Uzņēmēji uzstāj uz obligātiem centralizētiem eksāmeniem dabaszinātnēs 0
Tautsaimniecības padomes (TSP) locekļi uztur spēkā prasību par obligātu centralizēto eksāmenu dabaszinātnēs – matemātikā, fizikā un ķīmijā – noteikšanu vidējās izglītības ieguvei Latvijā, biznesa portālu “Nozare.lv” informēja TSP vadītājs, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) viceprezidents un biznesa augstskolas “Turība” attīstības padomes priekšsēdētājs Aigars Rostovskis.
LTRK pārstāvis un biznesa augstskolas “Turība” valdes priekšsēdētājs Aldis Baumanis uzsver, ka valsts pienākums ir nodrošināt ikviena indivīda spēju ilgstoši domāt, strādāt disciplinēti un spēt orientēties nestandarta situācijās, bet bez fizikas un ķīmijas apguves Latvijas tautsaimniecībai tik ļoti nepieciešamās prasmes skolēni iegūt nevar.
“Inženieriem ir jāspēj strādāt precīzi, darbs ir ilgstošs un paviršības nepieļauj. Latvijas darba tirgū visvairāk trūkst tieši šādu speciālistu,” norāda eksperts.
Savukārt Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības uzņēmēju asociācijas valdes priekšsēdētājs Vilnis Rantiņš argumentē, ka loģiskas domāšanas pamats ir matemātika, bet pasauli nevar izprast bez fizikas apguves.
Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijas vadītājs Ilmārs Osmanis atzīst, ka ik gadu vidēji par 500 sarūk to skolēnu skaits, kuri izvēlas kārtot patlaban neobligātos centralizētos eksāmenus dabaszinātnēs.
“Potenciāli aizvien samazinās arī mūsu nozarē darbam kvalificēto skaits, un tas notiek nevis augstskolā, bet jau vidusskolas solā,” bažas pauda Osmanis.
TSP locekļi lēma atbalstīt vairākus dabaszinātņu apmācību veicinošus priekšlikumus. Pirmkārt, izvērtēt nepieciešamību nodrošināt pamatskolas absolventiem ar nepietiekamu sagatavotību mācībām vidusskolā iespēju pirms vidējās izglītības klasē sasniegt nepieciešamo līmeni eksakto priekšmetu apguves uzsākšanai vidusskolā.
Otrkārt, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) aicināta veikt uzskaiti par nepieciešamo eksakto priekšmetu skolotāju skaitu un nodrošināt tam atbilstošu budžeta vietu skaitu augstākās izglītības iestādēs, kā arī sekot, vai minētie speciālisti uzsāk darbu vispārējās izglītības iestādēs, izvērtēt cēloņus un veikt atbilstošus pasākumus, ja tas nav noticis.
Treškārt, TSP aicina IZM sadarbībā ar pašvaldībām, augstākās izglītības iestādēm un uzņēmējiem nodrošināt iespējas dabaszinātņu priekšmetu pasniedzējiem regulāri padziļināt savas zināšanas, apmeklējot, īslaicīgi mācoties augstākās izglītības iestādē un strādājot uzņēmumos.
Ceturtkārt, tiek rosināt IZM konkretizēt vispārējās vidējās izglītības eksakto priekšmetu saturu atbilstoši augstākās izglītības iestāžu un darba tirgus prasībām.
Tāpat IZM aicināta noteikt eksakto priekšmetu apguvei nepieciešamās materiālās bāzes apjomu un sadarbībā ar pašvaldībām izvērtēt nepieciešamo vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīklu, kur šo apjomu nodrošināt.
Sestkārt, TSP aicina uzsākt karjeras atbalsta pasākumus mācību iestāžu audzēkņiem, sākot no sākumskolas, – nodrošinot pasākumus, kas ietvertu arī mācību vizītes apstrādes rūpniecības uzņēmumos.
Visbeidzot TSP aicina uzņēmējus un uzņēmējus pārstāvošās organizācijas atbalstīt skolu interešu pulciņu izveidi un darbību.
TSP ir tās dibinātāju – Ekonomikas ministrijas, LTRK, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju konfederācijas – izveidota konsultatīva institūcija, kuras darbībā var tikt pieaicinātas nozaru asociācijas, kuras pārstāv savas nozares uzņēmējus un to intereses, kā arī neatkarīgos ekspertus – ekonomistus, izglītības un zinātnes pārstāvjus. TSP institucionālo sistēmu veido sešas komitejas.