Vai Rīgas ielu remonti varētu traucēt Dziesmu svētku norisi? 0
Šo ceturtdien, 17.maijā, pēc Rīgas domes pasūtījuma tiek sākts remonts Brīvības ielā, bet drīzumā plānota seguma maiņa un remontdarbi vēl vairākās galvaspilsētas centrālajās ielās, tā šonedeļ pašvaldības deputātus informēja Rīgas domes Satiksmes departamenta (RDSD) direktora pienākumu izpildītājs Emīls Jakrins. Opozīcijas pārstāvji un sabiedriskie aktīvisti satraukušies, ka netiek pievērsta pietiekama uzmanība transporta plūsmas saskaņošanai ar remontdarbu grafiku un gājēju drošībai.
“Darbi ir gana vērienīgi gan paveicamo remontu apjoma, gan izmaksu ziņā,” secināja E. Jakrins. Salu tilta remonts varētu izmaksāt 16 miljonus eiro, Krasta ielas remonta provizoriskās izmaksas varētu būt ap astoņiem miljoniem eiro, Brīvības ielai nepieciešami vairāk nekā divi miljoni eiro, ap 600 000 eiro – Merķeļa ielai un 300 000 eiro – Kalpaka bulvārim.
Vairāki “Latvijas Avīzes” lasītāji pauduši bažas, ka galvaspilsētas iecerētie ielu remonti varētu traucēt Dziesmu svētku norisi, jo darbi norit arī Daugavas stadiona apkārtnē (Ata iela, Augšiela, Vagonu iela), kur jūlija sākumā plānoti svētku pasākumi. Jakrins gan mierināja, ka šeit viss noritot pēc grafika un līdz Dziesmu svētkiem darbi tikšot pabeigti. “Labiekārtošanai un tehnisko elementu uzstādīšanai, iespējams, nāksies paņemt tehnisko pārtraukumu uz svētku laiku,” pieļāva RDSD vadītājs.
Savukārt RD opozīcijas deputāts Vilnis Ķirsis (“Vienotība”) pauda bažas, ka pašvaldība nav izdarījusi secinājumus no iepriekšējās būvniecības sezonas un remonti atkal pārsteigs iedzīvotājus nesagatavotus. “Rīgas dome tērē astoņus miljonus eiro sabiedriskajām attiecībām, bet nekur nav brīdinājumu, ka jau šonedēļ sāksies rakšana Brīvības ielā un ieteikumi izvēlēties citus maršrutus. Nu diez vai iedzīvotāji ies Satiksmes departamenta mājas lapā internetā pētīt remontdarbu grafikus,” aizrādīja Ķirsis.
Jakrins gan apgalvoja, ka pēc pagājušā gada pieredzes departaments šogad rūpīgi pārrunājis darbus ar būvniekiem, kuri esot apņēmušies investēt speciālajos līdzekļos un nodrošināt, lai remontdarbi gājējiem radītu pēc iespējas mazākas neērtības – piemēram, tikšot veidoti gājēju tuneļi ap remonta vietām, tāpat darbi netikšot veikti abās ielas pusēs vienlaikus, lai vismaz pa vienu pusi gājēji varētu brīvi pārvietoties.
Uz jautājumu, vai remonta vietas tiks aprīkotas atbilstoši attiecīgajiem normatīvajiem aktiem, RDSD ierēdņi atbildēja izvairīgi. Ministru kabineta noteikumi “Par darba vietu aprīkošanu uz ceļiem”, viņuprāt, esot novecojuši un vairāk piemēroti remontiem un šosejām, nevis pilsētvidē, tādēļ tie esot jāmaina. Jakrins arī atzina, ka departamentam trūkst būvniecības speciālistu un juristu, jo privātajā sektorā viņi esot daudz labāk apmaksāti.
Sabiedriskajā transporta plūsmā nekādas izmaiņas netiekot plānotas, tādēļ pasažieriem, kuri brauks pa Krasta, Brīvības ielām vai Salu tiltu, šovasar jārēķinās, ka ceļā būs jāpavada ilgāks laiks.
“Neredzu nekāda pamata optimismam. RDSD joprojām uzskata, ka valdības noteikumi nav jāievēro, tādēļ nevar gaidīt, ka prasīs to ievērošanu no būvniekiem. Turklāt departamentam tūkst būvniecības speciālistu, kas varētu uzraudzīt darbu procesu, un juristu, kas spētu sagatavot kvalitatīvus konkursus. Visticamāk, sasolītie projekti aizkavēsies un iedzīvotāji ielās atkal tiks apdraudēti,” komisijas sēdē dzirdēto rezumēja kustības “Pilsēta cilvēkiem” pārstāvis Māris Jonovs.
RDSD pārstāvis Edmunds Valpēters arī brīdināja pašus iedzīvotājus atbildīgi izturēties pret savu drošību. “Jāatzīst, ka būvnieki ne vienmēr bija visus objektus ideāli aprīkojuši, bet arī paši iedzīvotāji līda zem norobežojošām lentēm, pāri barjerām, maisoties pa kājām celtniecības tehnikai,” teica ierēdnis. Viņš arī brīdināja iedzīvotājus nekādā gadījumā nemēģināt patvaļīgi uzstādīt norobežojumus vai gājēju tuneļus. “Tas var šķist jautri, bet tā ir krimināli sodāma darbība, kas var novest pie bīstamām sekām. Ja pamanāt nepilnības, informējiet Satiksmes departamentu pa tiešo vai caur sociālajiem tīkliem, nevis pašrocīgi darbojaties,” aicināja Valpēters.
Neskatoties uz šiem brīdinājumiem, daži aktīvie rīdzinieki turpina paši savām rokām pārveidot pilsētas infrastruktūru, paužot savdabīgu vērtējumu domes darbībām. Šonedēļ Brīvības ielā atkal uzkrāsota improvizēta velojosla. Savukārt Barona ielā aktīvisti ar oranžu krāsu atzīmējuši visus, viņuprāt, bojātos bruģakmeņus. Pašvaldība šīs aktivitātes vērtē kā vandalismu.
UZZIŅA
Šosezon plānotie ielu remontdarbi un pārbūves darbi Rīgā:
Šonedēļ plānots sākt remontēt Brīvības ielu posmā no Bruņinieku ielas līdz Gaisa tiltam.
Nākamnedēļ sāksies darbi Oskara Kalpaka bulvārī (līdz Krišjāņa Valdemāra ielai).
Tuvākajā laikā būs remontdarbi gandrīz visā Merķeļa ielas garumā.
Šosezon plānota arī Krasta ielas seguma atjaunošana posmā no Salu tilta līdz Ogres ielai, kas varētu sākties jūlijā.
Nākamnedēļ tiks sākta arī Salu tilta atjaunošanas otrā kārta, kas, visticamāk, turpināsies arī nākamajā būvniecības sezonā. Darbi plānoti arī uz Deglava un Brasas tiltiem.
Daži remonti, piemēram, Lucavsalas ielas asfaltēšana posmā no Mūkusalas apļa līdz autostāvvietai pie Salu tilta šobrīd jau tuvojas noslēgumam.
Paralēli lielajiem ceļu seguma remontdarbiem plānots pārbūvēt dažādas inženierbūves (piemēram, lietusūdens kolektoru remonts Kazdangas ielā, Lubānas ielas rotācijas apļa pārbūve, Eiženijas ielas pārbūve, Garās ielas pagarināšana līdz pat Stopiņu novadam), izveidot vairākus jaunus veloceliņus (Imanta–Daugavgrīva, Centrs–Ziepniekkalns, gar Krasta ielu), uzstādīt jaunus luksoforus (Torņakalna un Ojāra Vācieša ielas krustojumā, Kurzemes prospekta un Slokas ielas krustojumā, Miera un Tallinas ielu krustojumā, Prūšu un Rušonu ielas krustojumā), izveidot jaunas gājēju pārejas (Nīcgales ielā, Augusta Deglava ielā, Maskavas ielā) un citi darbi.