“Madara Cosmetics” valdes loceklis Uldis Iltners (no kreisās), “Madara Cosmetics” līdzīpašniece Lotte Tisenkopfa-Iltnere.
“Madara Cosmetics” valdes loceklis Uldis Iltners (no kreisās), “Madara Cosmetics” līdzīpašniece Lotte Tisenkopfa-Iltnere.
Publicitātes foto

Uzņēmējs: Darbinieku trūkums jārisina, maksājot lielākas algas 2

Autors: “Madara Cosmetics” valdes loceklis Uldis Iltners

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Veselam
tad ir pareizi ēst hurmas – ar vai bez mizas? Uztura speciālistiem ir kategoriska atbilde
Lasīt citas ziņas

Ja Latvijas uzņēmumi spēs celt ražīgumu un nodrošināt savās nozarēs Eiropas līmenī konkurētspējīgas algas, tas motivēs vēl vairāk cilvēku atgriezties.

Izsludinot jaunas vakances savā ražotnē un birojā Mārupē, mēs arvien biežāk saņemam pieteikumus no latviešiem, kas jau ilgstoši dzīvo ārpus dzimtenes, bet patlaban apsver iespējas atgriezties.

CITI ŠOBRĪD LASA
Ar dalītām jūtām medijos lasu uzņēmēju žēlošanos par darba roku trūkumu.

No vienas puses, tā ir problēma, ar kuru dažkārt saskaramies arī mēs un kuras risināšanai noderētu politiski lēmumi.

No otras puses, tas ir arī jautājums gan par biznesa modeļiem un to, cik efektīvi strādā ražotājs, gan par izglītības sistēmu valstī.

Mēs zinām, ka vidusskolās jaunieši nepietiekami apgūst fiziku, par maz iet mācīties uz inženieriem, līdz ar to trūkst kvalificētu speciālistu apstrādes rūpniecībā.

Daļa no profesijām, kuru darbinieki ir mums nepieciešami, Latvijas izglītības sistēma nesagatavo, vai arī šādu speciālistu ar noteiktām kvalitātēm un zināšanām kosmētikas nozarē Latvijā ir par maz.

Kosmētikas tehnoloģiju studiju Latvijā nav.

Mēs to esam pieņēmuši – paši skolojam savus speciālistus un piesaistām darba rokas no saistītām nozarēm, piemēram, farmācijas un pārtikas tehnoloģijas.

Mūsu ilgtermiņa mērķis, uz ko pakāpeniski ejam un ko ne reizi vien jau ir izdevies realizēt, – būt tik labiem, interesantiem un konkurētspējīgiem, lai mēs varētu piesaistīt speciālistus no ārvalstīm.

Lai uzņēmuma biznesa modelis būtu tāds, ka nepieciešamības gadījumā mēs attiecīgās profesijas darbiniekam varētu atļauties maksāt algu, ko viņš varētu saņemt savā valstī.

Mūsu uzņēmumā ir labi piemēri, kad darbinieki pēc ilgas prombūtnes ārpus Latvijas ir atgriezušies un nu jau vairākus gadus strādā Mārupē, ir apmierināti ar dzīvi un neplāno doties prom no Latvijas.

Atalgojums ir bijis svarīgs faktors lēmuma pieņemšanā, taču būtiski ir paskatīties arī plašāk uz kopējo izdevumu grozu, citiem labklājības faktoriem, draugiem, ģimeni.

Piemēram, arvien biežāk redzam, ka jauni cilvēki, kas aizbrauca uz ārzemēm studēt un viņiem ārzemēs ir piedzimuši bērni, tagad nolemj atgriezties, lai bērnus audzinātu Latvijā.

Un viņi ir priecīgi, jo izrādās, ka dzīve tur nav bijusi daudz vieglāka.

Iespējams, ka Latvijā pat pie šobrīd zemākā atlagojuma līmeņa dzīves līmenis ir faktiski tāds pat vai labāks nekā ārvalstīs, ja to skata kopsakarā ne vien ar algu, bet ar citiem izdevumiem, ar dzīvojamo platību uz vienu cilvēku.

Reklāma
Reklāma

Izsludinot jaunas darba vietas, mēs redzam, ka regulāri saņemam pieteikumus no latviešiem, kas ilgstoši dzīvo kādā citā Eiropas Savienības dalībvalstī, bet tagad plāno atgriezties. Un tieši pēdējā laikā šī tendence kļūst aizvien izteiktāka.

Ik pa laikam mums ir nepieciešami dažādi speciālisti gan ar ķīmijas un bioloģijas zināšanām darbam laboratorijā, gan ar IT un mārketinga prasmēm, lai veicinātu e-komercijas virziena attīstību.

Latvijas kosmētikas ražošanas saknes ir senas, nozare ir augoša, bet tirgus ir mazs un darbinieku piesaistē tas ir izaicinājums. Savukārt Francijā kosmētikas tehnoloģijās ir speciālistu pārprodukcija.

Pirms kāda laika pie mums strādāja divi speciālisti no Francijas, un uz šo ceļu skatāmies arī nākotnē. MADARA Cosmetics attīstībai ir jābūt tādai, lai varam maksāt nozares vidējās Eiropas Savienības algas, un tas motivēs atgriezties arī kvalificētus latviešus.

Uzskatu, ka ekonomikas neredzamā roka strādā, un pieprasījums un piedāvājums vienmēr noregulē tirgu. Manuprāt, vismaz daļai uzņēmumu, kas runā par darbaspēka problēmu, patiesā problēma ir cita – neatbilstība starp pieprasījumu un piedāvājumu.

Jo tuvāk mēs savā ražīgumā būsim līdzīgam dabīgās kosmētikas ražotājam Vācijā, jo lielākas būs mūsu iespējas piesaistīt no Vācijas speciālistu – vācieti vai tikpat labi latvieti. Tā ir Eiropas Savienības burvība, ka nav robežu brīvai darbaspēka kustībai.

Man ir liels prieks un lepnums, ka ir izveidojusies ļoti veiksmīga sadarbība ar Latvijas Universitāti.

Jaunā zinātnieku paaudze Rīgā, ar kuru intensīvi sadarbojamies zinātniskos pētījumos jaunu produktu attīstībā, ir ļoti atvērta sadarbībai ar dažādām nozarēm, uzņēmumiem.

Zinātnieki ir labi aprīkoti, nereti guvuši pieredzi ārvalstīs, un mēs varam saņemt ļoti augstu kompetenci, kas mums nepieciešama produktu izstrādei par atbilstošu cenu.

Elektronikas nozare daudz runā par inženieriem, kuru trūkst, bet elektronika nav vienīgais, kas pasaule attīstās.

Pastāv arī viedoklis, ka nākamais vilnis, kas pasauli pacels jaunā līmenī, būs biotehnoloģijas – nevis jaunāks, gudrāks iPhone, bet spēja radīt biotehnoloģiskos produktus.

Cilvēkiem ir jāmācās tas, kas viņiem patīk, interesē un īpaši padodas. Ja sakrīt tā, ka tā ir ķīmija un bioloģija, tad attīstības iespējas ir ļoti plašas – šādi speciālisti mums “Madara Cosmetics” vienmēr noderēs. Šobrīd uzņēmumā strādā 125 darbinieki.

Šajā publikācijā paustais ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar LA.LV redakcijas redzējumu.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.