Vai atlaižu portālā tiešām var ietaupīt naudu? 0

Dažādi atlaižu portāli tagad savairojušies kā sēnes pēc lietus, turklāt interneta vidē tie izvērš diezgan uzbāzīgu reklāmu, mēģinot aptvert pēc iespējas lielāku skaitu cilvēku. Veicot 10 kontrolpirkumus, pārliecinājos, cik droši un izdevīgi šādā veidā ir taupīt naudu!

Reklāma
Reklāma

 

VIDEO. Tramps nomaina Ovālā kabineta galdu dažas dienas pēc tam, kad Īlona Maska dēls iemūžināts uz tā atstājam “dāvanu” 5
RAKSTA REDAKTORS
Kā krāpnieki zina, kur meklēt cilvēkus ar vairākiem tūkstošiem kontā – vai banku dati kaut kur noplūst? Atbild eksperti
Dabiski palīgi asinsspiediena kontrolei: 5 sēklas, ka noteikti jāiekļauj uzturā
Lasīt citas ziņas

Atlaide 40 – 60 % apmērā uzrunā visus! To zina arī pārdevēji, izveidojot speciālus interneta portālus, kas piedāvā dažādas preces ievērojami lētāk.

Vairākus mēnešus, veicot pirkumus šāda veida portālos, diezgan ātri izkristalizējās problēmas un riski, darbojoties caur trešo personu – jo neviens no šiem portāliem preces neražo un pakalpojumus nepiedāvā, vien iekasē starpniecības procentus no darījumiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Izpētot visdažādākos piedāvājumus, jāsecina, ka šis ir veids, kā nenozīmīgs uzņēmums, par kuru neko nezinām, var lieliski izpārdot noliktavā aizstāvējušos preci vai pakalpojumu, kuram nav pieprasījuma. Kā pircējam neiekrist?

 

Distances līgums

Likuma izpratnē šādas darījuma attiecības traktē kā distances līgumu – proti, līgums par preci vai pakalpojumu tiek noslēgts, abām pusēm klāt neesot. Tā lielākais mīnuss – patērētājam nav iespējams izvēlēto preci vai pakalpojumu pārbaudīt, izvērtējot reālo atbilstību savām vēlmēm. Lai gan ar līgumu parasti saprot parakstītu dokumentu, kurā formulētas abu pušu tiesības un pienākumi, iepērkoties internetā, distances līgums automātiski stājas spēkā, ja esat veicis pasūtījumu, proti, to apstiprinājis un apmaksājis.

 

Ja nepatīk, sūti atpakaļ!

Distances līgums paredz īpašas privilēģijas – tā kā patērētājam nav bijusi iespēja preci novērtēt klātienē, viņam 14 dienu laikā no tās saņemšanas brīža ir atteikuma tiesības. Proti, šajā laikā izmēģināt preci, lai pārliecinātos, vai tā atbilst konkrētajām vajadzībām un vēlmēm, un atteikties no tās. Jāpiebilst tikai, ka drīkstat preci lietot tiktāl, cik tas nepieciešams pārbaudei (tāpat kā parastā veikalā!), nevis, piemēram, vienreiz izspiest sulu un mazgājot sašvīkāt plastmasas detaļas.

Ir arī izņēmumi, kad nevar atteikties no pirkuma – ja ir atvērts iepakojums, iegādājoties audioierakstus, videoierakstus vai datorprogrammas, atpakaļ neņem arī laikrakstus un žurnālus, kā arī pārtikas preces, dzērienus un citas tūlītēja patēriņa preces.

Atteikuma tiesības nevar izmantot arī precēm, kuras izgatavotas pēc individuāla pasūtījuma, piemēram, mēbeles, lielformāta foto drukas utt. Tāpat atkāpšanās ceļa vairs nav, ja esat iegādājies izklaides, izmitināšanas vai transporta pakalpojumus, kuri jāsaņem noteiktā dienā un laika posmā, piemēram, koncerta biļetes, ceļojumus. Bet visos citos gadījumos varat preci atdot, pat nepaskaidrojot, kas nav paticis. Ja prece atbilst līguma nosacījumiem (tā ir kvalitatīva, darbojas utt.), sūtīšanas izmaksas sedz pircējs.

Reklāma
Reklāma

 

Kam jāpievērš uzmanība?

Lai vēlāk nebūtu nepatīkamu pārsteigumu, ieteicams ļoti rūpīgi izlasīt pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja piedāvājumu, mēģinot precīzi noskaidrot:

• preces aprakstā – materiālu, no kā tā izgatavota, iespējamās krāsas, elektroiekārtai – kā tā darbināma, jo pat niecīgi sīkumi saņemšanas brīdī var radīt lielu vilšanos. Protams, ka pārdevējs preci centīsies pasniegt pēc iespējas skaistāk, un tā tas praksē arī notiek – lētu ķīniešu ražojumu profesionāli sabildē skaistā interjerā, pēc tam vēl fotogrāfiju datorā apstrādā, īpaši to izskaistinot, bet pienāk vislētākais plastmasas izstrādājums, kas ne pēc kā neizskatās;

kad un kur varēsiet saņemt preci vai arī – cik būs jāmaksā par piegādi. Daudzi portāli piedāvā pasūtījumu saņemt viņu birojā aptuveni 2 – 3 nedēļas pēc kupona iegādes, turklāt 10 – 12 dienu periodā. Jārēķinās, ka šie biroji nereti atrodas ārpus centra, un jāvelta laiks, lai aizbrauktu un sameklētu šo vietu. Daudzi piedāvā preces saņemt ar “Manas pasta stacijas” vai kurjerdienesta palīdzību, bet tas sadārdzina kopējās izmaksas;

kad konkrēti prece būs klāt, jo bija gadījumi, kad sūtījumu gaidīju pat 5 nedēļas. Ja tā iecerēta kā dāvana vai arī vajadzīga tieši tagad, aukstajā laikā, tam ir liela nozīme;

iegādes noteikumu un atteikuma tiesību nianses, jo portāls nedrīkst samazināt likumā noteiktās patērētāja tiesības. Lielākoties jau precei ir divu gadu garantija, bet pircējam – atteikuma tiesības 14 dienu laikā no tās saņemšanas brīža;

kādā laika posmā piedāvājums ir spēkā, ja iegādājaties, piemēram, karalisku atpūtu diviem pieczvaigžņu viesnīcā, jo ļoti bieži tie kārdinošākie ir pieejami vien no pirmdienas līdz ceturtdienai. Drošāk ir iepriekš sazināties ar pakalpojuma sniedzēju, šajā gadījumā – viesnīcas administratoru, un painteresēties, vai jums izdevīgā laikā ir brīvi numuri. Tāpat ieteicams darīt, iegādājoties jebkuru pakalpojumu – ja izrunāsieties ar tā sniedzēju, vēlāk nebūs nepatīkamu pārsteigumu. Daudz gudrāk ir izpētīt piedāvājumu un tikai pēc tam maksāt par to naudu.

 

Skaistums prasa upurus…

Jāpiebilst, ka portāli nomācošā vairākumā piedāvā dažādas skaistumkopšanas procedūras ar ievērojamām atlaidēm. Dažas tiešām ir apskaužamas, piemēram, vidukļa un sēžamvietas formēšana un skulpturēšana, matu laminēšana, zivtiņu pīlings kājām un citas, viena par otru ekskluzīvāka. Izlasiet, kā tiek veiktas šīs procedūras un pirms kupona iegādes painteresējieties salonā, vai jūsu veselības stāvoklis vispār tādas pieļauj – ne visiem piemērotas ir dažādās vakuuma apstrādes, dziļas iedarbības masāžas un botulīna injekcijas! Var izrādīties, ka pēc ekskluzīvajām izpriecām būs vajadzīgs laiks un nauda, lai atgūtos ne tikai emocionāli, bet arī fiziski!

 

Secinājumi un ieteikumi

Vairāku mēnešu garumā pētot, kā darbojas šie portāli, nonācu pie dažām būtiskām atziņām, kas varētu palīdzēt neiekrist kārdinošajos piedāvājumos, bet gan iegādāties patiešām to, kas nepieciešams.

Izpētiet preces cenu un piedāvāto atlaidi – tas ir pats galvenais. Paskatieties citviet internetā, cik šī vai līdzīga prece maksā!

Kā veidojas kārdinošā atlaide? Man ir labs piemērs – stājas korektors, kuram portālā 44 % atlaide. Uzrādītā pilnā cena – 7 lati, tātad var iegādāties par 3,90 latiem. Teiksiet, labs darījums? Plašajos e-beja tirgotāju labirintos uz mata tieši tādu preci atradu par 0,99 eirocentiem, tātad 70 santīmiem! E-bejā sūtīšanu piedāvā par brīvu vai arī vienas mārciņas robežās. Turklāt šajā gadījumā atklājās arī visa shēma, kā darbojās konkrētais tirgotājs Latvijā: kad iegādājos šo stājas korektoru ar atlaidi, man bija jāgaida 5 nedēļas, līdz pienāca pasta sūtījums, un liels bija pārsteigums, ka tā bija sīkpaka pa tiešo… no Ķīnas! Prece bija tiešām slikta, lai neteiktu rupjāk, un pārdevējs pēc pretenziju iesniegšanas atdeva naudu. Bet piedāvājums atlaižu portālā – tik skaists un vilinošs!!!

Pārliecinieties, ka precei ir garantija, un painteresējieties, kur šajā laikā varēsiet veikt bezmaksas remontu! Nereti tie, kas dzimst kā sēnes pēc lietus, tikpat ātri arī pazūd. Paliek daži lielākie, kamēr mazākie vienkārši bankrotē. Kam pieteiksiet pretenziju? Man ir pieredze ar datortehnikas tirgotāju – birojiņš bankrotējis, un tagad pati vainīga, ka iekriti uz atlaidēm, labo vien datoru par savu naudu! Tas pats bija ar virtuves tehniku – atnāca prece ar neaizpildītu garantijas talonu. Vienīgais darījumu apliecinošais dokuments ir kupons atlaižu portālā un bankas pārskaitījums – pārskaitījumā pat prece nav uzrādīta, tikai mistisks kupona numurs! Lai konflikta gadījumā kaut ko atšķetinātu un risinātu, varētu būt lielas grūtības.

Tāpēc arī Patērētāju tiesību aizsardzības centra eksperti vērš uzmanību, ka šādos pirkumos obligāti ir jāsaņem darījumu apliecinošs dokuments – čeks vai kvīts, citādi grūti pierādīt, kādu preci kur un kad esat iegādājies. Ja šādu dokumentu neizsniedz, tas ir pārkāpums.

Noskaidrojiet, vai precei ir lietošanas instrukcija latviešu valodā! Lai gan likums pārdevējam uzliek par pienākumu pievienot precei lietošanas instrukciju valsts valodā, praksē tā lielākoties nenotiek. Modinātājpulkstenim tā bija mikroskopiskiem burtiņiem angļu valodā, vēl kādai precei – tikai somu un zviedru valodā.

Būsim godīgi, lielākoties mums tos štruntiņus nemaz nevajag, vienkārši psiholoģiski nostrādā lielā atlaide un vizuāli kārdinošais piedāvājums! Ne velti lielākie portāli agresīvi reklamējas it visur – tagad šīs atlaides izlec, gan lasot ziņas, gan atverot savu e-pasta kastīti. Un, otra lieta – ne jau visi portāli bezkaunīgi mānās un mēģina par lētu naudu iesmērēt zemas kvalitātes preci. Ja vien pats esi uzmanīgs, šis patiešām var izrādīties labs veids, kā iegādāties preces un pakalpojumus ar ievērojamu atlaidi!

 

 

UZZIŅA

Atlaižu portālu tagad tiešām ir daudz, dažiem piedāvājums skaitāms simtos, dažiem vien desmitos, piemēram, deal.delfi.lv, citylife.lv, cherry.lv, zizu.lv, perkamkopa.lv, kopaletak.lv, skidka.lv, atlaide24.lv, bigo.lv, akcijas24.lv, u.c.

 

 

Konsultēja Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta Patērētāju kolektīvo interešu uzraudzības daļas vadītāja Santa Skrūzmane.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.