Foto – Karīna Miezāja

“Skatītāja acu priekšā jānotiek vides maiņai no rātskunga mājām uz cietumu. Mēģinu radīt tā dēvēto teātra brīnumu, ar minimāliem līdzekļiem mainot vidi, darbināt skatītāja iztēli. Mēģināšu radīt sajūtu, ka tas ir 16. gadsimts. Izrādās, ir ļoti grūti atrast materiālus, piemēram, par tā laika Rīgas vitrāžu, tikpat kā nav nekādu attēlu, aprakstu, šo to meklēju gleznās. Caur vidi šeit jāmēģina radīt gan to noskaņu, kas ir tēlu dvēselēs, gan to, kas norisinās aiz sienām. Piņķerīgi. Šeit izplūst robeža starp scenogrāfa un režisora darbu. Tāpēc man ir ļoti tuvs Roberta Vilsona rokraksts (amerikāņu eksperimentālā teātra režisors, dramaturgs, scenogrāfs) – viņš, reizē būdams režisors, scenogrāfs un gaismu mākslinieks, veido absolūti vienotu vizuālo un idejisko tēlu. Prieks, ka varu strādāt kopā ar Kārli Auškāpu, viņš ir fantastiski inteliģents, zinošs cilvēks, turklāt ārkārtīgi tolerants, kopā ar viņu ir ļoti viegli strādāt. 1

“Mesas” projekta skices un makets bijis jāizveido divās nedēļās. “Mums bija ļoti labs kontakts ar Rēziju, bija ļoti laba radošā kompānija – kostīmu māksliniece Anna Heinrihsone un gaismu mākslinieks Igors Kapustins. Viss aizgāja kaut kā viegli. Protams, idejas realizācija tur, Krievijā, uzliek savus noteikumus. Projektu biju veidojis pēc maksimuma idejas, un, protams, pieradis pie Latvijas apstākļiem, gaidīju, ka kaut ko tūlīt apgriezīs. Taču ļāva atstāt visu. Ja teātra direktoram patīk projekts, budžets ir gandrīz neierobežots. Pat mazliet neticēju, vai viņi to visu varēs izdarīt, ņemot vērā turienes darba organizācijas īpatnības. Tevi nesaprot, ja kaut ko saki pieklājīgā lūguma formā, kā to varu darīt šeit, un varu paļauties, ka viss būs godam izdarīts. Nācās atsaukt atmiņā mācību laikus Maskavā, kad iemācījos krieviski lamāties veseliem teikumiem. Kad runā tādā “valodā”, tevi pēkšņi ierauga, sākas rosība, parādās cieņa. “Traviatai” pirms pirmizrādes nāca zālē cilvēki, bet puiši aiz priekškara vēl nagloja un līmēja. Kad vedām “Mesu” uz “Zelta maskas” skati Maskavā, Lielajā teātrī, kur viss ir renovēts, ieguldīts miljoniem investīciju, viss balstīts elektronikā, pēkšņi pirms izrādes nedarbojas dators. Adrenalīns pamatīgs – izrādes fināla ainā notiek pamatīga dekorācijas pārmaiņa – uz skatuves izbūvētie tilti it kā deformējas, sašķiebjas un pārtop vienā lielā plaknē. Tas ir ļoti būtiski. Tomēr finālā – viss notiek. Man trīc rokas, bet viņi mierīgi saka – “mi že skazaļi, vsjo buģet normaļno! (Mēs taču teicām, viss būs kārtībā)”. Diemžēl uz Latviju izrādi atvest nav iespējams, nav tik lielas skatuves, bet Dailes teātrī griesti par zemu.”

Katrā skatuvē ir savs šarms un savs izaicinājums – gan lielām, gan kamerizmēra skatuvēm. Katrā ir savi spēles noteikumi,” saka Kristaps. “Šoreiz tuvplānā ir katra detaļa. Uz lielās skatuves mierīgi varu klāt samta imitācijas galdautu, un tas “aizies” rūkdams, bet šeit tu zini, ka skatītājs būs divu metru attālumā un redzēs, ka tas ir falši, un jau tajā brīdī sāks neticēt izrādei. Ticība izrādei veidojas zemapziņā, skatītājs intuitīvi jūt, ja kaut kas nav kārtībā. Protams, teātris ir teātris, tajā viss ir nosacīti. Tu vari uzlikt vienu finiera kubu un tas strādās, ja būs īstajā vietā un laikā, atbilstoši tēmai.”

Reklāma
Reklāma
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Lasīt citas ziņas

Pēdējos divos gados Kristapa Skultes radošajam veikumam pievienojusies arī vērienīgākā no skatuves mākslas formām – opera. Pirms diviem gadiem mākslinieks nokļuva radošā latviešu tandēma – aktrises un režisores Rēzijas Kalniņas un diriģenta Aināra Rubiķa radošajā komandā. Par Leonarda Bernsteina operas “Mesa” uzvedumu Novosibirskas Valsts operas un baleta teātrī Kristapa Skultes darbs saņēmis nomināciju Krievijas teātra balvai “Zelta maska”. Pērn Novosibirskā veidota scenogrāfija šī paša radošā tandēma iestudētajai Dž. Verdi operai “Traviata”.

“Rēzija vienkārši pajautāja – negribi uztaisīt operu? Manuprāt, tāds piedāvājums ir liela veiksme – opera ir augstākais lidojums, turklāt tāda līmeņa teātrī kopā ar tik brīnišķīgiem cilvēkiem. Protams, katrā scenogrāfijā mēģinu ieviest kaut ko jaunu, katru reizi ir zināms riska elements, tomēr Novosibirska pārsteidza. Skatuve tur ir 20 metru plata, tā ir viena no lielākajām skatuvēm Eiropā – tāda vēl ir Maskavas Lielajā teātrī un Francijā. Kad pirmoreiz ieraudzīju šos apjomus, atzīstos, man uznāca vājums.”


“Mesas” projekta skices un makets bijis jāizveido divās nedēļās. “Mums bija ļoti labs kontakts ar Rēziju, bija ļoti laba radošā kompānija – kostīmu māksliniece Anna Heinrihsone un gaismu mākslinieks Igors Kapustins. Viss aizgāja kaut kā viegli. Protams, idejas realizācija tur, Krievijā, uzliek savus noteikumus. Projektu biju veidojis pēc maksimuma idejas, un, protams, pieradis pie Latvijas apstākļiem, gaidīju, ka kaut ko tūlīt apgriezīs. Taču ļāva atstāt visu. Ja teātra direktoram patīk projekts, budžets ir gandrīz neierobežots. Pat mazliet neticēju, vai viņi to visu varēs izdarīt, ņemot vērā turienes darba organizācijas īpatnības. Tevi nesaprot, ja kaut ko saki pieklājīgā lūguma formā, kā to varu darīt šeit, un varu paļauties, ka viss būs godam izdarīts. Nācās atsaukt atmiņā mācību laikus Maskavā, kad iemācījos krieviski lamāties veseliem teikumiem. Kad runā tādā “valodā”, tevi pēkšņi ierauga, sākas rosība, parādās cieņa. “Traviatai” pirms pirmizrādes nāca zālē cilvēki, bet puiši aiz priekškara vēl nagloja un līmēja. Kad vedām “Mesu” uz “Zelta maskas” skati Maskavā, Lielajā teātrī, kur viss ir renovēts, ieguldīts miljoniem investīciju, viss balstīts elektronikā, pēkšņi pirms izrādes nedarbojas dators. Adrenalīns pamatīgs – izrādes fināla ainā notiek pamatīga dekorācijas pārmaiņa – uz skatuves izbūvētie tilti it kā deformējas, sašķiebjas un pārtop vienā lielā plaknē. Tas ir ļoti būtiski. Tomēr finālā – viss notiek. Man trīc rokas, bet viņi mierīgi saka – “mi že skazaļi, vsjo buģet normaļno! (Mēs taču teicām, viss būs kārtībā)”. Diemžēl uz Latviju izrādi atvest nav iespējams, nav tik lielas skatuves, bet Dailes teātrī griesti par zemu.”
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.