Uz Jāņiem – mazāk jāņusiera? Ražotāji satraukti par aizvien mazāku produkcijas pasūtījumu no veikaliem 14
Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Tradicionālā jāņusiera ražotāji satraukti par aizvien mazāku produkcijas pasūtījumu no veikaliem. Tirgotāji teic – pieprasījums samazinās.
2019. gadā pavisam tika realizētas 200,2 tonnas jāņusiera, kas bija par 28 tonnām vairāk nekā gadu iepriekš, bet 2020. gadā jāņusiera realizācija samazinājās un veikalos to pārdeva par 35 tonnām mazāk.
Apjomi sarūk
Vislielāko pliķi esot saņēmis lielākais jāņusiera ražotājs AS “Rankas piens”. Valdes priekšsēdētājs Aldis Spalviņš atceras, ka pērn pat 22. jūnijā vēl cerējis un gaidījis tirgotāja pozitīvu atbildi, taču nav saņēmis.
Iespējams, citi ražotāji no Krāslavas un Daugavpils piedāvā lētāku ķimeņu sieru, un otrs iemesls – pandēmijas dēļ cilvēki mazāk pulcējas un mazāk sieru patērē, sarunā ar “Latvijas Avīzi” samazinājuma iemeslus skaidro Spalviņš.
Arī šogad “Rimi Latvia” nav slēdzis līgumu ar “Rankas pienu”. Savukārt “Maxima Latvija” pasūtījumu samazinājusi par 25 tonnām un šogad ņems tikai 20 t, bet citi veikali ņems 25 tonnas.
Kopumā “Rankas piens” plāno realizēt 45 tonnas jāņusiera, kas ir būtiski mazāk, jo iepriekš tika saražotas vidēji ap 100 tonnām. Spriežot pēc noslēgtajiem līgumiem, uz pusi mazāk jāņusieru šogad realizēs arī “Lazdonas piensaimnieks”.
Pirms Jāņiem sieru nepiedāvā?
Biedrības “Siera klubs” valdes priekšsēdētāja, jāņusiera uzņēmumu grupas vadītāja Vanda Davidanova jautā: “Vai uzņēmumiem pietrūka izejvielu? Vai bija samazinājušās ražošanas jaudas? Nē! Lielākā problēma bija daža laba lielā tirgotāja pasūtījuma samazinājums vai atteikums, kas atstāja iespaidu uz siera realizācijas kopējo daudzumu. Iemesls nav zināms, atliek – minēt.”
“Ranka kaut kā “izgrozījās”, tomēr ievērojams kritums tirdzniecībā radās, arī – naudas maciņā. Pārmest neko mēs nevaram, jo tirgotāji vadās pēc saviem aprēķiniem un ieskatiem. Taču mums savs arguments: jāņusiers ir vienīgais ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē, tāpēc gribētos, ka veikalu plauktos tam tiek veltīta lielāka ievērība,” situāciju komentē Davidanova.
Visa gada garumā jāņusieru var nopirkt AS “Jaunpils pienotava”, PKS “Straupe” un PLPKS “Dundaga” piederošajos veikaliņos, taču to nepieciešams tirgot arī lielveikalos, viņa uzsver.
Davidanova novērojusi, ka kopš janvāra AS “Valmieras piens” ražoto jāņusieru var iegādāties “Rimi Latvia” veikalos, taču pircējiem būtu jādod iespēja iegādāties arī citu ražotāju produkciju.
PKS “Straupe” tirdzniecības vadītājs Ivo Apenītis stāsta, ka šobrīd “Straupe” ar savu jāņusieru nav pārstāvēta “Rimi” un “Maxima” veikalos, bet ir gan “Top”, gan “Elvi” veikalos un savās tirdzniecības vietās.
“Jāņusieru ražojam, vadoties pēc savām jaudām. Ap 60% no saražotā pārdodam veikalos, bet pārējo – savās tirdzniecības vietās. Gribētu būt “Rimi” un “Maximā”, bet pašlaik primāri nodrošinām savus veikalus,” pauž Ivo Apenītis.
“Straupei” pagājušajā gadā ir augusi jāņusiera realizācija par 4%, bet, kā būs šogad, vēl grūti teikt – viss būšot atkarīgs no valdības lēmumiem un tā, vai cilvēki varēs pulcēties un svinēt svētkus.
Tikai Jāņos
Komentējot jāņusiera pārdošanas apjomus, “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule stāsta, ka “Maxima” lielākajos veikalos visa gada garumā pieejami gan “Latgales piena”, gan “Rankas piena” tradicionālie Jāņu un Līgo sieri.
Liene Dupate-Ugule gan zina teikt, ka pandēmija ir veikusi korekcijas ikviena cilvēka ikdienā. Jau pērn ticis novērots tradicionālā siera pieprasījuma samazinājums, taču, neskatoties uz to, arī šogad uz svētkiem tiks iepirkts Jāņu un ķimeņu siers vairāku desmitu tonnu apjomā no tādiem ražotājiem kā “Latgales piens” un “Rankas piens”.
“Lai arī Latvijas iedzīvotāji ir tradicionālo garšu piekritēji, tomēr kopējie siera pieprasījuma dati liecina, ka arvien vairāk iedzīvotāju vēlas dažādot savu ēdienkarti arī ar pasaules sieru garšām, tādējādi redzams ievērojams pieprasījums, piemēram, fetas sieram, mocarellas sieram, pūdētam sieram, kā arī baltā pelējuma sieram,” stāsta “Maxima Latvija” pārstāve.
Savukārt “Rimi Latvia” pārstāvis Juris Šleiers: komentē: “Ja salīdzina 2020. gada Jāņus ar 2019. gada Jāņiem, tad redzams, ka kopējais sieru apjoms jāņusieriem kilogramos ir nedaudz pieaudzis – par 3%, bet jāņem vērā, ka ražotāji cenšas izdomāt, kā pārsteigt pircējus, piemēram, piedāvājot jāņusieru šķēlītēs. Proti, svētku periodā jāņusieru piedāvājums tiek paplašināts, līdz ar to, atkarībā no katra ražotāja piedāvājuma vienam ražotājam var būt apgrozījuma pieaugums, citam kritums.”
Jāņos “Rimi” veikalos papildus pieejami arī citi ķimeņu sieri no “Lazdonas piensaimnieka”, “Jaunpils pienotavas”, “Maleva”, kā arī no “Latgales piena” un “Cesvaines piena”.
Vislielākais pieprasījums jāņusieriem ir svētku periodā, tāpēc, tiem tuvojoties, tiekot nodrošināts, lai visu gadu “Rimi” sortimentā esošie sieri, kas iekļauti ES Garantēto tradicionālo īpatnību reģistrā, būtu pieejami maksimālajā skaitā veikalu lielākā klāstā nekā parasti.
Pavisam Latvijā ir seši ražotāji, kuri apņēmušies gatavot jāņusieru pēc senās receptūras, un tie drīkst izmantot ES marķējumu “Garantētā tradicionālā īpatnība”.