Vai būs kas vadīs jaunos vilcienus? Nopludināta vēstule atklāj nopietnas problēmas 2
Aizvakar sociālajā tīklā “Twitter” kādā satiksmes ministra paziņojumā parādījās visai netipiski komentāri par uzņēmuma “Pasažieru vilciens” vadības arodbiedrības prasību ilglaicīgu ignorēšanu, darbinieku šantāžu un mājieniem par Francijā piedzīvoto scenāriju arī Latvijas vilcienu satiksmē. Turklāt komentāriem bija pievienotas fotogrāfijas no vēstules, kas uzņēmuma Ekspluatācijas daļas arodbiedrības komitejas vārdā sūtīta uzņēmuma vadībai.
Redzamajā saturā bija lasāmi smagi apvainojumi uzņēmuma valdei par tās kompetenci un darba metodēm. Piemēram: “Ekspluatācijas daļā starp nodaļas vadītājiem un padotajiem pamanāmas “bosinga” un “mobinga” pazīmes. Pēc mūsu domām, tas ir rezultāts tam, ka Tehniskajā departamentā nav skaidri definēti darba pienākumi, kā rezultātā vieni darbinieki ir pārslogoti, bet par citiem nav saprotams, ar ko nodarbojas.”
Vakar atsevišķos vietējos ziņu portālos šī vēstule jau bija publicēta pilnā apjomā, prognozējot “”Pasažieru vilciena” mašīnistu” pasīvo streiku. Tiesa, gan publicētais materiāls bija anonīms, jo autori nebija norādīti.
“Negaidīts, pat provokatīvs gājiens!”
Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares darbinieku arodbiedrībā “Pasažieru vilciena” arodbiedrības darba koordinators ir Darba aizsardzības un darba drošības daļas vadītājs Vladimirs Novikovs. “Vispirms es gribētu pateikt, ka arodbiedrība šo vēstuli nevienam nav sūtījusi. Var teikt, ka tā ir nelikumīga.
Pagaidām tas bija iekšējais darba dokuments, un nākamnedēļ, 4. martā, mums būs tikšanās ar uzņēmuma valdi, padomi un akcionāru. Tikai pēc tam būs lēmumi, vienošanās un skatījums uz pārrunu procesu. Darba dokumenta mērķis bija uzrādīt problēmas un pieprasīt šo problēmu risināšanu. Tikšanās ar uzņēmuma vadību ir paredzēta, tad arī redzēsim tālāko,” paskaidroja arodbiedrības pārstāvis.
Vienlaikus viņš atzina, ka problēmas uzņēmuma vadības un ilggadējo darbinieku vidū tiešām pastāv. “Aprakstītās problēmas ir. Bet tie ir darba jautājumi, kas jārisina iekšēji. Ja tas būtu nonācis tik tālu, ka “Pasažieru vilciena” problēmas jāzina visai sabiedrībai, arodbiedrība rīkotos citādi.
Būtu atklāts paziņojums, ar visiem autoriem un nopietnu aprakstu. Tagad darba dokumenta publicēšana “Twitter” un citos saziņas kanālos bija nelaikā. Izskanējušo “pasīvo streiku” tagad komentēt negribu, lai tas paliek informācijas izplatītāju ziņā. “Pašdarbnieki” pasteidzās. Tas bija negaidīts, pat provokatīvs gājiens! Bet tā nu ir iznācis – risināsim arī šo problēmu,” secināja Vladimirs Novikovs.
Izvirzītās prasības
Tā kā vēstule esot anonīma, ar epitetiem spilgti aprakstītos “sociālā nemiera” cēloņus šoreiz neminēsim. Taču domājam, ka uzņēmuma mašīnistu un citu darbinieku izvirzītās prasības valdei un padomei sabiedrībai gan būtu jāzina, jo to nepildīšanas gadījumā ierastā vilcienu kustība, iespējams, tiešām arī būs apdraudēta.
Fragments no noplūdinātās vēstules:
“Ņemot vērā to, ka mēs mēģinājām panākt rezultātus sarunu ceļā, vēršoties pie uzņēmuma valdes, padomes un akciju turētājiem un neredzot reālus rezultātus, Arodbiedrība izvirza šādas prasības:
1. Sākot ar 2020. gada 1. martu, noteikt tarifa likmes: vilces līdzekļa vadītājiem (mašīnistiem), kuri strādā bez mašīnista palīga, 8 EUR stundā, vilces līdzekļa vadītājiem (mašīnistiem) ar mašīnista palīgu un manevru mašīnistiem 6 EUR stundā.
2. Sākot ar 2020. gada 1. martu, veikt kompensāciju par darba braucieniem gadījumos, kad atpūta apgrozības punktos pārsniedz 7 stundas, par katru nostrādāto dienu.
3. Sākot ar 2020. gada 1. martu, uzsākt darba atalgojuma palielināšanu ilglaicīgi strādājošiem administrācijas darbiniekiem.
4. Gadījumos, kad lokomotīvju brigādei jāierodas darbā ar atpūtu lokomotīvju atpūtas mājā (agrā ierašanās), izmaksāt kompensāciju par darba braucieniem vienas dienas apmērā.
5. Noteikt minimālo atpūtas dienu skaitu mēnesī ne mazāk par 8 dienām.
6. Ņemot vērā esošo situāciju dzelzceļa nozarē un to, ka citu pārvadātāju uzņēmumos var notikt lokomotīvju brigāžu darbinieku skaita samazināšana, nodrošināt šādu darbinieku pieņemšanu, tikai saskaņojot to ar Arodbiedrību.
7. Sākot ar 2020. gadu, nodrošināt papildpensijas apdrošināšanas prēmijas iemaksu ne zemāk pat 9% no attiecīgā darbinieka gada darba samaksas.
Gadījumā, ja kārtējo reizi mūsu prasības netiks izpildītas, Arodbiedrība patur tiesības panākt prasību izpildi ar visām normatīvajos aktos paredzētajām metodēm.”
Vadība uzklausot un diskutējot regulāri
Uzņēmuma vadības viedokli izskanējušo problēmu sakarā paskaidroja AS “Pasažieru vilciens” sabiedrisko attiecību vadītāja Agnese Līcīte:
“Starp AS “Pasažieru vilciens” un Latvijas dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrības pārstāvjiem notiek regulāra sarakste un klātienes tikšanās. Tajās tiek pārrunāti visdažādākie jautājumi. Konkrētā publiskajā telpā nonākusī vēstule un tajā minētais ir tikai neliela daļa no to diskusiju satura, kas nemitīgi tiek savstarpēji risināts. Tajā skaitā vēl pirms nepilna gada, 2019. gada vasarā, tika pārskatīti darba samaksas nosacījumi vairākām amatu grupām, arī “Pasažieru vilciena” mašīnistiem.
Arī uz šo publiskajā telpā nonākušo vēstuli esam nevilcinoties reaģējuši, snieguši savu atbildi, kā arī aicinājuši uz tikšanos arodbiedrības pārstāvjus šā gada 4. martā.”
Kopumā jāatzīst, ka šis nav pirmais gadījums, kad personālvadības problēmas Satiksmes ministrijas pārraudzībā esošajos uzņēmumos izskan publiski. “LA” savus lasītājus jau ir informējusi, ka “pasīvais streiks” pagājušā gada rudenī darbinieku pārslodzes un zemo algu dēļ bija vērojams lidostas “Rīga” drošības dienestā, un tā rezultātā pasažieri nīka bezgalīgās rindās un kavēja reisus.