Vai “airBaltic” izdosies saglabāt precizitāti? 0
Nav nekāds noslēpums, ka Latvijas lidsabiedrība “airBaltic” šobrīd ir punktuālākā lidsabiedrība pasaulē. Tomēr vai šādu statusu izdosies saglabāt arī nākotnē, nav tik skaidrs, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.
Vienlaikus, lai gan gaisa satiksmes apjomi, salīdzinot ar 2013. gadu, pieauguši par 14%, kavēto reisu skaits gandrīz trīskāršojies – pieaugums par 279%, salīdzinot ar 2013. gadu.
Kopējais kavēto minūšu skaits visas Eiropas mērogā – 19,1 miljons. Citiem vārdiem sakot, gandrīz katrs piektais reiss Eiropā pagājušajā gadā nokavēja, un šajā aspektā 2018. gads bija sliktākais aviācijas pārvadājumu vēsturē.
Šādi skaitļi izskanēja šomēnes Madridē notikušajā Pasaules gaisa satiksmes vadības kongresā.
Nepietiek jaudas
Kavējumu svarīgākais iemesls ir nepietiekamā gaisa satiksmes vadības kapacitāte un lidostu jauda virs Eiropas satiksmes nervu centra – Vācijas un Francijas teritorijām –, tā atbildīga par 60,4% visu kavējumu.
Vēl 25,3% izraisījuši laika apstākļi, bet 14,3% – dažādi gaisa satiksmi graujoši notikumi, kā spēles ar droniem Londonas Getvikas lidostā pagājušā gada decembrī, kas paralizēja lidostu uz gandrīz trijām dienām.
Lai mīkstinātu šo situāciju, Eiropas valstu gaisa satiksmes vadības organizācija “Eurocontrol” nolēmusi šovasar pārvirzīt reisu maršrutus uz teritorijām, kur gaisa satiksme nav tik blīva.
Kā parādīts kartē, reisi no Balkāniem uz Spāniju vairs nešķērsos Ziemeļitāliju, bet gan Itālijas centru, gaisa satiksmes plūsma no Spānijas uz Vāciju vairs nenotiks taisni, bet gan virzīsies virs Biskajas līča un Normandijas.
“Eurocontrol” vadītājs Eimons Brennans uzskata, ka šādas pārmaiņas ļaus ietaupīt vairāk nekā 19 miljonus kavēto minūšu, kas naudas izteiksmē izpaudīsies kā aviopārvadātāju ietaupījumi 1,3 miljardu eiro apmērā.
Tieši šī, pēdējā, maršruta maiņa var tieši ietekmēt arī “airBaltic” pasažierus, jo intensīvas gaisa satiksmes zona pievirzās Latvijai krietni tuvāk. Tā būs jāšķērso lielum lielajam vairumam “airBaltic” un daudz citu aviokompāniju lidmašīnām, kas lido no vai uz Baltijas lidostām.
Ietekme uz Latviju
Atbildot uz jautājumu, vai un kā Eiropas gaisa satiksme varētu izmantot pasaules precīzākās aviosabiedrības – “airBaltic” – pieredzi, Eiropas Komisijas ģenerāldirektors mobilitātes jautājumos Henriks Hololejs (Igaunija) atbildēja, ka būtiskākā “airBaltic” priekšrocība ir lidošana reģionā, kurā ir pietiekama gaisa satiksmes vadības kapacitāte un lidostu jaudas.