
Vai auto tevi izspiego? Briti ierobežo Ķīnā ražoto auto piekļuvi svarīgiem objektiem 0
Bažas par iespējamu spiegošanu likušas Lielbritānijas Aizsardzības ministrijai ierobežot Ķīnā ražotu elektroautomobiļu piekļuvi stratēģiski svarīgiem objektiem, raksta “Daily Mail”.
Ķīnā ražotie auto, tostarp “BYD”, “GWM”, “Omoda” un “Jaecoo” markas elektroauto, Lielbritānijā kļūst arvien populārāki.
Taču nesen parlamenta sēdē leiboristu pārstāvis lords Vernons Koukers norādīja, ka attiecībā uz elektrotransportlīdzekļu izmantošanu militārajos objektos spēkā ir stingri noteikumi, vienlaikus atturoties no konkrētu detaļu atklāšanas.
Kā vēsta mediji, Lielbritānijas Karalisko gaisa spēku bāzes “Wyton” darbiniekiem esot dots rīkojums novietot elektroautomobiļus, kuros izmantotas Ķīnā ražotas tehnoloģijas, vismaz divu jūdžu (vairāk nekā trīs kilometru) attālumā no stratēģiski nozīmīgām ēkām un objektiem.
Elektroautomobiļiem liegta arī iebraukšana Solsberijas militārajā mācību poligonā – vietā, kur jau ilgstoši tiek apmācīti britu karavīri un kur nesen sagatavoti arī Ukrainas karavīri karam pret Krieviju.
Pekinas nacionālās izlūkošanas likums nosaka, ka Ķīnas uzņēmumiem ir pienākums “atbalstīt, palīdzēt un sadarboties” ar valsts izlūkdienestiem.
Šāds regulējums pastiprinājis Lielbritānijas aizdomas par iespējamu datu noplūdi vai ļaunprātīgu izmantošanu.
Kiberdrošības eksperts Džeimss Bors norāda, ka elektroauto nepārtraukti pārsūta datus ražotājiem, kas paver iespēju šos datus izmantot arī nelikumīgiem nolūkiem.
“Elektromobiļos ir vairāk tehnoloģiju un intelekta, nekā tradicionālajos spēkratos, un gandrīz visi tie sūta atskaites ražotājiem, sniedzot informāciju par lietojumu, lai uzlabotu, piemēram, akumulatora darbību.
Ar iekšdedzes dzinēju tā nevar – tam nevar attālināti veikt atjauninājumus, bet elektroauto programmatūru var pārkonfigurēt pat kustībā.
Tas nozīmē, ka šie spēkrati, iespējams, ziņo par jūsu darbībām. Ja, piemēram, jūs atverat konfidenciālas vietnes, šie dati var nonākt ne tajās rokās un ļaunprātīgi izmantoti,” skaidro Bors.
Lords Koukers norāda, ka Lielbritānijas Aizsardzības ministrija sadarbojas ar citām valsts institūcijām, lai “izprastu un mazinātu iespējamos valsts drošības riskus, ko rada transportlīdzekļi”.
“Mūsu politika un procedūras paredz piesardzību attiecībā uz jebkura veida transportlīdzekļiem, ne tikai Ķīnā ražotajiem. Mēs esam izstrādājuši arī atbilstošas iekšējās vadlīnijas visiem vadītājiem un pasažieriem,” viņš piebilda.