TV kanālu sezonālās vibrācijas. Anda Rožukalne vērtē sezonas jaunumus 0
Vai gadskārtējās augusta jaunās TV kanālu sezonas atklāšanas ballītes un portālu izklaižu ziņas ir vien TV kompāniju mārketinga izaicinājums vai sola nozīmīgus ieguvumus arī televīzijas skatītājiem? Īsā atbilde uz šo jautājumu ir mierinoša: dzīve turpināsies paredzami, pārsvarā gaidāmi jau pazīstamie formāti.
Vārdi “jaunā TV sezona” man vienmēr šķituši dīvaini, jo pogas nav izslēgtas, tīmekļa arhīvi darbojas, programmās arī vasarā ir kas vairāk nekā tikai atkārtojumi. “Netflix”, “LMT Straumes” un daudzu citu nepārtraukti augošo iespēju laikā paziņojumi par “sezonu” atgādina televīziju darba ballīšu nosaukumus.
Bet, iespējams, arī tā var pievērst uzmanību faktam, ka TV kanāli sagatavojuši ko jaunu un darbinieki atgriezušies no atvaļinājumiem. Vērtējot priecīgos paziņojumus, ka klāt jaunā TV sezona, šoreiz izmantoju vienu kritēriju – kas ir patiešām jauns?
Meklēt ko nezināmu
Lielu jaunumu nav daudz. Kultūras informācijas iespējas LTV1 paplašinās jaunais raidījums “Kultūrdeva” ar trīs vadītājiem: Mārtiņu Ķibildu, Kristīni Komarovsku, Aleksi Vilciņu. Pašreklāmā tiek solīts tas, ko vēlas gan sevi cienoši raidījumu veidotāji, gan pašapzinīgi skatītāji: iedziļināšanās un vieglums.
Jaunā raidījuma ideja pievilcīga ar tajā ielikto pārliecību, ka katram cilvēkam jābūt pieejamam kādam kultūras informācijas, ideju un kultūras notikumu apjomam, kas tam ļauj sekot jaunumiem, tos saprast un nebūt kultūras izpratnē atpalikušam.
Līdzīgi kā savulaik “100 g kultūras projekts” arī vārds “deva” var raisīt asociāciju ar postošām atkarībām. Ja arī kādam tā var likties, kultūras iepazīšanas, baudīšanas atkarība var būt labākais, kas var ar jums notikt.
Bet raidījuma nosaukumu var saprast arī kā modernā jēdziena “informatīvā higiēna” izpratnes variāciju – ir kaut kas tev jāzina, jāizdara, lai tu varētu pilnvērtīgi dzīvot.
Tā ir svarīga vēsts, jo kvalitatīvi seriāli ir nozīmīgs mūsdienu kultūras fenomens. Tie ir katras valsts producentu, scenāristu, aktieru pašapziņas jautājums, kā arī, būsim godīgi, mediju formātiem atvēlēto finanšu prioritāšu problēma.
LTV1 rādīs studijas “Forma” veidoto miniseriālu “Vecā dārza noslēpums”, kura apraksts vēsta, ka tas galvenokārt adresēts ģimenēm ar bērniem. Otru seriālu “Markuss”, kopražojumu ar Ukrainas kolēģiem, sola kanāla “STV Pirmā!” pārstāvji. Jāseko līdzi!
Pārējie jaunumi ir nedaudz no “iebraukto sliežu” vai TV gadījumā – “pierasto pults pogu” – grupas. Variācijas par realitātes šovu iespējām jaunos formātos piedāvās “STV Pirmā!”.
“STV Pirmā!” veidos formātu “Slavenības. Bez filtra”, atkārtojot to ASV šovu tradīcijas, kas ļauj TV skatītājiem justies labāk tikai tāpēc, ka viņi ar kameru palīdzību var ieskatīties it kā slavenību “parastajā” un “īstajā” dzīvē.
Savukārt LTV jaunais pavāru raidījums “Divi šefi” iet citu ceļu. Formāta veidotāju no satura darbnīcas “Tapt” meklējumi ēšanas kultūras jomā veltīti, lai apvienotu divas aktuālas tendences – ielu ēdienu popularitāti un jaunuzņēmumu bumu. Raidījumā būs ēdiens, bet zināmo slavenību vietā iepazīsim cilvēkus, kas veido “start-up” firmas.
Priecāties par investīcijām?
Liela daļa jauno un esošo televīzijas formātu atspoguļo raidījumu sponsoru vai citu veidu atbalstītāju iespējas un struktūru. Tā ir komercmediju realitāte – raidījumi top tāpēc, ka tiem ir sponsors.
“RīgaTV24” pierastās variācijas par dažādu viesu sarunu tēmu paplašinās, veidojot raidījumu “Ceļā uz pārliecību”. Tajā dažādi cilvēki atklāti runās par saviem trūkumiem un pieredzi kompleksu pārvarēšanā.
Šis un LNT jauno finanšu jautājumiem veltītais raidījums “Naudas pavēlnieks” tapis sadarbībā ar konkrētiem sponsoriem. Līdzīgu iespēju domāt par mājas iekārtojumu LNT piedāvā ietekmīgs starptautisks mājokļa preču un mēbeļu tirdzniecības uzņēmums ar zīmolu zili dzeltenā krāsā.
Nešaubos, ka raidījumos būs labi padomi pašapziņas un veselības jomā, vērtīgas idejas naudas pārvaldīšanā un jaukas sarunas par mājokļu dizainu. Šādi formāti ir nepieciešami, bet to kvalitāti var noteikt pēc tā, vai raidījuma veidotāji un vadītāji ir spējuši atrast līdzsvaru starp skatītāju interesēm un sponsora vēlmēm, nepadarot jauno projektu par naudas devējam adresētas garas pateicības un iztapšanas raidlaiku.
Gaidīt jau pazīstamo
Daļa no labas un stabilas dzīves ir kaut kā jau zināma un laba gaidīšana. TV gadījumā tā ir meistarība iegūt pastāvīgus skatītājus un likt viņiem ilgoties pēc kārtējā raidījuma. Piemēram, šobrīd varam savu uzmanību koncentrēt uz seriāla “Jaunais pāvests” vai cita globāli populāra formāta gaidīšanu.
Ar asprātīgiem tekstiem un oriģinālām idejām “RīgaTV24” atgriežas sabiedriski politisko notikumu un domu raidījums “Vēlais ar Streipu”. Vienkāršu izklaidi un portālu baumu sleju saturu nodrošinās TV3 šovs “Saimnieks meklē sievu”.
Tie palīdz vērtēt mums piedāvātā vizuālā satura kvalitāti ne tikai pēc iegūtās vai gaidāmās popularitātes, bet atpazīt citus kvalitātes kritērijus.
Sabiedrisko mediju tīmekļa portāla LSM sadaļas “Bērnistaba” attīstība liecina, ka sabiedriskie mediji līdzīgi kā citās valstīs varētu kļūt paši nozīmīgākie jaunu skatītāju izpratnes par mediju lomu veidošanā.
Praktiskie un radošie darbiņi, ko bērni var veikt portālā, svarīgā informācija par dažādiem jautājumiem, spēles, filmas, nodarbojas to, ko sauc par medijpratību. Atšķirībā no šī termina skanējuma, LSM to spēj izdarīt aizraujoši, bez garlaicīguma un obligātuma stindzinošās pieskaņas.
Otrs svarīgs jaunums, kas, iespējams, nav pamanīts, – augstvērtīgā filmu programma, ko piedāvā LTV1 vasarā. Es ceru, ka tas nebeigsies, jo labu filmu regulāra rādīšana un skaidrošana ir labs veids, kā veidot Latvijā kinofestivālu un vispār laba kino auditoriju.
Par kinofestivāliem un vērtīgu saturu jāslavē arī “LMT Straume”. Vietnes programmā ir plašums un raibums, bet kvalitāte dažādos žanros, ar to domājot ieguvumu, izaugsmi, izglītošanos skatītajiem, nav nezināms svešvārds “Straumes” producentiem un programmas veidotājiem.