Vai ģimenes ārstiem jāuzlabo medicīnas pakalpojumu kvalitāte? 0
Alvīne Ilsuma Rīgā: “Ir tāda sajūta, ka ģimenes ārsts nestrādā pacientu labā. Profilaktiski reti kas tiek darīts. Vienīgi, ja pacients ir tik nekaunīgs un pats uzprasās. Tāpat ir ar analīzēm, ja neprasīsi, neko arī nedabūsi. Kāpēc tāda paviršība?! Varbūt pacientu par daudz?
Nevaru runāt par visiem ģimenes ārstiem, taču manējais pieder šai kategorijai. Pacientiem strupi tiek norādīts, ka darba laiks ir rakstīts uz durvīm un ārpus tā, lūdzu, netraucēt. Domāju, ka Veselības ministrijas (VM) iecerētie pasākumi liks ģimenes ārstiem kaut mazliet pavirzīt darbu uz pacienta pusi, sevišķi svarīgi būtu atjaunot profilaktiskos pasākumus strādājošajiem.”
Māra Prindule Cēsīs: “Sava ģimenes ārsta darbu vērtēju ļoti pozitīvi, viņš vienmēr ir atsaucīgs un pretimnākošs. Problēma slēpjas valsts kopējā medicīnas sistēmā – ģimenes ārstiem būtu vairāk laika nodarboties ar patiešām nepieciešamām lietām, ja viņiem nebūtu jāpieņem pacienti, kuriem vienkārši vajag nosūtījumu. Tāpat bieži dzirdēti gadījumi, ka ģimenes ārsts īsti nenovērtē pacienta stāvokli, laikus nenosūta pie speciālista. Šādi ģimenes ārstam tiek piešķirta pārlieku liela loma un atbildība. Rūpju izrādīšana no ārsta puses ir katra pacienta sapnis, tomēr šābrīža sistēmā izstrādātie ministrijas plāni šķiet neiespējami, un darba ražīgumu tie neuzlabos.”
Daiga Puriņa Priekuļu novadā: “Pati ģimenes ārstu apmeklēju ļoti reti. Man liekas, viņiem ir ļoti daudz aprūpējamo, tāpēc grūti visā iedziļināties. Dažiem ārstiem vēl ir vairākas prakses vietas. Zinu vairākus gadījumus, kad ģimenes ārstu nevar sazvanīt, bet domāju – tas tādēļ, ka zvana ārpus darba laika. Doma par akūto slimnieku pieņemšanu, neskatoties uz darba laiku, no pacienta viedokļa šķiet ideāli, bet no ārsta puses – diez vai. Veselības ministrijas plāns ārstu darbu sarežģīs, bet mums būs labāk.”
Inese Jance Jūrkalnē: “Pret ģimenes ārstiem man ir negatīva attieksme. Kādreiz dzīvoju Ventspilī, un tolaik ģimenes ārsts bija tur. Kad stipri saslima bērns, uzreiz nepieņēma. Teica, ka nedēļu jāgaida. Atceroties garās rindas, slikti kļūst. Jūrkalnē ģimenes ārstam ir palīdze, tāpēc mani viss apmierina. Ja ģimenes ārsts nevar tikt galā ar saviem darbiem, viņam vajag palīgus – feldšerus. Vajag visu saplānot un nevajag ņemt tik daudz klientu, lai nebūtu jāstāv tik garās rindās. Veselības ministrijas plāni ir ļoti labi, būs vismaz labāka aprūpe.”
Jānis Valks Ventspilī: “Man ar ģimenes ārstu ir paveicies. Lai gan darba dienās dzīvoju un strādāju Ventspilī, deklarēts esmu savā lauku mājā, un ģimenes ārsts man ir pagastā. Ja rodas nepieciešamība, braucu ar auto uz pagasta centra medpunktu. Tas gan ir desmit kilometru attālumā, tomēr esmu apmierināts. Ārste ir ļoti laba gan cilvēciskā attieksmē, gan profesionālā jomā. Veselības ministrijas plānu vērtēju pozitīvi, tomēr jāņem vērā, ka ģimenes ārsts ir tikai cilvēks un cauru nakti viņš nestrādās. Man pašam prātā ienāca daži jaunievedumi ģimenes ārsta darba uzlabošanai. Piemēram, jānosaka ģimenes ārsta apkalpojamo pacientu limits. Ja veidojas pārāk garas rindas, jānosaka citi ārsti, pie kuriem var vērsties pēc palīdzības. Varētu ieviest ģimenes ārstus pēc izsaukuma.”
Fakti * No 2013. gada 1. janvāra stājās spēkā Veselības ministrijas plāns par ģimenes ārsta komandas pieejamību pacientiem, nosakot, ka akūtiem pacientiem ģimenes ārsta pieejamība jānodrošina tajā pašā dienā, kad pacients vērsies ārsta praksē. * Gadījumos, kad ģimenes ārsts saņems informāciju par neatliekamās palīdzības brigādes izsaukumu pie savā praksē reģistrēta pacienta, kurš nav ticis stacionēts slimnīcā, – nākamās darba dienas laikā ārstam būs jāsazinās ar pacientu un jāvienojas par turpmāko ārstēšanu. Pie šādiem pacientiem valsts arī apmaksātu ģimenes ārsta vizīti mājās.
Reklāma
* Praksēs, kurās reģistrēti vairāk nekā 1800 pacientu, veselības aprūpi nodrošinās arī otra māsa vai ārsta palīgs un prakse būs atvērta stundu ilgāk. Avots: Leta |