Uzņēmējs: Latvijas ražotāji nav gatavi “Lidl” ienākšanai tirgū 0
Vācijas mazumtirgotāju tīkla “Lidl” ienākšana Baltijas valstu tirgū nozīmē veselīgu konkurenci, kas tirgum dod jaunu enerģijas lādiņu arī cenu politikas ziņā, tomēr “Lidl” iepirkumu politika liecina, ka lielākā daļa Latvijas ražotāju nav gatavi izpildīt šī mazumtirgotāja prasības pret piegādātājiem, portālam laukos.lv atzina gaļas pārstrādes uzņēmuma AS “Forevers” valdes priekšsēdētāsj Andrejs Ždans.
“Lidl” darbojas zemo cenu segmentā, ko nodrošina, veicot apjomīgus iepirkumus no piegādātājiem. Izvērtējot pieredzi kaimiņvalstī Lietuvā, ir skaidrs, ka lielāko “Lidl” veikala sortimentu nodrošina ārzemju piegādātāji, piemēram, no Polijas, Vācijas un citām Eiropas valstīm, norāda uzņēmējs.
Viņš uzskata, ka, ņemot vērā “Lidl” iepirkuma politiku, līdzīgs scenārijs sagaida arī Latvijas tirgu. Latvijā nav daudz ražotāju, kas spēj saražot tik lielus apjomus, nodrošinot mazumtirgotāja prasībām atbilstošu iepirkuma cenu.
“Paradoksāli, bet Latvijas tirgū ienākot “Lidl”, lielākā daļa vietējo pārtikas ražotāju nonāks strupceļā tieši “Lidl” augsto prasību dēļ preču piegādātājiem – ne tikai apjomu, bet arī kvalitātes ziņā. To apliecina nevis vietējie, bet tikai starptautiski kvalitātes sertifikāti. Tāpēc daudziem Latvijas ražotājiem sava konkurētspēja būs jāveicina, ieviešot starptautiskās kvalitātes vadības sistēmas,” norāda Ždans.
Protams, līdzvērtīgas konkurētspējas nodrošināšana ar citiem spēlētājiem Eiropas tirgū, ir tikai Latvijas ražotāju pašu rokās. “Mūsu valstī netiek atbalstīti uzņēmumi, kuri vēlas iegūt starptautisko kvalitātes sertifikātu un kļūt konkurētspējīgi Eiropas mērogā – no valsts puses uzņēmējus informējot, izglītojot un motivējot šos sertifikātus iegūt. Līdz ar to tādi starptautiskie sertifikāti kā BRC, FSSC 22000 un IFS Latvijā ir mazam uzņēmumu skaitam. Līdz šim augstākā līmeņa pārtikas kvalitātes un drošības sertifikātu BRC (*British Retail Consorcium) ieguvuši vien pāris vietējie pārtikas ražotāji,” atzina uzņēmējs.
Viņš arī akcentēja, ka Latvijas Nacionālā pārtikas kvalitātes shēma “Zaļā karotīte” un “Bordo karotīte” nav starptautiski atzītas un nekādi neveicinās Latvijas ražotāju konkurētspēju un iespējas kļūt par “Lidl” piegādātāju.
“Taču tieši šī kvalitātes sistēma no valsts puses ne tikai tiek veicināta, bet arī finansēta. Rezultāts? Ilgtermiņā vietējā tirgus pārdale, kurā dominēs starptautiski atzīti uzņēmumi, jo vietējie nebūs konkurētspējīgi. Tieši tāpēc svarīgi ir izvērtēt, kādi mehānismi jāizstrādā valstij, lai atbalstītu vietējos ražotājus iegūt starptautiskus sertifikātus, kas papildus veicinās Latvijā ražotas produkcijas konkurētspēju starptautiskajos tirgos,” rezumēja “Forever” vadītājs.