Andris Alps: “Man vienmēr šķitis, ka visi ir pārāk ieturēti un nejūtīgi, ir forši radīt kaut ko, kas sagāž akmens līdzsvaru.”
Andris Alps: “Man vienmēr šķitis, ka visi ir pārāk ieturēti un nejūtīgi, ir forši radīt kaut ko, kas sagāž akmens līdzsvaru.”
Foto: Inga Pizāne

“Uz divlitreņu siltajām zemēm”. Andra Alpa dzeja 4

Jūlija Dibovska, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Veselam
Kā tad ir pareizi ēst hurmas – ar vai bez mizas? Uztura speciālistiem ir kategoriska atbilde
Lasīt citas ziņas

Andris Alps ir jaunais dzejnieks un prozaiķis. Dzimis un audzis Rīgā, bet vasaras pavadījis laukos. Iepriekš darbojies reklāmā, digitālajās aģentūrās, kā arī strādājis dažādus citus darbus. Nopietni pievērsies rakstīšanai pirms nepilniem diviem gadiem – pēc veiksmīgas dalības Literārās akadēmijas iestājkonkursā. No bērnības atminas, ka jautājis vecākiem: “Kas sarak-stījis šo dziesmu?” Tas, ka tika nosaukts komponista vārds, viņā radīja sašutumu, jo nozīmīgākie taču ir vārdi.

– Vai tu par vienu no saviem dzejas elkiem esi izvēlējies Čārlzu Bukovski, un ko viņš tev sniedzis?

CITI ŠOBRĪD LASA

A. Alps: – Patīk tiešums, īstums un nesamākslotība. Pirms Literārās akadēmijas biju lasījis prozu, bet dzeju mazāk – lielākoties Ziedoni un, jā, Bukovski. Pēc tam nāca Viguļa “Grāmata” un Gailes “Lieldienas”. Uzrunāja Blomas “Izdzēstie attēli”, Gruntmanes “Dzērājmeitiņa”. Vispār man vienmēr šķitis, ka visi ir pārāk ieturēti un nejūtīgi, ir forši radīt kaut ko, kas sagāž akmens līdzsvaru. Īsti elku gan nav, vairāk patīk cilvēku veikumi, kas pieskaras kaut kam augstākam, patiesākam, nevis paši cilvēki.

– Tu minēji, ka bērnībā daudz uzmanības pievērsi dziesmām. Vai dalība dzejas slamā arī saistīta ar vārdu muzikalitāti?

– Vairāk tāpēc, ka man patīk konkursi, sacensības. Agrāk biju sportists, spēlēju volejbolu, vēlāk izmēģināju arī handbolu. Volejbolu uzspēlēju arī Latvijas junioru izlasē. Tāpēc, jā, sacensības moments man ir svarīgs. Tāpat ar slamu saistās reps, mūzika, kas dominēja pār manu dzīvi jaunībā. Tā bija pirms dzejas – ar platām, nošļukušām džinsām un milzīgu metālisku krustu ap kaklu.

Sporta laiki sasaucas arī ar kontrastiem, kas pavadījuši dzīvi, – sporta vasaras nometnē lasīju Šekspīru. Tēvs – ateists, māte – ļoti ticīga katole. Bērnībā gāju tautiskajās dejās, pēc tam – brīvajā cīņā, pa vidu apmeklēju zīmēšanas pulciņu, tad sēju virvēm mezglus vasaras nometnē, vēlāk – basketbols. Laikam tāpēc arī Ziedonis un Bukovskis. Pati muzikalitāte vienmēr šķitusi mazsvarīgāka. Iespējams, ka tā ir trauma no mūzikas stundām, kas pāragri pielika punktu cerībām uz mūziķa karjeru. Un visas kasetes, ko biju piepildījis ar savām dziesmām magnetofonā ar ieraksta funkciju, izdzēsu.

– Daudzi dzejnieki un rakstnieki ir darbojušies reklāmas jomā, bet vēlāk no tās visbiežāk aizgājuši. Pastāsti, kā šī pieredze palīdz vai nepalīdz tālākajai dzīvei?

Reklāma
Reklāma

– Reklāma palīdz attiekties pret tekstu kā darbu. Pārrakstīt, ja ir nepieciešamība. Izturēties kā pret mainīgu mehānismu. Atcerēties, ka galvenais ir rezultāts. Tāpat noteikti aug spēja uzņemt un sadzīvot ar kritiku. Bet to joprojām mācos. Tas ir tāds lielais dzīves uzdevums.

– Kāda izskatās dzejnieku draudzība?

– Dzejnieku draudzība ir klusuma pauzēm pildīta, bet varbūt tā ir paša vēlme pēc vienpatnības.

– Dzejnieks Dainis Deigelis izcēla tavus tekstus kā sev tuvus. Ko tu domā par Deigeļa dzeju?

– Ar Daini pirmo reizi tikāmies lasījumos vilciena vagonā Dzejas dienu ietvarā. Toreiz pavecāks kungs man gan iebilda, ka šis nav lopu vagons. Pēc tam, atgriezies Rīgā, aizgāju uz grāmatnīcu nopirkt Daiņa Deigeļa krājumu “Dievs beidz”. Kopš tā laika arī viņu lasu.

– “Latvijas Avīzes” lasītājam radīsies loģisks jautājums: vai tu kaut mazākajā mērā noraksti dzeju no savas dzīves tāpat kā Bukovskis?

– Varbūt.

Dzejas ABC

Literatūrzinātniece Jūlija Dibovska: “Grūti pateikt, no kurienes tik skaidrs fatālisms šajā dzejā, iespējams, no dziļiem pārdzīvojumiem. Varbūt ne gluži “latviešu Bukovskis”, tomēr sanāk tikpat sirsnīgi un sirdīgi vienlaikus, būtībā samazinot notiekošā amplitūdu no amerikāņu plašumiem līdz latviskai grūtsirdībai, tādai kā “retro emo” kultūrai, ko piedzīvoja šī brīža trīsdesmitgadnieku paaudze. Protams, vislabākais šeit ir ironija, kas nodrošina pārsteigumu pilnu sarunu ar autora dzeju.”

“Kultūrzīmju Grāmatplaukta” lasītājiem piedāvājam ieskatīties Andra Alpa dzejas kopā

es skaitīšu tev

dzejoļus

par kolorādo vabolēm

kas padzītas

no kartupeļu lauka

lasa ss darba sludinājumus

kad garlaikota iemigsi

izzagšu tev no maka

daini deigeli

lai aizstātu

ar paša fotogrāfiju

ja rīt sāksies karš

un būs pēdējā diena

es iemācīšos adīt

uzadīšu džemperi

ar augsto krāgu

un ziemeļbriežiem

to dāvāšu tev

uzlūgšu tevi uz balli

kur visi būs smalki

vakartērpos

bet tev būs džemperis

ar līkkāji briedi

māte atgriezās pie tēva

aiz pienākuma pret dievu

gan jau arī žēluma

es atkal gulēju blakus stenderei

kurā izaugu

un sapņos lidoju projām

ar skatu uz debesīm

kā mirušais zārkā

centos pieķerties dzīvei

kas bija tēva mēle

tā izlaizīja ēdiena paliekas

pieplakusi šķīvim kā zole

svelmē kūstošam asfaltam

pārējā laikā viņš

vaidēja vai alka nomirt

vai čurāja izlietnē

dēls tev laiks pieaugt

kauca ielas pa kurām viens klaiņoju

lai nebūtu mājās

un māte strādāja ne tikai pa dienām

bet arī naktīm

bāreņu aprūpes centrā

vienīgi vasarās es drīkstēju braukt līdzi

uz nometnēm

par vecākiem mēs tur nerunājām

jo maniem jaunajiem draugiem

tēvi bija nevīžīgi izšļakstīta sperma

bet mātes auklītes

kuras gāja pie saviem īstajiem bērniem

kad beidzās to maiņas

tur mēs spēlējām volejbolu

tad laiks

kā rezervists sēdēja malā

un malkoja ūdeni

pirms atsāka dauzīt

mūsu bērnību

vakaros gājām sēdēt uz akmeņiem

un ceļojām uz divlitreņu siltajām zemēm

tad savilktie pleci atslāba

un debesis nolaidās

ar laiku pieaugām

un laiks mūs izšķīra

kāds kļuva par pavāru

kāds par programmētāju

kāds par alkoholiķi

kāds iemācījās ielaist debesis

pa taisno vēnā

tu atkal dzīvo

brokasto

staigā sadevusies rokās

un guli ar tēva

līdzinieku

vakar viņš atzinās mīlestībā

kamēr gulēja

uz tava mīļotā

japānas paklāja apmīzies

cik reižu tā

mīlestībā

atzinās tavs tēvs?

piedzēries un apmīzies

skūpstīja mātei

kāju nagus

toreiz tu biji maza

nāci mājās un dzirdēji

aiz tēva durvīm džoniju kešu

zināji jāiet uz pirkstgaliem

jo pusizdegtajā gaismā

izdega viņa spuldzīte

un nemaz nepamanīji

kad tevī piedzima

viņa glābēja

tu sastingsti

pie spoguļa

atgriezies pie tā

atkal un atkal

kā detektīvs pie pierādījumiem

tu neesi mainījies

vienmēr tās pašas bipolārās vētras

savērpj tavus matus cilpās un mezglos

un slīkstošie pirkstu kuģi atkal ķeras

atkal ķeras atkal ķeras vārdi

kā nedisciplinēti zaldāti

tie izspraucas

no teikumu ierindām

tu esi pie jūras

tu esi to izdarījis

jūs smejaties

pirms došanās mājās

viņa vēl uzved tevi uz jumta

viss ir burvīgi

tikai saproti

ka sēdi daudz tuvāk

malai nekā viņa

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.