Uz Rīgu ved starptautiski atzītu, sensacionālu Kirila Serebreņņikova izrādi par mākslinieka un varas attiecībām 1
2020. gada 21. un 22. janvārī Latvijas Nacionālajā teātrī ar P. Avena labdarības fonda Paaudze atbalstu notiks šī gada Aviņonas festivāla gaidītākā notikuma un sensācijas – režisora Kirila Serebreņņikova izrādes “Outside” (Ārpus) – viesizrāde, informē Inga Vasiļjeva.
“Outside” tapusi kā Aviņonas festivāla un Maskavas Gogoļcentra aktieru kopdarbs, izrādes un turnejas kopproducents – Modern Artlife Foundation.
2019. gada aprīlī atceltais mājas arests ļāva K. Serebreņņikovam to iestudēt pašam Maskavā, tomēr festivāla skatuvei izrādi pielāgoja viņa asistenti, jo spēkā bija aizliegums izbraukt no valsts.
Izrāde, kuru ārzemju žurnālisti raksturo, kā “iespējams, visatkailinātāko mākslinieka grēksūdzi līdz šim”, kļuva par mākslinieciski un saturiski spēcīgāko Aviņonas festivāla programmas piedāvājumu.
Tās stāsts tapis, režisoram esot mājas arestā, kā veltījums ķīniešu izcelsmes dzejniekam un fotogrāfam Renam Hangam, kurš izdarīja pašnāvību 30 gadu vecumā.
Izrāde ir metaforisks vēstījums par mākslinieka un varas attiecībām, kas ietver Hanga un Serebreņņikova personīgo pieredzi ar politisko sistēmu spiedienu pret māksliniekiem.
1987. gadā dzimušais Pekinā dzīvojošais dzejnieks un fotogrāfs autodidakts Rens Hangs strauju popularitāti ieguva, publicējot internetā savas fotogrāfijas un poētisko dienasgrāmatu. Viņa daiļrade, lai arī brīžiem naiva, bija provokatīva, drosmīga un brīvdomīga.
Skaistu kailu jaunu cilvēku ķermeņu fotogrāfijas pilsētvidē un Hanga dienasgrāmatā paustais neatbilda valdošajai valsts morālei. Hanga izstādes dzimtenē tika aizliegtas, mājas lapas bloķētas.
Serebreņņikovu uzrunāja Hanga estētika un brīvības izjūta.
Savukārt trīs mēnešus vēlāk, tā paša gada 23. maijā, Serebreņņikovu apsūdzēja valsts īpašuma izšķērdēšanā un piesprieda mājas arestu.
“Outside” ir represēta mākslinieka veltījums un cieņas izpausme otram represētam māksliniekam, himna brīvībai – mākslinieka brīvībai, seksuālajai brīvībai, vienkārši brīvībai būt pašam.
Spēcīga un provokatīva, komiska un poētiska, negaidīti sāpīgi dziļi personiska. Ar Serebreņņikovam raksturīgo precizitāti, smalkumu un inteliģenci veidots gan izrādes literārais materiāls, gan režija un scenogrāfija.
“Tas būs milzīgs ieguvums ne tikai Latvijas skatītājiem, bet piesaistīs teātra interesentu un profesionāļu uzmanību no kaimiņu valstīm, jo zināmu iemeslu dēļ šis iestudējums nekad netiks izrādīts Krievijā,” norāda Vasiļjeva.