Ja trīs mēnešus pēc kārtas ūdens patēriņa starpība pārsniedz 20%, tad pēc dzīvokļu īpašnieku pieprasījuma apsaimniekotājam divu mēnešu laikā jānoskaidro, kāpēc tā radusies. Bet “Rīgas namu pārvaldnieks” to nespēj izdarīt.
Ja trīs mēnešus pēc kārtas ūdens patēriņa starpība pārsniedz 20%, tad pēc dzīvokļu īpašnieku pieprasījuma apsaimniekotājam divu mēnešu laikā jānoskaidro, kāpēc tā radusies. Bet “Rīgas namu pārvaldnieks” to nespēj izdarīt.
Foto – Shutterstock

Ūdens zudumu cēloni neatrod 18

Rīgas daudzstāvu dzīvojamos namos iedzīvotāji katru mēnesi maksā par simtiem kubikmetru ūdens, kuru patiesībā nepatērē un kuru rada starpība starp ēkas ievadā un dzīvokļos uzstādītajiem ūdens patēriņa skaitītājiem.

Reklāma
Reklāma
“Izārdīs Latviju pa vīlēm!” Soctīklotāji “izceļ saulītē” vecu premjeres ierakstu soctīklos, kas izsauc viedokļu vētru
7 lietas, kas notiek ar ķermeni, ja rītu sāc ar kafijas tasi tukšā dūšā
TV24
Laiks uzzināt atbildi uz šo visiem interesējošo jautājumu! Cik vidēji pelna “Bolt Food” kurjers? 8
Lasīt citas ziņas

“LA” jau rakstīju par Paula Lejiņa ielas 6. daudzstāvu dzīvojamo namu, kurā šī starpība, pēc iedzīvotāju saņemtajiem rēķiniem spriežot, jau kopš pagājušā gada vasaras svārstās no 250 līdz 550 kubikmetriem mēnesī. Namā dzīvojošajai pensionārei Leontīnei Eitviņai rēķinā par šī gada jūniju nama apsaimniekotājs – pašvaldības uzņēmums “Rīgas namu pārvaldnieks” – lika samaksāt nama kopējā ūdens patēriņa starpību – 388 kubikmetrus, ar kuriem pietiek, lai divreiz piepildītu peldbaseinu Ķīpsalā. Eitviņas kundze nebija laikus nomainījusi dzīvoklī ūdens skaitītājus, kas formāli bija likumīgs iemesls, lai šo starpību liktu samaksāt viņai vienai pašai.

Pārbaudes rezultātus neatklāj

Pēc publikācijas nama apsaimniekotājs – “Rīgas namu pārvaldnieks” – solīja, ka līdz novembrim pārbaudīšot visos 160 šī nama dzīvokļos uzstādītos ūdens patēriņa skaitītājus. Tad arī būšot skaidrs, kāpēc namā rodas tik liela starpība, par ko jāmaksā iedzīvotājiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kad “Rīgas namu pārvaldniekam” vaicāju, ko atklājuši pārbaudē, man atbildēja, ka trešajām personām, kurām piederu arī es, neko neatklāšot. Paula Lejiņa ielas nama iedzīvotāju vecākā Ludmila Zaharkina man atklāj, ka “Rīgas namu pārvaldnieka” iecirknī “Zemgale” viņai atbildēts, ka pārbaudes rezultātu vēl neesot, kaut arī kopš skaitītāju pārbaudes jau pagājis mēnesis.

Ko apsaimniekotājs izdarījis?

Protams, paliek neatbildēts arī pats galvenais jautājums. Vai kopš pagājušā gada vasaras, tātad pusotra gada laikā, “Rīgas namu pārvaldnieks” ir kaut ko izdarījis, lai novērstu šo milzīgo starpību?

Aplūkojot nama iedzīvotājiem nosūtītos ūdens patēriņa rēķinus par pēdējiem trim mēnešiem, redzams, ka septembrī šī starpība bijusi 283,9 kubikmetri, oktobrī 290,9 kubikmetri, bet novembrī 352,3 kubikmetri. Tātad tā ir vēl lielāka nekā šī gada vasarā vai pirms pusotra gada. Tātad šajā laikā apsaimniekotājs būtībā nav izdarījis neko.

No neoficiāliem avotiem noskaidroju, ka skaitītāju pārbaude Paula Lejiņa nama dzīvokļos nav atklājusi ne lielas ūdens noplūdes, ne kaut ko tādu, kas katru mēnesi varētu radīt šos ūdens kubikmetru simtus.

Diemžēl šis nav vienīgais dzīvojamais nams, kura iedzīvotāji ik mēnesi spiesti maksāt par nepatērētu ūdeni. Tas pats notiek, piemēram, Zemes ielas 13. namā, kur šogad iedzīvotāju rēķinos šī starpība svārstījusies no 230 līdz 236 kubikmetriem mēnesī, ievērojami pārsniedzot Ministru kabineta noteikumos noteikto 20% starpību, kas tādējādi liktu namu apsaimniekotājiem rīkoties, lai to novērstu.

Kā zināms, Ministru kabineta noteikumi par to, kā dzīvokļu īpašnieki norēķinās par komunālajiem pakalpojumiem, paredz: ja trīs mēnešus pēc kārtas ūdens patēriņa starpība pārsniedz 20%, tad pēc dzīvokļu īpašnieku pieprasījuma apsaimniekotājs divu mēnešu laikā noskaidro, kāpēc tā radusies. Zemes ielas namā no 2015. gada jūlija līdz 2016. gada martam tā bijusi graujoša – 40 līdz 60%.

Reklāma
Reklāma

Katru dienu jāmazgājas vannā

Nama iedzīvotāja Veronika Sprūdže stāsta, ka pēc dzīvoklī uzstādītajiem skaitītājiem ūdens patēriņš mēnesī viņai nepārsniedz kubikmetru. “Bet ik mēnesi man pieraksta 3 līdz 5 kubikmetrus. Tādu ūdens daudzumu neesmu patērējusi un, vienai dzīvojot, pat nespēju patērēt. Tad man katru dienu būtu jāmazgājas vannā. Bet esmu spiesta par to maksāt,” saka viņa.

Uz Sprūdžes kundzes šī gada pavasarī rakstīto pieprasījumu noskaidrot šīs starpības cēloni “Rīgas namu pārvaldnieka” valdes priekšsēdētājs Ivo Lecis viņai atbildējis, ka to neesot izdevies izdarīt. Nama koplietošanas ūdens apgādes sistēmā nekādas noplūdes neesot.

Vai vainīgi tikai iedzīvotāji?

Kā Ivo Lecis skaidro, starpības cēloņi mēdzot būt dzīvokļos uzstādīto ūdens skaitītāju rādījumu kļūdaina nolasīšana, rādījumu nesniegšana noteiktajā laikā, bojātu skaitītāju lietošana vai rādījumu sagrozīšana, izmantojot magnētiskas vai elektromagnētiskas ierīces.

Vārdu sakot, vainīgi paši nama iedzīvotāji, tāpēc lai tik maksā. Jā, var pieļaut, ka kāds kaut ko arī nokavē vai sagroza. Tomēr jāšaubās, vai tas ir iemesls tik milzīgiem zudumiem.

Paula Lejiņa ielas nama iedzīvotāju vecākā Ludmila Zaharkina pieļauj, ka starpības cēloņi varot būt arī tie, kurus minējis “Rīgas namu pārvaldnieka” valdes priekšsēdētājs. Bet noķert pie rokas katru nokavētāju vai skaitītāja sagrozītāju viņa nevarot. Nama iedzīvotāji kopsapulcē esot nolēmuši, ka nama ievadā uzstādītā skaitītāja rādījumus turpmāk nolasīs viņu cilvēks, kuriem iedzīvotāji uzticas vairāk. Bet vai ar to vien būšot līdzēts, īstas pārliecības nevienam nav.

Vai ūdens zudumos vienmēr vainojami tikai iedzīvotāji? Diemžēl tāda pati bezrūpība valda arī uzņēmumos “Rīgas namu pārvaldnieks” un “Rīgas ūdens”. Ūdens apgādes sakārtošanas un milzīgo zudumu novēršanu aizstāj ar zudumu un parādu uzskaiti un jaunu rēķinu izrakstīšanu iedzīvotājiem.

Jaunus izdevumus nevar atļauties

“Rīgas namu pārvaldnieka” pārstāve Santa Vaļuma gan vēsta, ka Paula Lejiņa ielas un arī Zemes ielas nama iedzīvotājiem septembrī piedāvāts uzstādīt viņu dzīvokļos attālināti nolasāmus ūdens patēriņa skaitītājus. Tas ļautu apsaimniekotājam laikus un skaidri zināt, kāds ir ūdens patēriņš katrā dzīvoklī. Bet abu namu iedzīvotāji ar balsu vairākumu no šī piedāvājuma atteikušies. Zemes ielas nama iedzīvotājiem piedāvāts arī nomainīt pilnīgi visas ūdens apgādes sistēmas caurules.

Paula Lejiņa ielas nama iedzīvotāju vecākā Ludmila Zaharkina stāsta, ka par viņas dzīvoklī uzstādīto četru skaitītāju nomaiņu būtu jāmaksā 150 līdz 200 eiro. Savukārt visu ūdens apgādes sistēmas cauruļu nomaiņa jau prasītu tūkstošus. “Nama iedzīvotāji, kuru vidū ir daudz pensionāru ar maziem ienākumiem, tādus papildu izdevumus nevar atļauties. Daudzi jau tā nespēj samaksāt par siltumu un citiem komunālajiem pakalpojumiem. Tāpēc arī bija šis atteikums,” skaidro viņa.

Iedzīvotāju saņemtajos rēķinos redzams, ka abos pieminētajos namos kopējie parādi jau pašlaik sasniedz vairākus desmitus tūkstošus eiro. Tikmēr ūdens skaitītājiem uzgriežot nepatērētā ūdens kubikmetru simtus, slīcina viņus vēl lielākos parādos.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.