Publicitātes foto

Tuvojas sezonālā riepu maiņa: kā izvēlēties labas ziemas riepas? 2

Lai gan likumdošana paredz, ka ziemas riepas ir obligātas no 1. decembra, jau oktobrī autovadītāji plāno veikt iksezonas riepu maiņu.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Laikapstākļi rudenī ir ļoti mainīgi un mānīgi – slapjš un kritušām lapām klāts ceļš var būt ļoti slidens un bīstams, tāpat arī naktīs gaisa temperatūra var noslīdēt zem nulles. Tāpēc drošāk ir ziemas riepas uzlikt savlaicīgi, lai uz ceļa negadītos nepatīkamas un bīstamas situācijas.

Īsumā par ziemas riepu lietošanu:

  • ziemas riepas ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam;
  • minimālais pieļaujamais protektora dziļums ziemas riepām ir 4 mm;
  • ziemas riepas ar radzēm atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam;
  • rekomendē neizmantot riepas, kas vecākas par 5–6 gadiem;
  • uz vienas ass jābūt viena ražotāja riepām ar identisku protektora zīmējumu;
  • automašīnai vienlaikus nedrīkst būt radžotas un neradžotas riepas;
  • vissezonas riepas atļauts lietot visu gadu.
CITI ŠOBRĪD LASA

Kādas ziemas riepas izvēlēties – to veidi un priekšrocības
Galvenie faktori, kas jāizvērtē un jāņem vērā, izvēloties ziema riepas savam auto, ir braukšanas apstākļi, kuros visbiežāk riepas tiks izmantotas. Latvijā ceļu apstākļi var ievērojami atšķirties lauku reģionos un pilsētu apvidos – no grūti izbraucamiem zemes ceļiem līdz labi tīrītiem asfaltētiem ceļiem.

Ziemas riepas ar radzēm ir piemērota izvēle tiem autovadītājiem, kuriem ikdienā jāpārvietojas par grūti izbraucamiem, reljefainiem un ne vienmēr labi iztīrītiem ceļiem. Visbiežāk tie ir lauku apvidi. Radzes, kas iestrādātas riepās, nodrošina papildu saķeri ar ceļu un palīdz izbraukt pat tādās vietās, kur citas riepas netiktu galā. Tomēr jāņem vērā, ka radžotas riepas uz tīra asfalta seguma būs diezgan skaļas un ar zemāku braukšanas komfortu. Tāpat, ja bieži braucat ārpus Latvijas, jāatceras, ka daudzās Eiropas valstīs ir ieviesti dažādi ierobežojumi attiecībā uz radžotu riepu izmantošanu.

Skandināvijas tipa jeb mīkstā sastāva ziemas riepas nodrošina ļoti labu veiktspēju uz sniegota un apledojuša ceļa seguma. Tās ir uzticamas grūtos ziemas braukšanas apstākļos, garantēs tajos labu vadāmību un saķeri ar segumu, ko nodrošina mīkstais gumijas sastāvs. Šādām riepām ir augsts komforta un zems trokšņa līmenis. Joprojām Skandināvijas tipa ziemas riepas ir populārākā izvēle Latvijas autovadītāju vidū.

Eiropas tipa jeb cietā gumijas sastāva ziemas riepas ir ļoti labi piemērotas maigākas ziemas apstākļiem, kad ceļa segums biežāk ir sauss, slapjš vai ar slapju sniegu. Šādas riepas ir piemērota izvēle labi uzturētiem ceļiem pilsētās un to tuvumā, kā arī labi tīrītiem galvenajiem ceļiem. Lielāka braukšanas ātruma gadījumā šīs riepas ir stabilākas un ar labāku manevrētspēju. Kopš arī Latvijā ziemas kļuvušas arvien īsākas, siltākas un nokrišņiem nabadzīgākas, šīs riepas iegūst lielāku popularitāti autovadītāju vidū.

Kam pievērst uzmanību, ja lietosiet esošās ziemas riepas

Ja gaidāmajā ziemas sezonā izmantosiet ziemas riepas, kuras lietojāt iepriekšējā un varbūt arī aizpagājušā gadā, pirms montāžas tās ir jāpārbauda un jāpārliecinās, ka atbilst drošas braukšanas kritērijiem. Ja ir kādas šaubas par riepu stāvokli, labāk tās nelietot, bet iegādāties jaunas. Kā pārbaudīt ziemas riepas pirms sezonas?

Reklāma
Reklāma

Protektora dziļums. Ziemas riepām minimālais pieļaujamais protektora dziļums ir 4 mm. Tomēr jāatceras, ka tā jau ir pēdējā robeža. Ar tādu sākt sezonu nebūs prātīgi, arī 5 mm protektors var nebūt tik drošs, kā jums varbūt šķiet. Ja protektors ir stabili dziļāks par minimālo normu, tad, izvērtējot arī citus faktorus, riepas varbūt drošas un uzticamas arī šai sezonai.

Gumijas stāvoklis. Jānovērtē, vai riepu gumija nav palikusi cieta un saplaisājusi, vai nav acīmredzamu defektu. Tāpat jānovērtē riepu nodilums un tā vienmērīgums. Riepām nevajadzētu būt vairāk nodilušām vienā zonā vai malā. Tas liecina, ka kaut kas nav bijis kārtībā ar auto balstiekārtu, riepu savirzi vai spiedienu. Riepas ar nevienmērīgu nodilumu nav drošas, tās maina auto vadāmību un spēju efektīvi rīkoties dažādās situācijās.

Ražošanas gads. Ja ziemas riepas, kuras plānojat izmantot, jūsu īpašumā ir jau ilgāku laiku, jāpārliecinās par to vecumu. Ideālā gadījumā riepas, kas vecākas par 5–6 gadiem, vairs nevajadzētu izmantot. Bet 10 gadi jau ir pēdējā kritiskā robeža, kad arī nelietotas riepas ar pieļaujamu protektora dziļumu ir novecojušas. Riepu ražošanas laiku var nolasīt no četriem cipariem, kas atrodami uz katras riepas. Piemēram, 2018 – tā ir 2018. gada 20. nedēļa.

Ja kāds no šiem riepu kvalitātes faktoriem nav apmierinošs, tās nevar izmantot ceļu satiksmē, jo tas apdraud gan pašu autovadītāju, gan citus satiksmes dalībniekus. Ja zināt, ka vecās ziemas riepas vairs nav ar labu veiktspēju, rekomendējam iegādāties jaunas ziemas riepas laikus. Kvalitatīvas populārāko zīmolu riepas par izdevīgām cenām atradīsiet interneta veikalā riepugaraza.lv vai kādā no “Riepu Garāžas” servisiem visā Rīgā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.