Arnolds Ščuckis: „Dzeja ir jānes tautās, dzejai ir jādzīvo. Un tikt līdz kaut vienam no šiem jau ir daudz.”
Arnolds Ščuckis: „Dzeja ir jānes tautās, dzejai ir jādzīvo. Un tikt līdz kaut vienam no šiem jau ir daudz.”
Foto no personiskā arhīva

“Kaut kāds čalis, kas raksta,” tā sevi raksturo Arnolds Ščuckis 0

Jūlija Dibovska, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
“Izārdīs Latviju pa vīlēm!” Soctīklotāji “izceļ saulītē” vecu premjeres ierakstu soctīklos, kas izsauc viedokļu vētru
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Lasīt citas ziņas

“Kaut kāds čalis, kas raksta,” tā sevi raksturo Arnolds Ščuckis. Rakstīt viņš esot sācis sen, sākumā tie bijuši nevainīgi domraksti, dažreiz tapuši pēdējā brīdī, jo Arnolds bija aizmirsis izlasīt skolotājas uzdotos mājas darbus.

“Vēl joprojām atceros domrakstu par Kurbadu, par kuru dabūju 9. Klasesbiedri toreiz bija pārsteigti: kā var, neizlasot grāmatu, dabūt tādu atzīmi? Es arī biju pārsteigts. Tad sapratu, ka patīk arī visādi pantiņi ar atskaņām, un bieži vien muļķojoties varēju saskribelēt veselu lapu ar vārdiem, kas smuki mijiedarbojās savā starpā. Ilgi gan nevarēju saprast, ko ar visu šo darīt, līdz brīdim, kad sāku veidot savu pierakstu kladi. Gadiem ejot, klades tika piepildītas, kaut kādi dvēsles kakti arī – vienmēr palika vieglāk izrakstoties –, tā visa bija viena liela pašterapija.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Arnolds publicēja dzeju arī „draugiem.lv” dienasgrāmatā, savukārt 29 gadu vecumā, kad viņš dzīvoja Anglijā, draugi aicināja nolasīt savus tekstus: “Tas bija 18. novembra svētku programmā, latviešu biedrībā – Straumēnos. Pirmā pieredze.”

Atgriezies Latvijā, Arnolds atrada feisbukā grupu “Dzejas Rupors”, kur septiņās dienās bija jāuzraksta septiņi dzejoļi, pretī saņemot pazīstamu autoru kritiku vai uzslavu. Dalībnieki ar šo projektu ir startējuši arī “Dzejas dienās” un veidojuši arī atsevišķus ruporiešu pasākumus. Arnolds piedalījies arī Latvijas rakstnieku savienības rīkotajā konkursā ”Matris Lingua”, veiksmīgi ticis finālā, kur bija iespēja nedēļu piedalīties semināros un saņemt recenziju par saviem dzejoļiem. Šogad absolvējis RS “Literāro akadēmiju”.

– Vai dzeja joprojām ir pašterapija?

A. Ščuckis: – Jā, tagad tā ir gan pašterapija, gan pašapmierināšanās.

– Kā tu domā – vai tavi teksti vairāk dod tev vai tiem, kas to izlasa?

– Protams, pirmā artava vienmēr nāk pašam sev. Dodot citiem, sanāk papildināt savu garīgās krātuves kontu. Šī ir tāda abpusēja enerģijas apmaiņa.

– Kuru dzejnieku tu nodēvētu par savu dvēseles radinieku un kāpēc?

– Man nebūs viens konkrēts dzejnieks, no kā iedvesmojos. Tie būs mani tuvākie cilvēki – bērni, mīļotā sieviete un mani dzejdraugi – un tad pārējais – mūzika, fantasy stila grāmats, melnais hiphops, psihodēlija – tāds mistiskais kokteilis. Bet dzeju lasu daudz, no klasikas līdz absurdam.

– Kas tev pašam šķiet iederīgāks dzejai – publiskas nolasīšanas rituāls vai klusa publikācija, ko katrs pie sevis var nolasīt?

– Kluss publisks rituāls. Dzeja ir jānes tautās, dzejai ir jādzīvo. Un tikt līdz kaut vienam no šiem jau ir daudz. Ir forši, kad dzirdi autoru dzīvajā, pēc tā dzejolis vienmēr lasot skanēs autora balsī, tas kļūst par skanošu pieminekli katra prātā.

– Kā tu skolā tiki galā ar Kurbadu, nelasot grāmatu? Pasaka, protams, ir diezgan pilna ar visu ko, bet vai tev bija priekšstats par “tautas varoni” vai to, ka viņš ir kā lelle nebeidzama sižeta rokās?

Reklāma
Reklāma

– Atceros, ka teksts bija garš, es starpbrīdī mēģināju izlasīt vismaz kaut ko, bet satraukums bija pārāk liels, lai atcerētos, un domraksts bija balstīts uz konkrētiem jautājumiem, veidojot stāstu. Stress, svīšana, uztraukums, bet vienā brīdī sapratu, ka nav jau kur likties, ļāvos pašplūsmai. Un tad pārņēma tāds miers, izlasīju jautājumu, un aiziet, domas saplūda ar roku kustībām un smuki salika trūkstošo mozaīku pa vietām. Man nebija nekāda priekštata, jo bieži vien biju izklaidīgs un stundās lidinājos pa gaisu (tagad vēl arī).

DZEJAS ABC

JŪLIJA DIBOVSKA, literatūrkritiķe: „Hiphopa tekstu un dzejas savienošanās nav vairs retums. To pamatā ir izteiksmes straujums, atstājot lirisko “es” absolūtā centrā – asociāciju plūsmā, brīvā tēlu apšaudē, valoda tiek locīta tā, it kā noteikti vārdi būtu pamanīti pirmo reizi, tajā pašā laikā – tie tiek atklāti, zinot un piemērojoties kultūrzīmēm. Nebaidīšanās no eksistenciālām tēmām, spilgtas emblēmas, kas piesaista lasītāja aci, bet patiesībā nomaskē dziļu pārdzīvojumu. Šķiet, ka Arnolda Ščucka dzejā šai garajai definīcijai ir ievēlēta zināma šķautne.”

“Kultūrzīmju Grāmatplaukta” lasītājiem piedāvājam ieskatīties Arnolda Ščucka dzejas kopā “Kima fabulas”.

es nevaru pārvarēt

Alises sindromu

ielienu atvilktnē

lai nemeklē

plīša truši

kuri bērnībā

manās rokās

plīsa pušu

pa vīlēm

pa vēnām

kā dzīves posmi

kad pietrūka diegi

es aizņēmos jostu

norāvu pogas

lai piešūtu acis

nemanot gaismā

kļuvu akls

atverot atvilktni

priekšā kapracis

sašķaidīts modinātājs

esmu aptracis

apracis apzināti

zem velēnām gadus

cēlies no jauna

lai pierunātu badu

labrīt

no rakstāmgalda malas

pie Raiņa priedēm

tad

pienāca laiks kad

metamie kauliņi

izvēlējās būt krāsaini

noriets bez cipariem

izplūda straumē

kurā griezās zemeslode

līdz pirksts to apstādināja

tāds zaļš klusums

spēja dziedēt galotnes

tāds pēkšņs tukšums

aiz bagātas valodas

vairs

nespēja

pārliecināt pat baložus

da lai lamā mani Dalailama

esmu kluss kā

Ziemeļkorejas zālājs

kas noklāts uz 38. paralēles

mani virza zilās liesmas degsme

un brīžiem neciešami spītīgs raksturs

man zvīņas uz plakstiņiem

un miegā es mēdzu būt šamanis

kāda attēla nostūrī

sen aizmirstai kaķu civilizācijai

es mēdzu vēnās sadurt kokteiļu salmiņus

un sūkt savas asinis

vēl siltas ar burbulīšiem

kas ar nedzirdamu plaukšķi pārsprāgst mutē

bet sniegs ko ķer uz mēles

ir manas izkliegtās lūgšanas

es pagatavošu

kodolsēņu mērci

pēc kuras visi paliks dzīvi

šņak šņak

noliektas galviņas tiek nogrieztas

virtuvē ieplūst mīlīga radiācija

kā kaķis ieritinās klēpī

tu būsi sāta pilns

uz sārta

ar rezerves dakšiņu

līdz

caur sīpām sajutīsi

sīpolus kas liek raudāt bez iedvesmas

liķieris kā sveķi pielīp pie lūpām

un vismaz uz mirkli

tu iejūties priedes mizā

tavs micēlijs ir bagātināts

šņak šņak

galviņas krīt

šie kareivji tiks reinkarnēti

vien ziņu dienesti

izvēlēsies par to nerakstīt

piens iekrāsojas zils

kad raudi

cigarešu dūmi saķep matos

kā niknas lapseņu košļenes

Phenjanas bohēma 9. stāva logā

līdz pirmajam vēl jāripo

kā monētai

atsitoties

palecoties

līdz nokrīt guļus

tevi neviens nepacels

neieliks makā vai kabatā

uz tavām roku vēnām vētras

sēžu pretējā logā

baudu piparmētras

ja rētām būtu cena

es iekodētu svītru kodu

un plastikāta maisiņā

izdāvātu kam trūkst

mēs svinētu sāpes reivā

es būtu kails

tu kleitā

melnbaltā

ar vasaras reibumiem

uz skābeņu lūpām

sulojas rasas molekulēni

mēmas

tirpas turpina

pirkstgaliem pieteikt karu

pēdām pielipušas pļavas

pavada līdz nokrīt peļķēs

tur izdīgst

plēsīgi asni

raujot asfaltu uz pusēm

tevī nogalina pēdējo cilvēku

pēdējo ģints pārstāvi

slīcinot garozu pilnā bļodā

līdz rīklē piens

sajauksies Peļevina putrā

kas žļurkst tā ka mēle sistos pret sliedēm

horizontālas trepes

aizved uz zonu

kur apmāti stalkeri dejo mušmiru apmetņos

dalot vienu istabu ar nogalināto brāli

rakstnieki

aptrakuši pēc gaismas rij spuldzes

atvemjot lauskas

bet melns suns

tos pavada no sūnām līdz trakonamam

šeit cieti spilveni

bet tu atrodi kādu savējo

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.