Vai draud jauns elektrības sadārdzinājums? 1
Oktobra vidū AS “Augstsprieguma tīkls” iesniedzis Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (SPRK) tarifu projektu, kas paredz pārvades pakalpojumu sadārdzinājumu par 8 līdz 13% no 2017. gada 1. februāra.
Uz jautājumu, vai tas nozīmē jaunu elektrības rēķinu pieaugumu papildus tam, ko kopš 1. augusta ar saviem tarifiem jau panācis “Sadales tīkls”, uzņēmuma “Augstsprieguma tīkls” pārstāvis Andris Sproģis atbild, ka visus elektrības patērētājus tas neskaršot.
Augstspriegums nepienāk visiem
“Plānotās elektroenerģijas pārvades tarifu izmaiņas tiešā veidā skaršot uzņēmumus, kuri ir pieslēgti pārvades tīkam,” skaidro Andris Sproģis, “Pašlaik tam pieslēgti uzņēmumi “Cemex” un “Ventamonjaks serviss”, ar “KVV Liepājas metalurgs” līgums par pieslēgumu pašlaik nav spēkā. Vēl pārvades tīklam ir pieslēgti patērētāji, kas vienlaikus ir arī ražotāji, – uzņēmumi “Rīgas siltums”, “Winenergy”, “Juglas jauda”, “Fortum Latvija” un “Latvenergo”. Arī šiem patērētājiem brīžos, kad to iekārtas neražo elektroenerģiju un kad tie ņem elektroenerģiju no pārvades tīkla, ir jāmaksā par pārvades pakalpojumu atbilstoši saņemtajam elektroenerģijas daudzumam.”
Bet, kā vēsta “Augstsprieguma tīkla” pārstāvis, pieslēgumi ir arī trim sadales tīklu uzņēmumiem – “Sadales tīklam”, “Vatam” un “Latvijas dzelzceļam”. Ja SPRK apstiprinātu minētos tarifus, tad tie skartu arī šos uzņēmumus. Bet iedzīvotājiem izdevumi pieaugtu tikai tad, ja SPRK nolemtu pacelt arī sadales tīklu tarifus, balstoties uz šo uzņēmumu pieprasījumu. Kamēr nebūšot SPRK lēmums par “Sadales tīkla” tarifu maiņu, tikmēr patērētājiem nekas nemainītos.
Vai “Sadales tīkls” vēlreiz cels tarifus?
Ka nav gluži dūmu bez uguns, to apstiprina novembrī Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībā (LBAS) rīkotajā diskusijā “Vai elektrība būs lētāka?” paustās bažas pēc SPRK padomes locekļa Gata Ābeles sacītā, ka, apmierinot “Augstsprieguma tīkla” ierosinājumu, tarifi varētu būt jāpārskata arī sadales tīklu uzņēmumiem.
“Sadales tīkla” pārstāve Renāte Meļķe gan apgalvo, ka tuvākajos gados neplānojot grozīt savus tarifus.
Iespējams, tarifus patiešām tuvākajos gados vēl necels, kamēr nebūs norimuši iedzīvotāju sašutums par to sadārdzinājumu, kas radies kopš 1. augusta. Bet tas vēl nenozīmē, ka to nevarētu izdarīt, ņemot vērā plānoto sadārdzinājumu par 8 līdz 13%.
Regulatoram iesniegtajā tarifu projektā rakstīts par “tehniski un ekonomiski pamatotām izmaksām”, kuru dēļ sadārdzinājums nepieciešams. Bet aizvakar SPRK rīkotajā sanāksmē ar uzņēmuma “Augstsprieguma tīkls” pārstāvju piedalīšanos atklājās, ka viena no lielākajām pieauguma pozīcijām ir atalgojuma pieaugums par 26%…
Kā ziņo aģentūra LETA, SPRK padome bijusi nepatīkami pārsteigta par ieceri pacelt tarifus. Ar šādu paziņojumu SPRK vien apliecina nekaunīgu liekulību un to, ka būtībā ir uz vienu roku ar lielāku algu prasītājiem. Par tarifiem SPRK bija zināms jau oktobra vidū, par to vēstīja SPRK padomes loceklis Gatis Ābele novembra sākumā LBAS rīkotajā sanāksmē.
“Ja SPRK apstiprinās “Augstsprieguma tīkla” iesniegtos tarifus, tad mēs rēķināsim, kā šis sadārdzinājums ietekmēs mūsu pakalpojumus,” saka “Sadales tīkls” valdes priekšsēdētājs Andis Pinkulis, “Pašlaik lēšam, ka mums šī ietekme varētu būt vairāki miljoni eiro gadā.”
Diezin vai šo sadārdzinājumu “Sadales tīkls” segs pats. Vairāk ticams, ka tiklīdz pierims iedzīvotāju protesti pret jau ieviestajiem tarifiem, “tehniski un ekonomiski pamatotu izmaksu” vārdā sekos jauns sadārdzinājums, kuru apmaksās iedzīvotāji no savām kabatām.
“Ja SPRK apstiprinās šos tarifus, dzelzceļa pakalpojumu sadārdzinājums varētu būt nenozīmīgs,” prognozē “Latvijas dzelzceļa” pārstāvis Māris Ozols, “Pirmkārt, tāpēc ka iepērkam elektrību atbilstoši iepirkumā uz trim gadiem jau noteiktajam tarifam. Otrkārt, tāpēc ka “Latvijas dzelzceļš” saņem elektrību no uzņēmuma “Augstsprieguma tīkls” tikai Skultes elektropārvades līnijā.”
Savukārt uzņēmuma “Pasažieru vilciens” pārstāvis Egons Ālers apgalvo, ka iespējamais tarifu kāpums elektrovilcienu pasažieru biļešu cenas neietekmēšot. Elektrovilcienu satiksmei nepieciešamo elektroenerģiju uzņēmums saņemot no uzņēmuma “Latvijas dzelzceļš”, savukārt biļešu cenu veidošana notiekot citādi.