Vai internets uzvarēs un izspiedīs klasiskos telefona zvanus no mūsu ikdienas? 0
Pēc Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) datiem, arvien pieaug mobilo datu lietojums, rēķinot patēriņu mēnesī uz vienu iedzīvotāju. Nu jau skaitlis sasniedzis ievērojamus 12 gigabaitus.
Paralēli mobilo datu patēriņa pieaugumam turpina ievērojami samazināties nosūtīto īsziņu skaits, “čatošanu” atstājot sociālo tīklu ziņā.
Vai internets turpinās sadzīvot ar balss sakariem vai tomēr internets ar laiku uzvarēs un klasiskos balss sakarus izspiedīs no cilvēku ikdienas, atstājot balss saziņu “WhatsApp”, “Skype” u. c. platformu ziņā?
LMT tīklā klienti vidēji mēnesī lietojuši 19,2 GB – daudz vairāk nekā vidēji valstī, saskaņā ar datu analītikas uzņēmuma “Tefficient” apstiprināto informāciju LMT ierindojas 3. vietā pasaulē pēc mobilo datu patēriņa uz SIM karti.
Lielo datu patēriņu daļēji varētu skaidrot ar LMT piedāvāto viedtelevīziju, kuras citiem konkurentiem nav. “Bites” tīklā pēdējā gada laikā vidējais interneta patēriņš mobilajos telefonos uz vienu lietotāju mēnesī ir teju dubultojies, sasniedzot 6 GB.
“Tele2” precīzus datus nenorāda, taču atklāja, ka pēdējo piecu gadu laikā mobilo datu patēriņš viņu tīklā pieaudzis 33 reizes.
Griestu nav
“LMT” Biznesa vadības dienesta direktors Vīgants Radziņš “LA” norādīja, ka gan balss sakari, gan īsziņas saglabāšot noteiktu apjomu, bet šīm saziņas formām ir objektīvi ierobežojumi.
“Galu galā dienā ir tik stundu, cik ir. Savukārt datu pārraidē potenciāls pagaidām vēl šķiet neizsmeļams – pieprasījums tikai pieaugs, tieši tāpēc aktīvi investējam gan “LMT” tīkla kopējā kapacitātē, gan tā sagatavošanā pārejai uz 5G tehnoloģiju.
“Griesti, ja tādi vispār ir, šobrīd ir ļoti, ļoti augsti. Protams, ja nākotnē parādīsies kādas citas, šobrīd nezināmas tehnoloģiju iespējas, šī tendence var mainīties, bet tā jau ir zīlēšana kafijas biezumos.”
Balss zvani sāks stagnēt
“Tele2” komercdirektors Raivo Rosts sacīja, ka jaunās tehnoloģijas attīstās ļoti strauji, tādēļ šobrīd par griestiem un kaut kādiem ierobežojumiem runāt ir grūti.
“Telekomunikāciju nozare attīsta 5G tīklu, un somu eksperti jau pēta 6G iespējas, kas nozīmē, ka datu apjomi nākotnē turpinās pieaugt. Sabiedrībai svarīgākais ir šajā visā neapjukt un interneta sniegtās iespējas izmantot jēgpilni, lai viedierīces kalpotu mums, nevis mēs tām.”
Par norunāto minūšu daudzumu R. Rosts norādīja, ka novērojams salīdzinoši neliels pieaugums, ko var skaidrot ar bezlimita tarifa plānu popularitātes pieaugumu, tomēr nākotnē tik rožaina situācija diez vai būšot.
“Līdz ar mobilā interneta uzvaras gājienu turpinās attīstīties lietotnes, tādēļ SMS īpatsvars saziņā turpinās samazināties. Savukārt balss sakari, visticamāk, saglabāsies pašreizējā līmenī – ar nelielu pieaugumu, pateicoties bezlimita tarifu plānu popularitātei. Taču ir skaidrs, ka nākotnē balss zvani stagnēs.”
Personiskais kontakts joprojām svarīgs
“Bites” sabiedrisko attiecību vadītāja Karīna Javtušenko sacīja – kaut arī kopumā Latvijā norunāto minūšu daudzums mazliet pieaudzis, ko īpaši veicinājis “Viesabonē kā mājās” regulējums (viesabonēšanā izejošo sarunu minūšu skaits konstanti pieaugot), kā arī arvien lielāka viedtālruņu un mobilo sakaru pieejamība sabiedrībā, “Bites” tīklā pērn novērots neliels balss sakaru samazinājums.
“Taču kopumā balss pakalpojumu patēriņš pēdējo gadu laikā ir bijis visai stabils – tas ir mainījies burtiski pāris procentu robežās. SMS pakalpojuma popularitāte mobilo sakaru lietotāju vidū pēdējo piecu gadu laikā ir samazinājusies daudz būtiskāk – par 32%.”
Viņa norādīja, ka arī turpmākajos gados mobilā interneta patēriņš, visticamāk, turpinās pieaugt, jo tirgū ienāk aizvien jaunas mobilās ierīces, attīstās aizvien jauni mobilajos tīklos bāzēti pakalpojumi, piemēram, lietu internets, kā arī palielinās video satura patēriņš internetā.
“Tas ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc “Bite” nepārtraukti investē tīkla attīstībā, palielinot gan tā jaudu, gan pārklājumu. Tādējādi pateikt to, kurā brīdī tiks sasniegti mobilo datu patēriņa griesti, nav iespējams. Līdzšinējā tehnoloģiju attīstība ir pierādījusi to, ka šādu griestu pat īsti nav.”
Salīdzināšanai viņa minēja SMS, kuru patēriņa griesti tika sasniegti jau pirms vairākiem gadiem. Palielinoties saziņas lietotņu, piemēram, “Facebook Messanger” un “WhatsApp” popularitātei, SMS patēriņš turpinās samazināties.
Vienlaikus, viņa sacīja, nevar apgalvot, ka tuvākā vai tālākā nākotnē aktualitāti varētu zaudēt balss pakalpojumi.
“Jā, perspektīvā izejošo zvanu minūšu skaits varētu samazināties, taču ne būtiski. Iemesls – kaut gan tehnoloģijas maina cilvēku komunikācijas paradumus, personiskais kontakts, ko nodrošina telefonsarunas, joprojām ir svarīgs.”
“Par to liecina arī fakts, ka, pat komunicējot internetā, lietotāji izmanto audio vai video zvana iespējas, kuru īpatsvars “Bites” tīklā pēdējā gada laikā ir palielinājies vairāk nekā standarta zvanu skaits.”