Vai iespējamas “Chanel” vai “Hugo Boss” luksus jakas, somas un kurpes no laboratorijā izaudzētas ādas? Modes bizness tuvojas nākotnes realitātei 4
Šobrīd ādu apstrādes rūpniecība saskaras ar to, ka arvien vairāk patērētāju un uzņēmumu sāk lūkoties vegānisku alternatīvu virzienā, bet zinātnieki soli pa solim pamazām tuvojas tam mirklim, kad izgatavot somas un apavus pilnībā varēs no laboratorijā audzētām ādas alternatīvām, tā vēstīja ārvalstu medijs “Euronews“. Vai tas būtu uzskatāms par sākumu dzīvnieku ādu izmantošanas galam?
Zinātnieki Apvienotajā Karalistē apgalvo, ka tā ir ļoti reāla iespēja, un grupa strādā, pie šī mērķa sasniegšanas, proti, lai būtu iespējams apavus izgatavot no laboratorijā izaudzētas dzīvnieku ādas, un nevis no tradicionālā veidā iegūtas ādas.
Uzņēmuma “3D Bio-Tissues” eksperti ir veiksmīgi izaudzējuši ādas audus, kuru izmēri ir 10 x 10 cm, kas ir nozīmīgs pavērsiena punkts dabiskas, dzīvniekiem draudzīgas ādas alternatīvas ražošanā.
Lai gan mēs vēl neesam nonākuši līdz brīdim, kad varēsim uz visiem laikiem atteikties no govju ādām šūtu jaku valkāšanas, tad attiecīgi tiem, kas jau gadiem ilgi cīnās pret dzīvnieku ādu izmantošanu apģērbu ražošanā, aicinot izbeigt šo nozari kopumā, tas ir liels solis pareizajā virzienā.
PETA korporatīvo projektu viceprezidente Ivonna Teilore (Yvonne Taylor) velta īpašas uzslavas tādiem inovatīviem uzņēmumiem kā “3D Bio-Tissues”, kas strādā pie laboratorijā audzētas ādas radīšanas, sakot “Euronews Culture”: “Laboratorijā audzēta āda izskatās un arī uzvedas kā īsta… Modes industrija tagad apšauba ādu lietošanu tās ietekmes uz vidi dēļ, un līdz ar vegānisku materiālu izplatību mēs pamazām tuvosimies nākotnei bez dzīvnieku ādu izmantošanas.”
Labdarības organizācija “VIVA”, kā arī citas oficiālas organizācijas lēš, ka katru gadu ādas apstrādes rūpniecības vajadzībām tiek izaudzēts un nogalināts miljards dzīvnieku. Lai gan ievērojama daļa no šajā skaitlī iekļautajiem dzīvniekiem tiek izmantoti arī gaļas ieguvei, patērētāji un arī modes industrija arvien vairāk pievēršas risinājumu meklēšanai tam, lai nākotnē būtu iespējams pilnībā atteikties no īstas dzīvnieku izcelsmes ādas izmantošanas apģērbu ražošanā.
Pašlaik pieejamie lētie ādas atdarinājumi jau iz sen ir izpelnījušies kritiku to apšaubāmā izskata un gaisa necaurlaidības dēļ.
Lai izvairītos no dzīvnieku izcelsmes ādas izmantošanas, zīmoli, sākot no lielveikaliem līdz pat augstajai modei, sāk izmantot gudrākas un pievilcīgākas alternatīvas. Starp šiem zīmoliem ir “H&M”, “Hugo Boss” un “Chanel” , kuri ir strādājuši ar no ananāsa šķiedras radītiem ādas atdarinājumiem. Tāpat arī “Stella McCartney” nekad nav izmantojusi dzīvnieku izcelsmes ādu savos izstrādājumos, un zīmols “Hermès”, kuri savus ražojumu darināšanā ir mēģinājuši izmantot arī no sēnēm iegūtus materiālus.
Taču daudzi joprojām uzskata tieši dzīvnieku izcelsmes ādu par augstas kvalitātes, izturīgu materiālu, un tādēļ PETA pārstāve Ivonna Teilore vēlas to mainīt.
“Līdz ar pievilcīgu vegānisku ādas aizstājēju materiālu parādīšanās modē mums ir jāmaina mūsu līdzšinējais domāšanas veids par dzīvnieku izcelsmes ādu kā stilīgu un ilgtspējīgu materiālu,” tā “Euronews” sacīja Teilore, piebilstot, ka “laboratorijā izaudzēta āda palīdzēs šo mērķi mums sasniegt”.
Lai gan vairāki uzņēmumi un patērētāji jau tagad atsakās no dzīvnieku izcelsmes ādas izmantošanas savos ražojumos, tā vietā izvēloties no tādu dabīgu materiālu kā, piemēram, āboliem, korķa, kaktusiem, ananasiem un vīnogām darinātas ādu alternatīvas, tomēr “3D Bio-Tissues” darbs, visticamāk, radīs vēl lielāku revolūciju šajā nozarē – un viņi nebūt nav vienīgie, kas strādā pie tā paša mērķa sasniegšanas.
Tiek lēsts, ka tuvāko gadu laikā tirgu būs pieejamas laboratorijā audzētas ādas, un vairāki uzņēmumi šajā jomā ir panākuši ievērojamu progresu.
Piemēram, Kalifornijā bāzēts biotehnoloģiju jaunuzņēmums “VitroLabs” izstrādā laboratorijā audzētas ādas alternatīvas , kā arī vienlaicīgi veic pētījumus par to, kā pielāgot šī materiāla miecēšanu un apdari tā, lai tos padarītu tikpat izturīgus un pievilcīgus kā īstās ādas izstrādājumus.
Tāpēc ir radušies arī jautājumi par laboratorijā audzētās ādas ietekmi uz vidi, dažiem kritiķiem paužot bažas arī par tās varbūtējo negatīvo ietekmi uz klimata pārmaiņām. Tajā pašā laikā zinātnieki lēš, ka lopkopība, kas ir ādas rūpniecības pamatā, rada līdz pat 18 % no visām siltumnīcefekta gāzu emisijām galvenokārt metāna izmešu dēļ. Šķiet, ka laboratorijā audzētas ādas alternatīvas varētu pilnībā novērst šo problēmu, bet tikai tad, ja tradicionālā ādu apstrādes nozare pilnībā tiktu apturēta, bet tas ir mērķis, kura sasniegšana gan īstermiņā, gan arī pat vidējā termiņā varētu būt neiespējama.
Tiek uzskatīts, ka ādas audzēšana laboratorijas apstākļos varētu tērēt tikai niecīgu daļu no tiem resursiem un enerģijas, kas tiek izmantota, izmantojot senās ādu apstrādes metodes. Ādu miecēšanas tehnoloģiju bieži kritizē ekologi, kas norāda, ka tās laikā atmosfērā var nonākt toksiskas vielas, piemēram, hroms, alumīnijs un akmeņogļu darva, kuras var radīt veselības problēmas tiem strādājošiem, kas ar šīm vielām nonāk saskarē.
2011. gadā pieci cilvēki, kuru uzdevums bija iztīrīt bīstamo atkritumu tvertni Indijas pilsētā Vaniyambadi, smagi saindējās ar toksisku ķīmisku gāzi. Šis nebija kāds atsevišķs negadījums, jo līdzīgā veidā dzīvību Indijā ir zaudējuši arī vairāki citi cilvēki, bet neskaitāmi miecēšanas rūpniecībā strādājošie darbinieki ir cietuši no kaitīgo darba apstākļu izraisītām blakusparādībām.
Par spīti dažādu labdarības organizāciju un aktīvistu izmisumam, dzīvnieku izcelsmes āda joprojām ir ārkārtīgi populārs un plaši izmantots materiāls. Tāda luksusa zīmola kā “Hermès” no govju un kazu ādām izgatavoto somiņu “Birkin” un “Kelly” modeļi ir gandrīz vienmēr izpārdoti, lai gan to cenas bieži vien sasniedz vairākus desmitus tūkstošu eiro. No eksotiskāku dzīvnieku ādām, piemēram, aligatoru, krokodilu, strausu un ķirzaku ādām izgatavotas somiņas mūsdienās ir visai reti sastopamas, bet šis fakts bagātu patērētāju acīs tās padara tikai vēl pieprasītākas un arīdzan dārgākas.
Luksusa zīmols “Chanel”, kura piedāvājumā pat reiz ir gandrīz neiespējami atrast somiņu par cenu, kas būtu mazāka par 9000 eiro, savus pircējus joprojām piesaista ar jēra un pitonu ādas somiņu modeļiem. Pie tam gandrīz nemitīgais “Chanel” produkcijas cenu kāpums, šķiet, nemaz neatbaida tos ļoti turīgos šī luksusa zīmola klientus, kuri tā vietā, lai izvēlētos kādu no ādas alternatīvām, joprojām neatsakās no dzīvnieku izcelsmes ādas izstrādājumu iegādes.
Skaidrs, ka vēl ir ejams tāls ceļš, bet vairāki patēriņa preču ražotāji klusībā virzās uz to, lai vismaz apsvērtu iespēju sadarboties ar tādiem uzņēmumiem kā “3D Bio-Tissues”, kuru mērķis ir laboratorijas apstākļos izaudzēt ne tikai kvadrātcentimetros, bet arī metros izmērāmu “ādu”, kā arī sadarboties ar zīmoliem, kuri vēlas ražot preces no materiāla, kam piemīt tādas pašas īpašības kā dabīgas izcelsmes ādai – tā ir gan izturīga, gan estētiski pievilcīga. Turklāt to lietojot, ir iespējams vienlaikus izvairīties arī no jebkādu ētiskas dabas jautājumu rašanās.
Uzņēmumi, kas izstrādā šo jauno tehnoloģiju, cer, ka piecu gadu laikā tirgū būs pieejams komerciālai lietošanai pilnībā adaptēts ādas produkts. Ivonna Teilore ar nepacietību gaida mirkli, kad tas patiešām notiks, “Euronews” piebilstot vien: “Modes industrija jau tagad kritiski vērtē ādas izmantošanu tās ietekmes uz vidi dēļ, un tā kā vegāniskie materiāli kļūst arvien populārāki, mēs tuvojamies nākotnes modei, kas būs brīva no dzīvnieku izcelsmes ādas”.