban sociālajās zinībās diezgan daudz iekļauts no finanšu mācības. Piemēram, runājam par budžeta veidošanu, par nodokļiem – kas paliek no algas, kad atvelk nodokļus. Taču trūkst mācību materiālu. Piemēram, kad runājam par algu un nodokļiem, uz skolu nesu sava dēla algas lapiņu – to kopējam un pētām. Stundās ir arī pārāk maz laika finanšu tēmām. Sociālās zinības ir tik piesātinātas, ka gan finansēm, gan citiem jautājumiem lēkšojam cauri galopā, un nav pārliecības, ka bērnos finanšu zināšanas tiešām nostiprinās. Tāpēc esmu priecīga, ka finanšu mācības tēma pacelta, un ceru, ka šajā jomā būs jauni mācību materiāli un stundās būs vairāk laika to izmantošanai. Iespējams, varētu finanšu mācību sadalīt starp matemātiku un sociālajām zinībām.”
Arnis Rudiņš, Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības priekšsēdētāja vietnieks un Aizkraukles novada ģimnāzijas matemātikas skolotājs: “Jau tagad vidusskolas klašu uzdevumu krājumos ir vingrinājumi, kas saskan ar finanšu mācības iecerēm. Piemēram, skolēniem jārēķina, cik viņi saņems procentos, ja noguldīs bankā naudu. Jaunākajām klasēm arī ir daži šāda veida uzdevumi, taču, iespējams, to skaitu vajadzētu palielināt. Procentu rēķināšanu, pieskaitīšanu, atņemšanu, dalīšanu un reizināšanu var apgūt, ņemot piemērus no reālās dzīves. Arī skolēniem praktiski uzdevumi tīk vairāk nekā teorētiski. Iespējams, praktisko uzdevumu skaitu vajadzētu palielināt, likt skolēniem arī rēķināt, cik pārmaksā, pērkot kaut ko kredītā. Domāju, finanšu mācību varētu sadalīt starp sociālajām zinībām un matemātiku. Sociālo zinību stundās varētu mācīt teoriju, bet matemātikā – praksi.”
Anna Gustava, Rīgas 25. vidusskolas matemātikas skolotāja: “Finanšu mācība, manuprāt, ir specifiska un matemātikas stundas jau tā ir gana piesātinātas, tāpēc finanšu lietas būtu jāmāca ekonomikas pamatu vai sociālo zinību stundās. Ja nu tomēr nolems, ka finanšu mācība jāiekļauj matemātikā, tad nepieciešamas ne tikai jaunas grāmatas, bet arī kursi skolotājiem, jo matemātiķi nav finansisti un es skolēnu priekšā nevēlos izskatīties viduvēja vai pat nezinoša.”
Uzziņa * Finanšu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētājs Kristaps Zakulis paziņojis, ka skolās tiks ieviests mācību kurss par finanšu jautājumiem vai finanšu mācība. * Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis teicis – ja finanšu mācība nevar tikt ieviesta kā atsevišķs mācību priekšmets, to varētu integrēt citos priekšmetos, piemēram, matemātikā. |