Vai eksprezidentei vajag jaunu braucamo 0
Eksprezidentes Vairas Vīķes-Freibergas vajadzībām plānots iegādāties jaunu automašīnu, jo pašreizējais 2006. gada izlaiduma limuzīns “Mercedes-Benz S500” esot sliktā tehniskā stāvoklī, ziņo BNS.
Vai patiesi sešus gadus vecs labas markas augstas klases limuzīns var būt tik neizturīgs un slikts, ka nav normāli lietojams? Šādu jautājumu, domājams, uzdod ne viens vien autovadītājs ar pieredzi.
Automašīna V. Vīķes-Freibergas rīcībā tika nodota 2007. gadā neilgi pēc viņas pilnvaru termiņa beigām, un tolaik tā bija 66 994 latus vērta. Eksprezidentes preses sekretāre Daina Lasmane norādījusi, ka Vīķe-Freiberga gan neesot pieprasījusi jaunu auto, bet lūgusi novērtēt esošā auto stāvokli, jo tas esot sliktā tehniskā kārtībā un neesot drošs lietošanai. Eksprezidente arī lūgusi noskaidrot, vai būtu iespējams viņas rīcībā nodot citu auto, īrēt vai pirkt citu.
D. Lasmane minēja, ka pēdējā gadā eksprezidente, braucot ar šo automašīnu, trīs reizes burtiski palikusi uz ceļa, reiz pat ziemas ap-stākļos lauku apvidū pie Kuldīgas. “Automašīna vairāk laika pavada servisā nekā ir lietojama,” paskaidroja Lasmane. Prasības jaunajam spēkratam V. Vīķe-Freiberga nav izvirzījusi. “Lai auto kustas un ir lietošanas kārtībā,” sacījusi eksprezidente.
Ja auto tiešām ir tik bēdīgā stāvoklī, tad kā un kur ar to ir braukts, ja tā nolietots? Aprunājies ar kolēģiem autovadītājiem, sapratu, ka skepse par slikto limuzīnu ir liela. Pats esmu braucis 25 gadus pie stūres dažādiem 6 līdz 16 gadus veciem auto – atceros tikai divas reizes, kad mehānisku defektu dēļ gadījies palikt burtiski uz ceļa.
“Mēs esam saņēmuši argumentētu pieprasījumu, ko tālāk arī virzīsim valdībā,” teic Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs Jānis Sārts. Šīs ministrijas pārraudzībā ir bijušo valsts amatpersonu apsardze un automašīnas. Jauna auto iegādei plānoti 80 tūkstoši latu. Valdība par šo jautājumu vēl neesot lēmusi – par to diskutēs jūlijā, kad apspriedīs ministriju papildu pieprasījumus.
“Neesmu mehāniķis, tāpēc nevaru spriest, kāpēc šī automašīna tiek bieži lūst. Bet tas tā ir, ka pēdējā laikā eksprezidentes “Mercedes” bieži ir servisā. Esam uzrakstījuši vēstuli Vairai Vīķei-Freibergai, ka pagaidām varam viņai piedāvāt zemākas klases automobili, jo lieki limuzīni mums garāžā nestāv.
Eksprezidentei pašai jāizšķiras – pieņemt mūsu piedāvājumu vai turpināt lietot lūstošo limuzīnu,” skaidro Aizsardzības ministrijas Militāri publisko attiecību departamenta direktors Airis Rikveilis.
Apzvanot nelielus Rīgas autoservisus, visur secinājums viens – “Mercedes” (jebkāda veida modelis) nav no tiem automobiļiem, kas pēc sešu septiņu gadu lietošanas sāk jukt un brukt, tas ir izturīgs, protams, ja ar to nebrauc sacensībās vai kā citādi tam nekaitē (nemaina eļļu, neuzrauga ritošo daļu, ignorē pirmās pazīmes, kas liecina par kāda agregāta vai sistēmas defektu).
Citādi spriež “Amserv Krasta autocentra” tirdzniecības vadītājs Zigurds Liepa: “Tehnika ir tehnika. “Mercedes-Benz 500″ ir augstas klases ļoti sarežģīts automobilis ar daudziem elektronikas blokiem, kuri, ja saplīst, tiešām apstādina auto, un to remonts ir dārgs. Protams, daudz kas atkarīgs no ekspluatācijas. Esmu redzējis gan limuzīnus, kuros īpašnieki ik gadu iegulda tūkstošus, gan limuzīnus, kuriem pat lampiņas nav jāmaina. Ja grib braukt droši un bez lieliem ieguldījumiem remontos, jāizvēlas vienkārši automobiļi, taču tad arī ērtības būs mazākas.”
SIA “Domenikss” (“Daimler Mercedes-Benz” ģenerālpārstāvis Latvijā) ģenerāldirektors Viktors Troicins skaidro, ka eksprezidentes automašīnai uzņēmums nodrošinājis garantijas servisu. Beidzoties garantijas laikam, pēc viņa informācijas, automobiļa apkopju un remontu veikšana tika nodota neautorizētam servisam.
“Visā automobiļa ekspluatācijas laikā pie mums ar sūdzību par automobiļa neatbilstošo kvalitāti nav griezusies ne Vaira Vīķe-Freiberga, ne Aizsardzības ministrija vai Valsts prezidenta kanceleja.
Eksprezidentes automašīna “Domenikss” servisā šogad bijusi vienu reizi un tikai pēc tam, kad neautorizētajā servisā nebija izdevies novērst defektu. Mēs nevaram uzņemties atbildību par neautorizēta servisa darbu. Tāpēc atkārtoti aicinām gan privāto, gan valsts autoparku uzturētājus atbildīgi izturēties par auto uzturēšanu, izvēlēties oficiālo pārstāvju servisa pakalpojumus,” teic V. Troicins.
Viņš arī atgādina, ka katra automobiļa ekspluatācijas izmaksas atkarīgas ne tikai no auto markas un klases, bet arī no konkrētā auto lietotāja paradumiem – braukšanas stila, nobraukto kilometru skaita u. tml. Divi pilnīgi vienādi auto pēc pieciem sešiem gadiem var būt ļoti atšķirīgā tehniskā stāvoklī, un to uzturēšanai nepieciešamie līdzekļi nebūs salīdzināmi.
Lai jau iepriekš prognozētu, kādi līdzekļi būs nepieciešami konkrētā automobiļa uzturēšanai, ikviens pircējs/nomnieks var izmantot starptautiski atzīto un pielietoto TCO (Total Cost of Ownership) jeb automobiļa dzīves cikla izmaksu aprēķinu. Šī aprēķina metodika ļauj precīzi novērtēt, cik konkrētais automobilis izmaksās mēnesī. Aprēķini ļoti bieži rādot, ka tā saucamo dārgo zīmolu automobiļi ilgtermiņā tomēr izrādās izdevīgāki, piebilst V. Troicins.