Turpmāk cenas precēm un pakalpojumiem jānorāda gan latos, gan eiro 0
No šodienas līdz 2014. gada 30. jūnijam visām produktu un pakalpojumu cenām Latvijā ir jābūt norādītām latos un eiro.
Bet ļoti daudzi uzņēmēji uz cenu zīmēm un pavadzīmēs, kā arī pirkumu čekos produktu vērtību, izteiktu eiro un latos, sāka uzrādīt jau agrāk. “Mēs šādi rīkojamies tāpēc, ka nevēlamies nervozitāti un steigu. Pircējs pie lielām izmaiņām, šajā gadījumā pie jaunā maksāšanas līdzekļa, ir jāpieradina pakāpeniski. Patlaban viņš var cenu salīdzināt latos un eiro,” teic a/s “Smiltenes piens” vadītāja Gita Mūrniece. No rītdienas paralēlā cenu uzrādīšana saskaņā ar eiro ieviešanas likumu ir obligāta visiem uzņēmējiem.
Aicina uz iecietību
Valsts, aicinot uzņēmējus uz cenu necelšanu saistībā ar eiro ieviešanu, īstenojusi vairākus pasākumus. Iniciatīvu “Godīgs eiro ieviesējs” patlaban atbalsta aptuveni 800 uzņēmumu 6000 tirdzniecības vietās. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš vakar uzsvēra – iepriekš nosauktie skaitļi nenozīmē, ka citi uzņēmēji ir negodīgi. “Uzņēmēji, kas ar valsti parakstījuši memorandu par cenas konvertēšanu eiro pēc oficiālā kursa viens pret 0,702804, ir piekrituši riskam – pakļaut sevi papildu pārbaudēm,” tā J. Endziņš.
No šodienas Ekonomikas ministrijas (EM) uzraudzībā esošās iestādes veiks vairāk nekā 30 000 pārbaudes, kurās salīdzinās, cik korekti cena ir uzrādīta abās valūtās.
EM parlamentārais sekretārs Vilnis Ķirsis vakar solīja – valsts sākotnēji būs iecietīga pret uzņēmēju kļūdām pārrēķinos. Viņš arī aicināja pircējus būt tādiem un vispirms informēt par kļūdām uzņēmējus un aicināt viņus tās labot.
Bet cik godīgi ir pircēji un sabiedrība? Latvijas Universitātes profesora Ivara Austera septembrī veiktais pētījums rāda – Latvijā ir pārāk liela starpība starp cilvēkiem, kas sevi, ģimenes locekļus un draugus uzskata par godīgiem, un to cilvēku grupu, kas uzskata, ka dzīvo godīgā valstī. Tātad plaisa starp pašvērtējumu un viedokli par apkārtējiem cilvēkiem ir ļoti liela. Sevi un ģimenes locekļus, draugus par godīgiem uzskata 96% aptaujas dalībnieku, tomēr vien 20% no viņiem uzskata, ka dzīvo godīgā valstī un 43% – ka sabiedrība ir godīga. Uzņēmējus par godīgiem uzskata 31% aptaujas dalībnieku. Visvairāk valsti un sabiedrību par negodīgu uzskata cilvēki ar maziem naudas ienākumiem un nelatvieši. “Var secināt, ka apkārtējo godīgumu mēs novērtējam nepelnīti zemu, savukārt paši par savu godīgumu nereti esam augstākās domās, nekā pienāktos,” saka I. Austers.
Var maksāt, cik vēlas
Septiņi Latvijas uzņēmēji saistībā ar eiro ieviešanu šodien piedalīsies “Godīguma dienā” un īstenos akciju “Maksā, cik vēlies!”. “Godīguma dienā” ikviens cilvēks var doties uz akcijā iesaistītajiem uzņēmumiem un noteikt paši preču un pakalpojumu cenas. Ar šo akciju iecerēts apliecināt, ka godīgam tirgotājam eiro ieviešana nav iemesls, lai celtu cenas, un tirgū vienmēr darbojas princips, ka pieprasījums nosaka piedāvājumu jeb gala cenu tāpat nosaka pircējs. Akcijā “Maksā, cik vēlies!” nepiedalās īpaši daudz uzņēmumu, visdrosmīgākie ir: sabiedriskās ēdināšanas uzņēmums “EcoCatering”, autostāvvietu pakalpojumu sniedzējs “EuroPark”, apģērbu tīrītava “Tvaikonis”, Saules muzejs, paklāju austuve “Lude”, “RigaBrain” un “IT Observer”.
Kāpēc uzņēmēji piedalās “Godīguma dienā”? Ēdināšanas uzņēmums SIA “EcoCatering” saviem apmeklētājiem piedāvā ēdienus, kas gatavoti galvenokārt no Latvijā audzētiem ekoloģiskajiem lauksaimniecības produktiem. “Es dzīvē paļaujos uz lietām, kādas tās ir. Uzticos saviem klientiem, tāpēc man nav bail ļaut viņiem noteikt savu cenu. Redzēšu, kā cilvēki novērtē manu darbu. Viena diena arī daudz neko nemaina,” stāsta uzņēmuma īpašnieks un šefpavārs Rihards Frīdenbergs-Kalniņš.
“Pirmajā oktobrī nepiemērosim soda naudu, lai gan kontroles dienests darbosies un iegūtos rezultātus apkoposim. Tiem, kas vispār nemaksās, rādīsim informatīvo lapiņu par šo pasākumu,” tā “EuroPark Latvia” valdes loceklis Mārtiņš Meisītis.
“Piedalīšanos “Godīguma dienā” mūsu uzņēmums, kas ražo “premium” klases produktu – dizaina paklājus –, uztver kā nopietnu mārketinga pētījumu. Kā salīdzinoši jaunam un uz eksportu orientētam uzņēmumam domāšana eiro kategorijās mums ir teju asinīs, tāpēc pāreja uz eiro īpaši neapgrūtina. Drīzāk satrauc psiholoģisks nosacījums, jo Latvijas pircējam cena, izteikta eiro, aizvien šķitīs lielāka pat tad, ja tā pārrēķināta godīgi,” piedalīšanos “Godīguma dienā” komentē aušanas darbnīcas “Lude” īpašniece Zane Bojāre. Piebildīšu, ka “Lude” saviem produktiem šodien noteiks minimālo cenu, kurā iekļauta vien maksa par darbu cilvēkiem, kas darbojas mājās.
Ekonomistu prognozes un aprēķini no vienotās valūtas ieviešanas sola cenas kāpumu, ne lielāku kā 0,2 – 0,3%. Jāņem arī vērā, ka daudzi uzņēmēji bija un ir spiesti cenu savam produktam celt agrāk, jo sadārdzinājušās ražošanas izmaksas, tostarp izejvielas. Par šādām izmaiņām ražotājiem pircēji noteikti būtu jāinformē.