Uzsākta labbūtības kampaņa. Kādi ir trīs galvenie kampaņas mērķi? 10
Uldis Šmits, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Septembra beigās nu jau tradicionāli noritēja Eiropas sporta nedēļa, kas noslēdzās vakar, bet tās ievadā Eiropas Komisija izziņoja divu gadu garumā paredzētu kampaņu par veselīgu dzīvesveidu “HealthyLifestyle4All”.
Kampaņas trīs galvenie mērķi ir uzlabot dažādu paaudžu eiropiešu izpratni, padarīt pieejamākas fiziskās aktivitātes un veselīgu uzturu, tostarp “neizdevīgā stāvoklī” esošām iedzīvotāju grupām, kā arī “veicināt visaptverošu pieeju dažādās rīcībpolitikās un nozarēs, veidojot sasaisti starp pārtiku, veselību, labbūtību un sportu”.
“Ja tu jūties labi…”
Tēma attiecas uz visām jomām un ikvienu personu, tomēr problēma sevišķi skar sporta dzīves organizētājus, pārtikas ražotājus, pedagogus un veselības aprūpes darbiniekus. Tiek gaidīta pilsoniskās sabiedrības un arī oficiālo iestāžu plaša iesaiste.
Tīmeklī īpaši izveidotajā platformā dalību pasākumā jau apsolījušas tik šķietami atšķirīgas institūcijas kā Pasaules Veselības organizācija (PVO) un Pasaules Antidopinga aģentūra (WADA). Savukārt Eiropas Futbola asociāciju savienība (UEFA), kura apvieno 55 nacionālās federācijas, atbalstam pat izvērsusi satelītkampaņu “Treneri par veselību: jūties labi, spēlē labi” (“Coaches for Health: Feel Well, Play Well”).
Tuvākajos mēnešos valstu izlašu galvenajiem treneriem jānāk klajā ar vēstījumiem par veselīgas dzīves priekšrocībām un aicinājumiem jaunatnei neaizrauties ar kaitīgiem ieradumiem.
Briseles ieceres
Eiropas Komisija, būdama pasākuma koordinatore, iecerējusi palielināt finansējumu veselīgu dzīvesveidu sekmējošiem projektiem, kas iekļauti programmās “Erasmus+” (470 miljoni eiro), “Apvārsnis Eiropa” (290 miljoni) un “ES – veselība” (4,4 miljoni).
Ir vēl vairāki citi nodomi. Piemēram, radīt jaunu balvu “#BeActive Across Generations Award”, lai izceltu sporta nodarbību nozīmību gan jauniešu, gan senioru aprindās.
Vai izstrādāt ES mobilo lietotni ar informāciju par veselīga dzīvesveida lomu vēža profilaksē.
Ir arī plāns atjaunināt pārtikas sastāvdaļu datubāzi, kas aptvertu vairāk ziņu par Eiropas Savienībā pārdoto produktu uzturvērtību, lai tādējādi popularizētu veselīgu pārtiku un mudinātu mazāk lietot uzturā produktus ar lielu cukura, sāls un tauku daudzumu, turklāt būtu svarīgi ierobežot šādu produktu uzmācīgu reklāmu.
Varbūt daļēji līdzēs ES Rīcības kodekss par atbildīgu pārtikas uzņēmējdarbības un tirgvedības praksi, kas stājās spēkā šā gada jūlijā, un obligāts uzturvērtības marķējums iepakojuma priekšpusē.
Komisija arī sola pārskatīt ES programmu skolu apgādei ar augļiem, dārzeņiem un pienu.
Rīcības nepieciešamība
Minētā problemātika nebūt nav otršķirīga, mūsdienās tā kļūst arvien aktuālāka. Kā sacījis EK priekšsēdētājas vietnieks eiropiešu dzīvesveida veicināšanā Margaritis Shins, “nepietiekama fiziskā aktivitāte ne vien negatīvi ietekmē sabiedrību un cilvēku veselību, bet arī rada ekonomiskas izmaksas”.
Komisija atsaucas uz “Eirobarometra” aptauju, kas liecina, ka teju puse Eiropas iedzīvotāju nepiekopj nekādas fiziskas nodarbības, un pēdējo gadu laikā šī tendence ir pastiprinājusies.
Tikai viens no septiņiem eiropiešiem lieto uzturā pietiekami daudz augļu vai dārzeņu, bet katrs trešais tos ikdienā neēd.
Šī problemātika, protams, atspoguļojas vairākās EK agrākajās iniciatīvās un kaut vai bieži apspriestajā stratēģijā “No lauka līdz galdam”, kuras mērķis ir ieviest ilgtspējīgu pārtikas apgādes sistēmu, lai katram būtu iespēja tikt pie uzturvielām bagātiem veselīgiem produktiem.
Attiecīgu rīcībpolitiku, stratēģiju un programmu ar skanīgiem nosaukumiem Eiropas Savienībā netrūkst, un tagad būs arī kampaņa “HealthyLifestyle4All”. Taču rīkoties (kustēties) vajadzēs mums pašiem.
Viedokļi
ES veselības un pārtikas drošuma komisāre Stella Kirjakidu: “Laba veselība ir pamats spēcīgai sabiedrībai un spēcīgai ekonomikai. Turklāt profilakse vienmēr būs labāka par ārstēšanu.
Tieši tāpēc veselības veicināšana un slimību profilakse ir būtisks elements mūsu darbā veselības jomā un Eiropas Vēža uzveikšanas plāna uzmanības centrā. Iniciatīva “HealthyLifestyle4All” palīdzēs pievērst uzmanību veselīga dzīvesveida nozīmei visās paaudzēs un sociālajās grupās.
Tas ne tikai palielinās informētību par veselīga dzīvesveida nozīmi, bet arī atbalstīs pāreju uz ilgtspējīgāku uzturu un veicinās pārtikas uzņēmējdarbību un tirgvedības praksi.”