Uzlabojušās skolēnu zināšanas angļu un latviešu valodās; pasliktinājušās – vēsturē 0
Uzlabojies skolēnu sniegums centralizētajos eksāmenos angļu un latviešu valodā, bet krietni zemāki rezultāti nekā pagājušos gados uzrādās matemātikā un vēsturē, informēja Valsts Izglītības satura centra (VISC) pārstāve Diāna Āboltiņa.
VISC ceturtdien izsniedza 19 427 centralizēto eksāmenu sertifikātus vispārējās izglītības ieguvējiem. Šogad obligāto eksāmenu matemātikā un latviešu valodā kārtoja nedaudz vairāk nekā 14 tūkstoši skolēnu. Centralizētos eksāmenus angļu valodā kārtoja gandrīz 13 tūkstoši skolēnu, krievu valodā – 2,5 tūkstoši skolēnu, bet vācu valodā – 93 skolēni.
Āboltiņa norādīja, ka ir palielinājies skolēnu īpatsvars, kuri kārto eksāmenu bioloģijā, fizikā un ķīmijā.
Šogad ir uzlabojies skolēnu sniegums eksāmenos angļu valodā un latviešu valodā, bet nedaudz zemāki rezultāti ir eksāmenā ķīmijā un krievu valodā. Krietni zemākus rezultātus skolēni uzrādījuši Latvijas un pasaules vēsturē un matemātikā. Līdzīgi kā iepriekšējā mācību gadā, valsts ģimnāziju vidējie rezultāti eksāmenos ir daudz augstāki par vidējiem rezultātiem valstī, un zemākie rezultāti ir vakarskolu un profesionālās izglītības mācību iestāžu izglītojamiem.
Šogad 235 skolēni izvēlējās svešvalodas centralizēto eksāmenu aizstāt ar starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījumu svešvalodā, ko varēja darīt pirmo reizi. Tomēr 13 skolēni angļu valodā un četri vācu valodā izvēlējās kārtot centralizēto eksāmenu kaut bija ieguvuši starptautiskā pārbaudījuma sertifikātu.
Personas, kuras skolu ir pabeigušas agrāk, bet ir vēlējās nokārtot kādu no centralizētajiem eksāmeniem, to varēja izdarīt piecās augstskolās, ar kurām VISC ir noslēgts sadarbības līgums: Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē, Liepājas Universitātē, Vidzemes Augstskolā, Rīgas Tehniskajā universitātē. Šogad augstskolās centralizētos eksāmenus kārtoja 220 personas.
Tāpat kā iepriekšējā mācību gadā izglītojamo mācību sasniegumi centralizētajos eksāmenos izteikti procentuāli. Sertifikātā procentuālais novērtējums norādīts eksāmenam kopumā un katrai eksāmena daļai. Rezultātu procentos veido pareizo atbilžu attiecība punktos pret maksimāli iespējamo punktu skaitu eksāmenā vai tā daļā. Savukārt procentuālais vērtējums svešvalodu eksāmenā izteikts atbilstoši šādiem Eiropas valodu kopīgās pamatnostādnēs (EVKP) noteiktajiem valodas prasmes līmeņiem: C1 (95-100%), B2 (70-94%), B1 (40-69%). Tiem, kuru svešvalodu eksāmena rezultāts ir zemāks par 40%, tas netiek izteikts atbilstoši EVKP līmeņiem, bet tikai procentos.
Zem 5% eksāmena kopvērtējums šogad bija 35 eksāmenu kārtotājiem latviešu valodā un 199 eksāmenu kārtotājiem matemātikā.
Ja skolēnu neapmierina centralizētajā eksāmenā iegūtais vērtējums, viņš mēneša laikā pēc sertifikāta izsniegšanas var rakstīt VISC adresētu iesniegumu ar lūgumu pārskatīt eksāmenā saņemto vērtējumu. VISC komisija to izskatīs mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas un pieņems lēmumu, vai atstāt esošo vērtējumu vai to mainīt.
Plašāka eksāmenu rezultātu analīze būs pieejama šā gada septembra sākumā, taču pirmie statistiskie rezultāti tiks publiskoti VISC mājaslapā 1.jūlijā.
10.jūnijā VISC jau izsniedza 4329 vispārējāspamatizglītības sertifikātus izglītības iestāžu skolēniem mazākumtautību izglītības programmās.