“Baigi sālīta tā OCTA kļuvusi.” Vai kaimiņos ir lētāk? 28
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Baigi sālīta tā “octa” esot kļuvusi – tā mums pasūdzējās kāds “Latvijas Avīzes” lasītājs. Un jautāja – vai tad šiem (apdrošinātājiem) arī kaitējot enerģijas cenu kāpums? Vai tad nevajadzētu būt otrādi – mazāk brauc, rāmāk (taupīgāk) brauc, tātad lētāka riska apdrošināšana? – Mēģinu atbildēt.
Vai esam dārgāki par kaimiņiem?
Patlaban Latvijā vidējā OCTA gada polises cena par fiziskas personas vieglo transportlīdzekli ir ap 90 EUR, Igaunijā – 94 EUR, bet Lietuvā – 115 EUR, tā liecina apdrošināšanas kompānijas “Balta” mātesuzņēmuma “PZU” grupas dati. Tātad šajā jomā drīzāk čīkstēt varētu lietuvieši (kuri savukārt brauc ar mazliet lētāku degvielu).
Vai cenu ceļ peļņas kāre?
Jāpelna, dabiski, ir katrā biznesā. Bet vai apdrošinātāju apetīte nav par lielu?
Nez vai šīs klienta aizdomas ir pamatotas. Kā kādā intervijā apgalvo Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) vadītājs Jānis Abāšins, visai skarbas un augošas konkurences apstākļos notiekot pretējais – apdrošinātāji nepārtraukti samazina savus administratīvos izdevumus. Un cena aug, palielinoties neizbēgamiem šī biznesa tēriņiem. Pirmkārt jau apdrošinātā vainas dēļ radīto cita īpašnieka auto bojājumu novēršanai.
Un tie kļūst lielāki jau visu gadsimtu. Modes, stila, prestiža tendenču virzīti auto ārējās apdares elementi kļuvuši daudzkārt dārgāki. Tie vairs nav apaļā hromēta bleķa reflektorā iespraustas spuldzītes (komplekta cena pārdesmit lati).
Tie ir kosmiskas konfigurācijas stikli un diožu virknes (simti eiro); tie nav izturīgi tērauda “buferi”, kuri tik izplatītajās sīkajās sadursmēs ne tikai cieta mazāk, bet bija arī restaurējami. Modernās plastmasas izšķīst. Un ir ne tikai ražošanā dārgas, bet vēl vairāk remonta izmaksas audzē pēdējo gadu globālo loģistikas problēmu dēļ.
Tātad – remontam nepieciešamās detaļas ir dārgas. Servisu pakalpojumi lētāki arī nekļūst. OCTA cena rāda šī procesa summu. Kas tuvākajā laikā nez vai kritīsies.
Kā ietaupīt?
Pirmais padoms gluži vai smieklīgi vienkāršs. Nedari pāri citiem! Latvijā nav vienas visiem vienādas OCTA cenas. Katrs apdrošinātājs katru līgumu izskata individuāli un visai skrupulozi. Un pats pirmais kritērijs šajā klientu vērtēšanā ir tā sauktā “Bonus malus” klase.
Apdrošinot savu auto pirmo reizi, tu tiec ielikts sestajā šīs sistēmas plauktā. Ar vidēju pakalpojuma cenu. Ja kādu skādi nodarīsi – slīdi uz leju. Un nākamajā līgumā maksāsi vairāk. Ja gadu brauc bez grēka – kāp pa trepītēm augstāk. Un maksāsi mazāk.
Forša sistēma. Vienīgais tās trūkums – vērtējums nav saistīts ar mani vien, bet arī ar auto. Pirms trim gadiem nomainījis savu desmitgadīgo “zirdziņu” pret jaunu, es atkal nonācu vidējā plauktā. Agrākais izcilais sniegums vērā ņemts netika.
Lai gan – varbūt tomēr tika. Ļoti iespējams, ka mans visu šo laiku nemainītais apdrošinātājs tomēr jaunā līguma bāzes cenu noteica zemāku. Un gadu gaitā turpina to pazemināt, manam jaunajam “Bonus Malus” augot. Es maksāju nedaudz mazāk par “Baltas” nosaukto valsts vidējo cenu. Maksāju citam apdrošinātājam. Kuram? Neteikšu.
Kurš apdrošinātājs?
Tas jāizlemj katram pašam. Labākais LTAB sagādātais palīgrīks atrodams internetā – “www.octas.lv” vai “www.e-octa.lv”. Vai vēl vairāki citi portāli, kurus jums piedāvās “Google” meklētājs. Jābrīdina gan, ka tādi savlaicīgi, garlaikoti meklējumi nebūs iespējami.
Šie kalkulatori neskaitļo jūsu iespējas, ja līdz esošās polises darbības beigām palicis vairāk par mēnesi. Vienu gan atradu. Un tas prasīja par trešdaļu augstāku maksu nekā esošais.
Tātad – nepaslinkojiet, pameklējiet! Var rentēties. Un izvēlēto mainīt nevajadzētu steigties. Ļaujiet viņam iepazīt jūsu labās īpašības un, iespējams, cenu nākamajā ciklā vēl pazemināt.