Foto: F64

Uz dzelzceļa sliedēm lielākoties bojā iet vīrieši 1

Šodien visā pasaulē tiek atzīmēta Starptautiskā Drošas dzelzceļa šķērsošanas diena. Lai gan pēdējo gadu laikā Latvijā dzelzceļa negadījumu skaits ir sarucis, pārgalvības dēļ šogad bojā gājuši jau septiņi cilvēki, bet traumēti – trīs. Tādēļ VAS “Latvijas Dzelzceļš” (LDz) sadarbībā ar Valsts policiju (VP) un AS “Pasažieru vilciens (PV) iedzīvotājos aicina šķērsot dzelzceļu tikai tam paredzētajās vietās, ievērojot visus drošības noteikumus.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Dzīvība paša satiksmes dalībnieka rokās
Zināms, ka dzelzceļa tuvumā jābūt īpaši uzmanīgiem, tomēr skaidrības labad “LA” noskaidro, kurās vietās ir atļauts šķērsot dzelzceļa sliedes, savukārt kurās – nē. “Pirmkārt, jāizmanto luksofora signalizācijas. Ja deg sarkanā gaisma, nedrīkstam ne iet, ne braukt,” skaidro LDz galvenais tehniskais inspektors Dainis Zvaners.

“Otrkārt, uzmanība jāpievērš barjeras stāvoklim. Ja tā nolaista, šķērsot dzelzceļa pārbrauktuvi nedrīkstam. Tomēr ir gadījumi, kad pārejās un pārbrauktuvēs nav signalizācijas. Šādos gadījumos visa atbildība jāuzņemas satiksmes dalībniekam pašam. Pirms šķērsošanas, pārliecinoties, vai vilciens netuvojas gan no vienas, gan otras puses.” Ne visās vietās infrastruktūra ir sakārtota un nereti gadās situācija, ka tuvākā pāreja ir ļoti tālu. Kā rīkoties tad? D. Zvaners teic: “Noteikumi nosaka, ka šādas vietās šķērsot dzelzceļa sliedes nedrīkst, bet patiešām gadās, ka tuvākā vieta, kur to atļauts darīt ir ļoti tālu. Tādos gadījumos ir kārtīgi jāpārliecinās vai vilciens netuvojas un tikai tad jāšķērso sliedes. Noteikumi būs pārkāpti, bet cilvēks paliks dzīvs.”

Vilciens nespēj apbraukt šķērsli

Ik gadu Latvijā uz dzelzceļa sliedēm iet bojā vai tiek ievainoti vairāki desmiti cilvēku, kuri iesaistījušies nelīdzvērtīgā un bezjēdzīgā cīņā ar vilcienu. LDz prezidents Edvīns Bērziņš uzsver, ka, pateicoties LDz īstenotajām satiksmes drošības kampaņām, desmit gadu laikā dzelzceļa negadījumu statistika ir samazinājusies, taču, neraugoties uz to, dzelzceļa negadījumi joprojām notiek – galvenokārt cilvēku neuzmanības, pārdrošas, bezatbildīgas rīcības un drošības noteikumu neievērošanas dēļ. Šī gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā uz dzelzceļa jau notikuši desmit negadījumi, kuros bojā gājuši septiņi cilvēki, bet traumēti – trīs. Pērn Latvijā kopumā reģistrēti 30 negadījumi dzelzceļa satiksmē, kuros cieta 32 cilvēki – no tiem 23 gāja bojā. E. Bērziņš akcentē, ka cīņa ar vilcienu nav un nevar būt līdzvērtīga, jo vilciens ir daudzreiz smagāks un ātrāks par cilvēku un tā manevrēšanas spējas ir ļoti ierobežotas. Dzīve tiek sabojāta ne tikai cietušajam vai bojāgājušo tuviniekiem, bet arī vilciena mašīnistam, kuram citu cilvēku neuzmanība vai pārgalvība liek netieši nogalināt savu līdzcilvēku un sadzīvot ar šo faktu visu turpmāko dzīvi.

Vīrieši biežāk riskē un lieto alkoholu

“Lai gan negadījumos iekļuvušo portrets ir ļoti dažāds, divas trešdaļas no cietušajiem cilvēkiem ir vīrieši,” novērojis ir LDz galvenais tehniskais inspektors Dainis Zvaners. “To var skaidrotu ar to, ka vīrieši biežāk ir noskaņoti kaujinieciskāk, riskē un vairāk lieto alkoholu. Par laimi bērnu grupā cietušo nav daudz. Viens vai divi gadījumi gadā, bet ir arī tādi gadi, kad neviens bērns necieš. Katru gadu braucam uz skolām, stāstām bērniem, par to, cik traģiski var izvērsties vieglprātīga rīcība dzelzceļa tuvumā. Tāpat rādām multiplikācijas un mākslas filmas,” stāsta inspektors.

“Pašnāvības ierocis” – vilciens

Kā liecina Valsts policijas apkopotā informācija, kopš šā gada sākuma sastādīti 129 administratīvā pārkāpuma protokoli par dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošanas noteikumu pārkāpšanu. Tikmēr pērn kopumā fiksēti 448 pārkāpumi, bet iepriekšējos gados pārkāpumu skaits sasniedzis pat 800.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Luksofora sarkanā gaisma, STOP zīme vai nolaista barjera pirms dzelzceļa sliedēm nav tikai šķērslis ceļā, bet gan drošības brīdinājums un, iespējams, dzīvības glābējs,” akcentē VP Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis. “Liela daļa autovadītāju ceļu satiksmes noteikumus dzelzceļa tuvumā aizvien mēdz pārgalvīgi pārkāpt. Ir novērots, ka autovadītāji visbiežāk neievēro tieši luksofora sarkanās gaismas signālu pirms dzelzceļa pārbrauktuves – pērn par šo pārkāpumu vien sastādīti 182 protokoli. Jāatceras, ka cīņā ar vilcienu nekad neuzvarēt – tas vienmēr būs lielāks un spēcīgāks.”

Savukārt PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis norāda, ka diemžēl daļa no negadījumos bojāgājušajiem ir līdzpilsoņi, kuri izvēlējušies labprātīgi beigt savu dzīvi par “pašnāvības ieroci” izvēloties tādu smagsvaru kā vilciens. Tādēļ ikvienam jābūt modram un jāpamana, ja tuvam cilvēkam klājas grūti un jāmēģina palīdzēt.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.